Advies bij aankoop Defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Advies bij aankoop Defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2017, 15:18

Roger B. schreef:....
en of handmatig inschakelen van een difflock nou beter of slechter is dan een visco..... zo vaak gaan visco's in die BW tussenbakken niet stuk..zeker niet vaker dan dat er inschakelproblematiek is bij de handbediende sperren...dus om het daar op te laten hangen...
Ik heb iig nog nooit enig nadeel bemerkt aan het systeem met viscodiff bij terreinrijden met mijn p38, wanneer nodig spert ie, wanneer niet, gaat ie vrij

Het gaat mij niet om het stukgaan. Het gaat mij erom dat je niet weet wanneer het middendiff gesperd is.
In de misschien wat uitzonderlijke toestand dat je bij veel sneeuw en gladheid gesperd een bocht om gaat rijdt dat heel anders als ongesperd.
Ik ga dan liever ongesperd de bocht rond - dat gaat gecontroleerder - en dan na de bocht direct weer terug sperren -- dat is dus juist tegengesteld als de automatiek zal doen ... op het rechte eind gaat ie juist uit de sper terwijl ik die dan wil om bij lokaal nog gladder nog grip te houden.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2017, 15:52

ja ik weet het, het ding heeft een fractie van tijd nodig om te sperren (maar ook om te ontsperren) maar sperren doet ie bij gladheid ook op rechte weg hoor....
en dat sperren in de bocht... ik krijg mijn p38 niet aan het driften op een weg met aangereden sneeuw... iets wat me met een D1 zonder TC en met sperbaar middendiff wel lukte.... laat die P38 dan maar lekker gecontrolleerd zijn weg volgen, dat doet ie meer dan prima en naar mijn gevoel gecontrolleerder dan de ouderwetse aandrijflijn dat deed....

mensen denken dat ze het beter weten en kunnen dan de engineers die de techniek ontwikkelden en die techniek..... en ja, in uitzonderlijke omstandigheden kan sommige techniek beter uitschakelbaar zijn (TC) maar een inschakelbaar sper heb ik bij een auto met visco werkelijk nog nooit gemist......

laat ik het zo zeggen...die D2 en die P38 rij ik eigenlijk alleen maar vast als ie met de assen op de grond ligt en de wielen dus niet voldoende grip (geen gewicht er op) hebben dat nog te verplaatsen en met of zonder sper....daar helpt alleen nog grotere wielen (of portalen of onafhankelijke wielophanging).....meestal moet er stevig aan gelierd worden om mijn auto weer vlot te krijgen als ie vast staat
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2017, 16:53

Roger B. schreef:ja ik weet het, het ding heeft een fractie van tijd nodig om te sperren (maar ook om te ontsperren) maar sperren doet ie bij gladheid ook op rechte weg hoor....
en dat sperren in de bocht... ik krijg mijn p38 niet aan het driften op een weg met aangereden sneeuw... iets wat me met een D1 zonder TC en met sperbaar middendiff wel lukte.... laat die P38 dan maar lekker gecontrolleerd zijn weg volgen, dat doet ie meer dan prima en naar mijn gevoel gecontrolleerder dan de ouderwetse aandrijflijn dat deed....

Het gaat mij niet om driften, het gaat mij juist om het gecontroleerd zonder al teveel wielslip in diepere sneeuw de bocht om.
Met DiffLock duwen de achterwielen de auto eerst rechtuit en daarna zodra je eenmaal de bocht in gegaan bent duwen die achterwielen juist de auto teveel de bocht om. Dat kan dus best lastig zijn als je zorgvuldig de bocht om wil, en zo goed mogelijk in de sporen wil blijven omdat je buiten de sporen vrijwel tot stilstand komt. Als op zulke momenten het midden-differentieel open staat volgen de achterwielen veel beter, en sturen de voorwielen veel voorspelbaarder. Ik ben dan overigens verder wel heel blij met de ABS/ETC.

Ja, Ja, ik heb de verschillende mogelijkheden uitvoerig geprobeerd, ik weet ook bij hoeveel sneeuw je niet of nauwelijks nog verder komt ... bij sneeuw tot boven de bumper.   Maar goed, dit hoort denkelijk tot de minder alledaagse situaties.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2017, 17:14

tja, ik ben ook altijd er van overtuigd geweest dat met difflock aan bochten ruimer worden..... tot iemand die trainingen in 4x4 rijden geeft me vertelde dat dat niet zo was..... en het me liet proberen.... een rondje op modderig gras met en zonder difflock, zonder noemenswaardig radiusverschil
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2017, 18:26

Roger B. schreef:tja, ik ben ook altijd er van overtuigd geweest dat met difflock aan bochten ruimer worden..... tot iemand die trainingen in 4x4 rijden geeft me vertelde dat dat niet zo was..... en het me liet proberen.... een rondje op modderig gras met en zonder difflock, zonder noemenswaardig radiusverschil

Ik zeg ook niet dat de bochten per se ruimer worden, maar minder gecontroleerd.

Om te beginnen wil de auto rechtuit, totdat je scherp instuurt, op dat moment wil de auto juist extra de bocht om.

't Is makkelijk navolgbaar: Op een matig gladde ondergrond worden bij beperkt insturen de voorwielen gewoon rechtuitgeduwd, iets ingestuurd geven (in ieder geval op sneeuw) de wielen relatief veel tractie, maar tegelijk nog weinig stuur (soms "malen" ze zelfs even zijwaarts, dus tegen de stuurrichting in). Zodra de neus dan toch de bocht om gaat dan krijg je het effect dat de achterwielen die eigenlijk door de kortere binnenbocht gaan dezelfde afrollengte als de voorwielen maken, en die achterwielen hebben zolang ze in het spoor blijven zelfs meer grip als de voorwielen, en dus wil de auto ineens een veel scherpere bocht door als je verwacht.
En dan nog afgezien van deze onderstuur-overstuur omslag heb je met DiffLock in een scherpere bocht ook nog eens een boel tractie-verlies, althans zolang de achterwielen niet braaf in het spoor blijven lopen en daarmee de zelfde weglengte afleggen, zodra de achterwielen een kortere route volgen moet er ergens wielslip optreden.

Rijd je diezelfde bocht met kortstondig geen DiffLock dan heb je datzelfde eerste niet luisteren naar het stuur maar zodra de auto de bocht ingaat volgen de achterwielen op een gecontroleerder manier. Wel moet je in diepe sneeuw de sporen (als die er zijn en als die relatief smal zijn) aan de "buitenkant" volgen. Neem je het spoor teveel aan de binnenkant dan komen de achterwielen in de diepe sneeuw, de achterkant verliest dan momentum en dan sta je voor je het weet schuin of zelfs dwars.
Is er nog geen (goed) spoor dan moet je een scherpere (haarspeld)bocht* in ieder geval ook wat meer aan de buitenkant inzetten - de auto heeft ook dan de neiging om zich naar de binnenbocht te werken, je kan dan overigens zodra achter iets teveel naar de binnenbocht wil beter wél weer DiffLock inschakelen om de auto (zoals hiervoor beschreven) de bocht door te duwen.
    * Vrijwel altijd liggen zulke bochten "goed" voor zomers gebruik, met verkanting die je bij gladheid naar de binnenbocht laten schuiven.
Dit alles dus met ± kniediep en en meer sneeuw en eventuele sporen daarin (en vanzelfsprekend met rondom sneeuwkettingen).

Groeten MarcS

PS   We zijn al weer een leuk zijpad ingeslagen. Of je er veel wijzer van wordt als je wellicht een 110 met V8 en automaat wil kopen?
PS2 Een klein to-the-point lesje:
       Het is in ieder geval geen Defender in de strikte zin, de 90, 110 en 127 kregen pas de naam Defender toen de Discovery op het toneel verscheen.

Terug naar “Techniek”