Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2017, 09:40
Goed, on topic, de eerste vraag Metaal <=> plastic.
Metaal is steviger dat is waar, maar dat is ook een risico. Gaat er iets meer mis dan trekt en duwt dat steviger metaal ook aan je auto en is er in ene veel meer te repareren als bij een kunststoffen snorkel.
Verder is er afhankelijk van de kwaliteit kunststof ook nog wat af te dingen op het reparatie-verschil: Gedeukt metaal is (soms) uit te deuken, maar dat vraagt nogal een inspanning. De betere plastics (type kunststof-bumper) geven een heleboel mee alvorens blijvend te vervormen. Is er dan toch een "blijvende" vervorming dan komt die vaak vanzelf, of met wat hulp, weer in model wanneer je het plastic voorzichtig en geleidelijk verwarmt (zelfs de "stress"verkleuring kan dan weer verdwijnen). Het tere punt is bij plastic vaak de overgang plastic-metaal dwz de montage, daar is te vaak niet gedacht aan een "stress-test".
Overigens, qua repareerbaarhied van plastic: onderschat de mogelijkheden van tweekomponentenlijm niet.
Groeten MarcS