Ik vermoede al een tijdje 'parasitic draw' na enkele dagen ga ik van een volle accu 12.7 naar 12.2 volt. Ik heb een nieuwe dynamo en de accu zou goed moeten zijn, want wanneer ik die loskoppel na een lange rit meet ik na 14 dagen nog 12.5 v.
Vandaag de ampèremeter tussen de - pool accu en het chassis geplaats. Met alleen de motorkap open gaan meten. Bij het verwijderen van 30a zekering ABS, dat is positie F11 valt de meter terug van ongeveer 380 mA naar ongeveer 50mA. Ik heb de ABS-unit electrisch losgekoppeld, maar dat maakt geen verschil. Ook het verwijderen van het ABS-relais maakt geen verschil, uitsluitend het verwijderen van de genoemde zekering. Wanneer ik de zekering na het verwijderen weer terugplaats slaat de meter niet uit? Dit gebeurt wel wanneer ik een willekeurige deur open doe? De stroom gaat weer lopen totdat ik de zekering verwijder. Er zijn geen plafondlampjes etc. aan in de auto bij het openen van een deur. Zet ik de auto op alarm dan blijft de bewuste stroom lopen
Waar zou ik het moeten zoeken?
Chris
D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
Waterrover schreef:Ik vermoede al een tijdje 'parasitic draw' na enkele dagen ga ik van een volle accu 12.7 naar 12.2 volt. Ik heb een nieuwe dynamo en de accu zou goed moeten zijn, want wanneer ik die loskoppel na een lange rit meet ik na 14 dagen nog 12.5 v.
Lekstroom is het nederlandse woord
Gevaarlijke veronderstelling van die accu.... je auto heeft namelijk altijd iets stroomverbruik voor radiogeheugen en klokje etc, dit lage verbruik kan een wat slechtere accu weldegelijk sterker beinvloeden...... De meting die je hierna noemt is een veel duidelijker signaal. 50mA is volledig normaal, 380mA erg hoog voor rust stroom. Wil je het openstaan van de motorkap ook nog uitsluiten kun je de schakelaar tegen het spatbord bij het luchtfilter nog ingedrukt houden (met hand of tape oid)
Vandaag de ampèremeter tussen de - pool accu en het chassis geplaats. Met alleen de motorkap open gaan meten. Bij het verwijderen van 30a zekering ABS, dat is positie F11 valt de meter terug van ongeveer 380 mA naar ongeveer 50mA. Ik heb de ABS-unit electrisch losgekoppeld, maar dat maakt geen verschil. Ook het verwijderen van het ABS-relais maakt geen verschil, uitsluitend het verwijderen van de genoemde zekering. Wanneer ik de zekering na het verwijderen weer terugplaats slaat de meter niet uit? Dit gebeurt wel wanneer ik een willekeurige deur open doe? De stroom gaat weer lopen totdat ik de zekering verwijder. Er zijn geen plafondlampjes etc. aan in de auto bij het openen van een deur. Zet ik de auto op alarm dan blijft de bewuste stroom lopen
Waar zou ik het moeten zoeken?
Chris
Schema er bij en kijken wat er allemaal achter die zekering zit, en elk component een voor een loskoppelen en zien wat dat doet
gone
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
Waterrover schreef:Zet ik de auto op alarm dan blijft de bewuste stroom lopen
Waar zou ik het moeten zoeken?
Chris
Als je de wagen op slot doet zonder alarm, wat doet ie dan? Als ie in rust op die 50 blijft maar met alarm erop naar het hogere verbruik gaat is de alarm module de eerste verdachte lijkt me.
Al moet ik bekennen dat ik bij een lekstroom oid Roger, ofwel die Dokus hierboven, bel en het hem laat uitmeten.
Vandaag op Fb geleerd dat je dan geen liefhebber of échte LaRo bezitter bent
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
Tja. Het zou mij niks verbazen als 50 mA gedurende een aantal dagen genoeg is om de accu naar die 12,2 V te laten zakken.
Mijn inmiddels 7 en-een-half jaar oude accu zakt ook naar 12,2 V en houdt die dan dagen lang vast om daarna naar 12,1 en 12,0 te gaan (maar dan hang ik de druppellader er weer aan ... zo nu en dan laden (of een langere rit) houdt de accu toch nog aardig op peil.
En wat betreft de 380 mA: Zou die niet te verklaren zijn door een Alarm-activatie. Het enige is dat je dan de relatie met de ABS-zekering nog moet vinden. Het alarm gaat na een zekere tijd in een soort slaap-stand en pas dan is er de rust-(lek)-stroom, als je een deur opent, of ergens anders het alarm activeert is het alarm een zekere tijd verhoogd actief.
Groeten MarcS
Mijn inmiddels 7 en-een-half jaar oude accu zakt ook naar 12,2 V en houdt die dan dagen lang vast om daarna naar 12,1 en 12,0 te gaan (maar dan hang ik de druppellader er weer aan ... zo nu en dan laden (of een langere rit) houdt de accu toch nog aardig op peil.
