Hoe weet je of er ABS & TC op een 2.2 tdci Puma zit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
CeesCrewCab130

Hoe weet je of er ABS & TC op een 2.2 tdci Puma zit?

Berichtdoor CeesCrewCab130 » 17 Dec 2017, 17:25

Hallo,

Misschien kunnen jullie mij helpen?

Onlangs kocht ik een Defender 130 CC uit 2014.

Soms brand het handrem lampje tijdens remmen. Het remvloeistof niveau staat echter op max./schakelaar handeremlampje werkt naar behoren.

Nu merkte ik ook tijdens de sneeuw, dat de ABS en TC niet werken, als die erop zitten?

Volgens de dealer Terlouw zit het er wel degelijk op afgeleid van het chassis nummer..

In het secundaire zekeringen paneel onder het stuur miste een zekering van de ABS, dus ik dacht opgelost! Helaas,
het plaatsen van een steekzekering 10 amp. heeft niets geholpen...Ik moet nog checken of hij nog heel is?

Als ik het contact aan zet, zie ik geen ABS of TC lampjes. Maar ik weet niet of die normaal er zijn?

Iemand die mij iets meer kan vertellen? Of hoe ik het kan checken of het erop zit?

Alvast bedankt.

Cees

Erik Peters

Re: Hoe weet je of er ABS & TC op een 2.2 tdci Puma zit?

Berichtdoor Erik Peters » 17 Dec 2017, 17:44

Bij mijn Td5 zitten twee oranje lampjes in het dashboard (eentje voor de ABS en eentje voor de ETC) en die gaan alle twee branden als ik de auto op contact zet, waarna het lampje van de ETC uit gaat. Het ABS lampje gaat pas uit als ik een stukje heb gereden (met een bepaalde snelheid). Onder de rechter voorstel zit bij mij de regelunit van de ABS/ETC. En ik vermoed dat die regelunit bij de Puma daar ook zit. Naar ik begrepen heb is het mogelijk dat bij de Puma een schakelaar zit waarmee ABS/ETC uitgeschakeld kan worden. (zo'n soort schakelaar heb ik ook in mijn Td5 geplaatst en met de schakelaar op 'uit' gaan de lampjes voor ABS en ETC op het dashboard branden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 17 Dec 2017, 18:02

Even in het terrein of in de sneeuw rijden. Hard optrekken en dan hoor je de TC ingrijpen (zoemend geluid) en even hard remmen, dan voel je de ABS....
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2017, 18:08

Dag CCC130,

Als er geen lampje gaat branden (een soort band-doorsnede met TC erin) dan is er iets mis of de 2,2 Puma is anders als de 2,4 Puma.

Nu is de 2,2 Puma sowieso anders want de 2,4 Puma 130 en ook de Td5 130 hadden nooit ABS/ETC, dwz bij mijn weten is de ABS/ETC bij de laatste serie nog weer aangepast en toen ook in de 130 gekomen (wellicht omdat er later ook Europese ESP-eisen bijkwamen ?).

Ik ken het mecaniek van een niet-ABS/ETC Puma niet, maar zowel bij de Td5 als bij de 2,4 Puma zit er een WABCO blok bij de hoofdrem-cilinder, bij de Td5 heel prominent, bij de Puma iets meer verborgen. (Leuk detail: WABCO = Westinghouse AirBrake Company -- Westinghouse is de "man" van de luchtdruk-remmen op de trein.)

De dealer moet je op basis van het chassisnummer een "Build-sheet" kunnen geven, daarop staan in principe de "specs" ... maar ... het is een LandRover, de mijne bleek een elektrisch schema te hebben dat intermediair was en dus niet conform het chassisnummer en ook niet conform de meest aannemelijke tweede keus.

En dan de schakelaar van Erik: Ik heb die niet, en zou 'm wel willen, een heel enkele keer is géén ABS/ETC misschien net iets beter.

Groeten MarcS

PS   Heeft Terlouw je de 130 mét verkocht terwijl het er niet op zit ?   Dat lijkt een beetje op mijn oude Td5 ... alleen daar was het een onhandigheidje in het bestel-protocol van LandRover ... mijn Td5 is tweemaal besteld/gebouwd, de eerste zonder, en de tweede met ... die eerste is aan een ander verkocht.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Dec 2017, 18:36

CeesCrewCab130 schreef:Volgens de dealer Terlouw zit het er wel degelijk op afgeleid van het chassis nummer..

Terlouw kan gewoon de buildsheet voor je uitprinten. Dan krijg j twee a4tjes waar exact opstaat wat er af fabriek wel en niet opzat. De laatste 130's hadden idd abs en tc. Of de jouwe al een van de laatste is moet je dus ff opvragen.

Als je hem aan de diagnose hangt (laat hangen) komt het uiteraard ook snel zat boven :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 18 Dec 2017, 09:36

een Defender heeft een handle aan de linkerkant van de bestuurder onder het dashboard .
als je daaraan trekt open je de motorkap.
werp er eens een blik onder en je treft naar alle waarschijnlijkheid een motorblok eronder aan.
als je het remgedeelte weet te ontdekken zul je snel zien of het een versie met of zonder abs (en dus etc) is of niet.

:) :D :D :D :D

sterkte!!!!
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2017, 09:45

Roger schreef:een Defender heeft een handle aan de linkerkant van de bestuurder onder het dashboard .

Wellicht zit die handel links van de bestuurder bij een RHD.
Bij mijn LHD Td5 en Puma zit die handel rechts, ter linkerzijde van de linker knie van de eventuele passagier.
Verder klopt het, dat schreef ik al, je ziet vanzelf "iets" (of "niets") in de buurt van de hoofd-remcilinder.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 18 Dec 2017, 10:27

Landmarcs schreef:
Roger schreef:een Defender heeft een handle aan de linkerkant van de bestuurder onder het dashboard .

Wellicht zit die handel links van de bestuurder bij een RHD.
Bij mijn LHD Td5 en Puma zit die handel rechts, ter linkerzijde van de linker knie van de eventuele passagier.
Verder klopt het, dat schreef ik al, je ziet vanzelf "iets" (of "niets") in de buurt van de hoofd-remcilinder.

Groeten MarcS

:oops: :oops: :oops:
o ja das waar ook.
de defender handle zit weer net ergens anders dan die op de disco.
hahaha. was ik al weer vergeten.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2017, 10:33

Dag CCC130,

Nog even een kleinigheidje: Het remvloeistof-sensor-vlottertje in de dop op het remvloeistof-reservoir is "berucht" om zijn overgevoeligheid.
Slechts een beetje onder het "Max" niveau en het lampje gaat zo nu en dan aan. Wat vervuiling van de "vlotter-kooi" en/of een steile helling af rijden laat het lampje ook vaker en langer oplichten.
Passagiers kunnen er wat angstig van worden (als je er inmiddels zelf aan gewend bent) ... rijd je een bovengemiddeld steile helling af en dan is er ineens een rood rem-verklikkerlampje.
Een eenvoudige test is even een draadje op het remreservoir losnemen en kijken of het lampje uit blijft, dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”