Roger B. schreef:tja, ik ben ook altijd er van overtuigd geweest dat met difflock aan bochten ruimer worden..... tot iemand die trainingen in 4x4 rijden geeft me vertelde dat dat niet zo was..... en het me liet proberen.... een rondje op modderig gras met en zonder difflock, zonder noemenswaardig radiusverschil
Ik zeg ook niet dat de bochten per se ruimer worden, maar minder gecontroleerd.
Om te beginnen wil de auto rechtuit, totdat je scherp instuurt, op dat moment wil de auto juist extra de bocht om.
't Is makkelijk navolgbaar: Op een matig gladde ondergrond worden bij beperkt insturen de voorwielen gewoon rechtuitgeduwd, iets ingestuurd geven (in ieder geval op sneeuw) de wielen relatief veel tractie, maar tegelijk nog weinig stuur (soms "malen" ze zelfs even zijwaarts, dus tegen de stuurrichting in). Zodra de neus dan toch de bocht om gaat dan krijg je het effect dat de achterwielen die eigenlijk door de kortere binnenbocht gaan dezelfde afrollengte als de voorwielen maken, en die achterwielen hebben zolang ze in het spoor blijven zelfs meer grip als de voorwielen, en dus wil de auto ineens een veel scherpere bocht door als je verwacht.
En dan nog afgezien van deze onderstuur-overstuur omslag heb je met DiffLock in een scherpere bocht ook nog eens een boel tractie-verlies, althans zolang de achterwielen niet braaf in het spoor blijven lopen en daarmee de zelfde weglengte afleggen, zodra de achterwielen een kortere route volgen moet er ergens wielslip optreden.
Rijd je diezelfde bocht met kortstondig geen DiffLock dan heb je datzelfde eerste niet luisteren naar het stuur maar zodra de auto de bocht ingaat volgen de achterwielen op een gecontroleerder manier. Wel moet je in diepe sneeuw de sporen (als die er zijn en als die relatief smal zijn) aan de "buitenkant" volgen. Neem je het spoor teveel aan de binnenkant dan komen de achterwielen in de diepe sneeuw, de achterkant verliest dan momentum en dan sta je voor je het weet schuin of zelfs dwars.
Is er nog geen (goed) spoor dan moet je een scherpere (haarspeld)bocht* in ieder geval ook wat meer aan de buitenkant inzetten - de auto heeft ook dan de neiging om zich naar de binnenbocht te werken, je kan dan overigens zodra achter iets teveel naar de binnenbocht wil beter wél weer DiffLock inschakelen om de auto (zoals hiervoor beschreven) de bocht door te duwen.
* Vrijwel altijd liggen zulke bochten "goed" voor zomers gebruik, met verkanting die je bij gladheid naar de binnenbocht laten schuiven.
Dit alles dus met ± kniediep en en meer sneeuw en eventuele sporen daarin (en vanzelfsprekend met rondom sneeuwkettingen).
Groeten MarcS
PS We zijn al weer een leuk zijpad ingeslagen. Of je er veel wijzer van wordt als je wellicht een 110 met V8 en automaat wil kopen?
PS2 Een klein to-the-point lesje:
Het is in ieder geval geen Defender in de strikte zin, de 90, 110 en 127 kregen pas de naam Defender toen de Discovery op het toneel verscheen.