En wat betreft de 380 mA: Zou die niet te verklaren zijn door een Alarm-activatie. Het enige is dat je dan de relatie met de ABS-zekering nog moet vinden. Het alarm gaat na een zekere tijd in een soort slaap-stand en pas dan is er de rust-(lek)-stroom, als je een deur opent, of ergens anders het alarm activeert is het alarm een zekere tijd verhoogd actief.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
zou moetne uitzoeken of het zo is, maar het zou maar zo kunnen dat het openen van de deur doodgewoon de BCU aktiveert, maar zoals gezegd, opzoeken wat er allemaal achter die zekering zit
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
Chris,
De kennisbank zegt ook nog wat mbt de ruststroom: Ruststroom.
Zonder extra stroomverbruikers (ik denk dat een radio al extra is) zou de ruststroom op < 30 mA moeten liggen, verder er staat een wachttijd van 30 minuten om het alarmsysteem in slaap te sussen.
Zoals ik al schreef: de waarden die je noemt zijn geen waarden waar je wakker van ligt als het om een oudere accu gaat. Periodiek - vooral in de winter - druppellader eraan (als het erop zit zet die druppellader dan ook eens op "winter" - de mijne gaat dan door naar net iets boven de 15 V alvorens in het onderhoudsprogramma te vervallen) en de accu kan nog een hele tijd mee.
Wil je nog meer en langer met de loodaccu doen dan moet je gaan denken aan een High-Cap "condensator-accu" als start-voorziening naast de gewone accu. Een condensator levert temperatuur-onafhankelijk stroom en laadt ook temperatuur-onafhankelijk en heel snel weer op. Zo'n High-Cap naast een goede, grote loodaccu zorgt ervoor dat de loodaccu veel minder lijdt onder het ontladen tijdens het starten en zo krijgt ie bijna het eeuwige leven. (En tegen de tijd dat de loodaccu moe wordt kan je nog steeds starten door de "readily available" Amperes uit de High-Cap -- mijn Zweedse broertje start zijn BX met zo'n High-Cap, de gewone loodaccu is al jaren zo moe dat hij er alleen 's zomers nog mee zou kunnen starten.)
Groeten MarcS
De kennisbank zegt ook nog wat mbt de ruststroom: Ruststroom.
Zonder extra stroomverbruikers (ik denk dat een radio al extra is) zou de ruststroom op < 30 mA moeten liggen, verder er staat een wachttijd van 30 minuten om het alarmsysteem in slaap te sussen.
Zoals ik al schreef: de waarden die je noemt zijn geen waarden waar je wakker van ligt als het om een oudere accu gaat. Periodiek - vooral in de winter - druppellader eraan (als het erop zit zet die druppellader dan ook eens op "winter" - de mijne gaat dan door naar net iets boven de 15 V alvorens in het onderhoudsprogramma te vervallen) en de accu kan nog een hele tijd mee.
Wil je nog meer en langer met de loodaccu doen dan moet je gaan denken aan een High-Cap "condensator-accu" als start-voorziening naast de gewone accu. Een condensator levert temperatuur-onafhankelijk stroom en laadt ook temperatuur-onafhankelijk en heel snel weer op. Zo'n High-Cap naast een goede, grote loodaccu zorgt ervoor dat de loodaccu veel minder lijdt onder het ontladen tijdens het starten en zo krijgt ie bijna het eeuwige leven. (En tegen de tijd dat de loodaccu moe wordt kan je nog steeds starten door de "readily available" Amperes uit de High-Cap -- mijn Zweedse broertje start zijn BX met zo'n High-Cap, de gewone loodaccu is al jaren zo moe dat hij er alleen 's zomers nog mee zou kunnen starten.)
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
Ieder mijn dank voor de aanbevelingen. Ik heb een aantal mogelijkheden getest waarbij ik de schakelaar onder de motorkap heb ik voorzien van een tie-rapje. Eerst de auto op alarm gezet, na ongeveer 25 minuten (heb niet precies op de tijd gelet) zakte de waarde van 380 naar 50mA. Vervolgens heb ik het alarm eraf gehaald, deur open en dicht gedaan en gewacht, ook na dezelfde tijd zakte de waarde van 380 naar 50mA. Als laatste test heb ik een deur open laten staan en wederom na 25 minuten het zelfde resultaat. Het is dus de BCU, zoals Roger al aangaf, die geactiveerd wordt. Dit lijkt dus een normale gang van zaken. Het had mij handiger geleken om de BCU te activeren bij het insteken van de contactsleutel. Ik heb gebruik gemaakt van een analoge ampèremeter.
Tijdens mijn laatste vakantie zag ik het accuvoltage per dag teruglopen tijdens stationaire opstelling (kamperen) en vermoedde een nivellering tussen mijn hoofd- en tweede accu. Dit lijkt niet het geval wanneer je bovenstaand verhaal in acht neemt. Nu weet ik in ieder geval dat het steeds maar openen en niet goed sluiten van de deuren tot gevolg heeft dat er een stroom gaat lopen die de capaciteit van de accu doet afnemen. Marc, in dat geval heb je gelijk. In ieder geval zal ik de accu laten doormeten, wellicht komt hier nog wat uit?
Chris
Tijdens mijn laatste vakantie zag ik het accuvoltage per dag teruglopen tijdens stationaire opstelling (kamperen) en vermoedde een nivellering tussen mijn hoofd- en tweede accu. Dit lijkt niet het geval wanneer je bovenstaand verhaal in acht neemt. Nu weet ik in ieder geval dat het steeds maar openen en niet goed sluiten van de deuren tot gevolg heeft dat er een stroom gaat lopen die de capaciteit van de accu doet afnemen. Marc, in dat geval heb je gelijk. In ieder geval zal ik de accu laten doormeten, wellicht komt hier nog wat uit?
Chris
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
wat jullie allemaal wel niet opmeten, hahaha.
ik vraag me soms af of dat allemaal nodig is?
liep je accu(s) leeg Chris?
in mijn geval is het vaak maar beter om niet steeds alles te weten, wat er allemaal onderhuids met de auto gebeurt, hahaha.
als ie werkt is het goed. gaat er wat kapot dan los ik het dan wel op.
ik zou alleen maar nerveus worden als ik al die dalende en stijgende waardes constant in beeld zou hebben.
hoogstnoodzakelijke zaken als temperatuur en niveau diesel is voor mij voldoende.

ik vraag me soms af of dat allemaal nodig is?
liep je accu(s) leeg Chris?
in mijn geval is het vaak maar beter om niet steeds alles te weten, wat er allemaal onderhuids met de auto gebeurt, hahaha.
als ie werkt is het goed. gaat er wat kapot dan los ik het dan wel op.
ik zou alleen maar nerveus worden als ik al die dalende en stijgende waardes constant in beeld zou hebben.
hoogstnoodzakelijke zaken als temperatuur en niveau diesel is voor mij voldoende.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
Roger schreef:wat jullie allemaal wel niet opmeten, hahaha.
![]()
![]()
ik vraag me soms af of dat allemaal nodig is?
liep je accu(s) leeg Chris?
in mijn geval is het vaak maar beter om niet steeds alles te weten, wat er allemaal onderhuids met de auto gebeurt, hahaha.
als ie werkt is het goed. gaat er wat kapot dan los ik het dan wel op.
ik zou alleen maar nerveus worden als ik al die dalende en stijgende waardes constant in beeld zou hebben.
hoogstnoodzakelijke zaken als temperatuur en niveau diesel is voor mij voldoende.
![]()
![]()
Nah, is heulemaal niet nodig, maar wellicht wel leuk. Ik heb proefondervindelijk ondervonden dat als ik mijn Disco een lang weekend wegzet met de binnenverlichting aan dat ie dan nog gewoon start.
Meer hoef ik nie te weten nie
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS
hahaha.
ja wellicht leuk om te weten, als je weet hoe je er mee om moet gaan.
zo zag ik laatst een programma over truckers in Australie en daar liep een type rond die de hele dag de temperatuur van alles en nog wat op zijn vrachtauto aan het meten was.
hij had ergens gelezen (kookboek van zijn vrouw vermoed ik), dat de temperatuur van zijn wielnaven niet boven de 55 graden mocht uitkomen.
In Australie?????
als je de vrachtauto 10 minuten stilzet in de zon loopt de temperatuur al op tot boven de 55 graden zonder nog maar een meter te hebben gereden.
gevolg was dat die knakker geheel gestrest iedere 5 minuten stopte, zijn naven met een infraroodthermometer ging meten en wachtte tot die voldoende waren afgekoeld, hahaha.
(de temperatuur kwam overigens nooit boven de 60 graden uit, geheel normaal als je het mij vraagt)
te veel info werkt ook soms verontrustend.

ja wellicht leuk om te weten, als je weet hoe je er mee om moet gaan.
zo zag ik laatst een programma over truckers in Australie en daar liep een type rond die de hele dag de temperatuur van alles en nog wat op zijn vrachtauto aan het meten was.
hij had ergens gelezen (kookboek van zijn vrouw vermoed ik), dat de temperatuur van zijn wielnaven niet boven de 55 graden mocht uitkomen.
In Australie?????
als je de vrachtauto 10 minuten stilzet in de zon loopt de temperatuur al op tot boven de 55 graden zonder nog maar een meter te hebben gereden.
gevolg was dat die knakker geheel gestrest iedere 5 minuten stopte, zijn naven met een infraroodthermometer ging meten en wachtte tot die voldoende waren afgekoeld, hahaha.
(de temperatuur kwam overigens nooit boven de 60 graden uit, geheel normaal als je het mij vraagt)
te veel info werkt ook soms verontrustend.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten