Bij mijn Defender was het ongeveer hetzelfde verhaal, zat ook helemaal onder de dikke (dinitrol?) zooi. Ondanks dat toch roestvorming op bepaalde plekken, met name achterbalk.
Ik heb het chassis er onder vandaan gehaald en zo goed als mogelijk schoon gespoten met een thermische hogedrukspuit, ging redelijk. Je kan ook aan de gang met allerlei goedjes zoals (was)benzine, lampolie, diesel, thinner, moet je even kijken wat er in jou geval het beste werkt. Gridstralen heeft vaak weinig zin, de dinitrol is soort te "stroperig", je verplaats het alleen.
Al met al is de buitenkant nog goed te doen, probleem is de binnenkant van de balken. Die krijg je zelf niet schoon (bij mij zat er ook nog veel opgedroogde modder in), en dan heeft verzinken ook weinig zin, bovendien krijg je een boze verzinkerij op je nek omdat het zinkbad vervuild is
Beste optie mijns inziens is thermisch ontlakken. Het chassis gaat dan in een pyrolyse oven, en zo word ook de binnenkant echt goed schoon. Ik heb het bij Tci cleaning laten doen (kosten €450), beviel mij goed. Temperatuur is lager als de temp met verzinken, dus trekt niet extra krom.
Daarna kan je mooi de achterbalk vervangen, en goed zien wat nog meer aangepakt moet worden. Gaten op de juiste plekken boren en hij kan naar de verzinkerij.