Omzetten kenteken grijs naar camper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ejvanbel
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 Jan 2015, 10:16

Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor ejvanbel » 13 Dec 2017, 11:41

Beste Landy vrienden, heeft een van jullie ervaring met het omzetten van het grijze kenteken van een Defender 130 naar camper kenteken? Ik heb nl een setup unit die ik op het chassis van de 130 kan zetten (de bak gaat er dan af). Ik rijd eigenlijk meer met camper.

Hoor graag ervaringen!

Dank
EJ

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor Ron63 » 13 Dec 2017, 12:08

Ik heb indertijd gewoon een afspraak gemaakt bij de RDW, deze lopen de auto na op aanwezigheid van bed, fornuis etc. ( Auto wordt ook gewogen dus alle overtollige zooi er uit halen).

Daarna gegevens doorgeven aan de belastingdienst ivm wijzigen wegenbelasting.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2017, 12:41

ik rijd meer met camper is niet voldoende, het zal dan een vaste opbouw moeten zijn die ten alle tijden op de auto zit en aan de regels voor camperinrichting voldoet...... met een afneembare opbouw wordt campertarief lastig denk ik
gone

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor Ron63 » 13 Dec 2017, 13:24

Moet inderdaad wel 1 geheel zijn, geen afzet unit.

Groet Ron

Ps: Anders zou het rijden met caravan ook een optie worden :mrgreen:
110-Td5 X-tech 2006

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor paul k » 13 Dec 2017, 13:55

Zoek even op de site van de belastingdienst tav de inrichtingseisen.
Die eisen zijn ietsje milder geworden, nota bene nav een zaak van een Defender eigenaar, maar aan de minimale afmetingseisen moet de opbouw aan voldoen.
Het fiscale blok is nog wel een dingetje. Eerder stond in de regelgeving vermeld dat de opbouw fabrieksaf 130cm hoog moest zijn óf een vaste hoogte van 170cm hoog ( binnenmaten). Dat laatste is bij een 130 HCPU nog te doen, de 2 meter lengte(ook weer binnenmaat) vraagt wel wat aandacht en creativiteit.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2017, 14:03

paul k schreef:Zoek even op de site van de belastingdienst tav de inrichtingseisen.
Die eisen zijn ietsje milder geworden, nota bene nav een zaak van een Defender eigenaar, maar aan de minimale afmetingseisen moet de opbouw aan voldoen.
Het fiscale blok is nog wel een dingetje. Eerder stond in de regelgeving vermeld dat de opbouw fabrieksaf 130cm hoog moest zijn óf een vaste hoogte van 170cm hoog ( binnenmaten). Dat laatste is bij een 130 HCPU nog te doen, de 2 meter lengte(ook weer binnenmaat) vraagt wel wat aandacht en creativiteit.


bij een opbouw kan die lengte best wel gewoon er in zitten omdat ie verder oversteekt naar achter dan de bak...

maar die fabrieksaf regel is er dus niet meer, 1m30 moet nu in gesloten toestand over bepaalde lengte en breedte, en je moet die 1m70"stahoogte" (bij de belastingdienst werken blijkbaar kleine mensen) eveneens over bepaalde lengte en breedte kunnen realiseren. (en alle andere inrichtingseisen ( kookgelegenheid binnen te gebruiken, water, slaapplekken, zit ruimte, etc etc etc)
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2017, 17:04

Roger B. schreef:
paul k schreef:Zoek even op de site van de belastingdienst tav de inrichtingseisen.
Die eisen zijn ietsje milder geworden, nota bene nav een zaak van een Defender eigenaar, maar aan de minimale afmetingseisen moet de opbouw aan voldoen.
Het fiscale blok is nog wel een dingetje. Eerder stond in de regelgeving vermeld dat de opbouw fabrieksaf 130cm hoog moest zijn óf een vaste hoogte van 170cm hoog ( binnenmaten). Dat laatste is bij een 130 HCPU nog te doen, de 2 meter lengte(ook weer binnenmaat) vraagt wel wat aandacht en creativiteit.

bij een opbouw kan die lengte best wel gewoon er in zitten omdat ie verder oversteekt naar achter dan de bak...

maar die fabrieksaf regel is er dus niet meer, 1m30 moet nu in gesloten toestand over bepaalde lengte en breedte, en je moet die 1m70"stahoogte" (bij de belastingdienst werken blijkbaar kleine mensen) eveneens over bepaalde lengte en breedte kunnen realiseren. (en alle andere inrichtingseisen ( kookgelegenheid binnen te gebruiken, water, slaapplekken, zit ruimte, etc etc etc)

Paradoxaal genoeg kan met de huidige regels het nog steeds zo uitpakken dat een speciaal voor campergebruik ingerichte "container" de auto toch niet conform de eisen voor een camper maakt. Een 130 kan je wel redelijk gemakkelijk ombouwen tot een camper, juist omdat je daarbij dan de cabine bij de camper-ruimte kan integreren.

Groeten MarcS

tookaphotoof
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 Mei 2013, 22:00
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor tookaphotoof » 13 Dec 2017, 21:27

Geheel off topic, maar heb je ergens foto’s van de setup en hoe je deze dan omwisselt?

landy127
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 Feb 2013, 20:41

Re: Omzetten kenteken grijs naar camper

Berichtdoor landy127 » 14 Dec 2017, 21:48

- wat is de GVW nu? 3050 of 3500. bij 3050 zou ik 't niet doen.
- evt. komt er ook nog restje BPM bij (van grijs naar geel)
- bedenk ook dat eenmaal op kampeer kenteken, je de auto niet langer dan 3 dgn (verschillend per gemeente) op de openbare weg mag parkeren.
Louis


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten