RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger B. » 30 Nov 2017, 23:17

Roger schreef:Roger B, op de bak of de tussenbak ?
ik neem aan de tussenbak trouwens.
ik heb een 2002 model, zonder face lift, hahaha.

ja aandrijfassen komen uit de tussenbak ;)
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Nov 2017, 23:20

dyngo schreef:Waar die diesel liefde toch van komt ?

Hollandse zuinigheid denk ik.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2017, 00:07

Erik Peters schreef:

Hollandse zuinigheid denk ik.

Of Franse zuinigheid misschien ... (er rijden "nergens" zoveel diesels als in Frankrijk - NB ik heb dit niet nagezocht).

Nee, ik vind een diesel gewoon prettiger in de respons. Gewoon soepel en rustig, de diesel dieselt dan lekker door.
Dat betekent natuurlijk ook dat ik meestentijds lang niet alle power benut, maar dat hoeft ook niet, juist het niet alles benutten maakt dat er veel rek is als je toch meer nodig hebt. Ik geloof best dat een goed onderhouden V8 meer vermogen heeft, en als je daar zin in hebt ook meer vermogen laat zien ... maar daar heb ik geen zin in, ik vind 1:11 diesel verbruik leuker (en met de Td5 was het nog beter) - als ik me nu altijd zou kunnen beheersen en nooit even een stoplichtsprintje trek dan zou ik denkelijk nog zuiniger rijden .... maar het kan geen kwaad om zo nu en dan de motor goed te laten werken.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 01 Dec 2017, 11:24

Frankrijk, het dieselland bij uitstek.
De VM is door de fransen getest en goed bevonden.
Het moest een motor zijn met weinig motorinhoud vanwege de dure fiscale pk's.
De 5 cylinder viel daardoor af (past prima).

Als UK ook zelf belang in diesel ziet komt de moderne TDI.
Zo'n motor die je soms met +600.000 op de teller ziet.
Of in de baggerindustrie. Jan de Nul gebruikte ze als agregaat (defenders met urenteller).
Maar een RR is een ander soort auto.
Met TDI above, maar niet beyond ..

De V8 is ook een oud ding, maar heeft de tijd goed doorstaan.
Maar met moderne motoren die elektronisch geregeld zijn geen vergelijk.
Mijn schoonbroer uit Suisse rijdt zo'n Jaguar met RR diesel.
Is in 5 uurtjes in NL en stapt dan monter uit.
Supersnel, maar nix voor mij.
Als ik het al kon betalen (als ik mijn 75er verkoop ? - zijn een hype geworden ..)
Alles persoonlijk ..

Groetjes, Cai

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2017, 15:30

dyngo schreef:Frankrijk, het dieselland bij uitstek.
De VM is door de fransen getest en goed bevonden.
Het moest een motor zijn met weinig motorinhoud vanwege de dure fiscale pk's.
De 5 cylinder viel daardoor af (past prima).

Als UK ook zelf belang in diesel ziet komt de moderne TDI.
Zo'n motor die je soms met +600.000 op de teller ziet.
Of in de baggerindustrie. Jan de Nul gebruikte ze als agregaat (defenders met urenteller).
Maar een RR is een ander soort auto.
Met TDI above, maar niet beyond ..

....

Daarom ben ik ook zo'n groot fan van de Td5 ... die Roger "Frankrijk" nu toch ook weer gevonden heeft.
De Td5 is een mooie mix van geciviliseerdheid met genoeg vermogen (zolang je niet teveel aan de trekhaak hangt), en daarbij de prettige, vriendelijke 5 cilinder-sound.   En een Td5 is daarbij nog voldoende "eenvoudig" wat betreft de electrickery en andere rim-ram.

En ... Fransen ... waren erg lang tevreden met de Indenor-diesels in de Peugeot's, anders hadden ze niet, ze moesten er maar tevreden mee zijn.
Later toen de diesel echt wat ging leveren - in de tijd dat Landrover (uiteindelijk) met de VM in de Range-Rover en de 2,5Turbo in de 90/110 kwam - was er inmiddels meer op de markt zoals bijv. de Renault 2,1 liter 4 cilinders (vanaf 1981 ook met Turbo en daarmee heel kapabel), deze Renault diesel werd overigens in samenwerking met Peugeot ontwikkeld - de Indenor was kennelijk bij Peugeot geen eerste keuze meer.

Dus werd de VM in Frankrijk misschien wel "goed bevonden" maar zeker niet "superieur".

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2017, 18:45

Simpel: koppel! :) :) Heb met een nieuwe TdV8 diesel gereden en met de nieuwe 5.0 V8 Supercharged benzine. Beide superblokken maar een diesel heeft gewoon veel vroeger koppel. Zelfs de dikste benzine V8 met 700Nm koppel tov de TdV8 met 740Nm komt qua koppelgevoel veel meer te kort dan die 40Nm op papier. Ondanks dat de benzine 226 pk meer heeft voelt de diesel gewoon machtiger aan. Met de juiste uitlaat laat het geluid van de diesel ook niks te wensen over :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2017, 20:44

Edward schreef:

Simpel: koppel! :) :) Heb met een nieuwe TdV8 diesel gereden en met de nieuwe 5.0 V8 Supercharged benzine. Beide superblokken maar een diesel heeft gewoon veel vroeger koppel. Zelfs de dikste benzine V8 met 700Nm koppel tov de TdV8 met 740Nm komt qua koppelgevoel veel meer te kort dan die 40Nm op papier. Ondanks dat de benzine 226 pk meer heeft voelt de diesel gewoon machtiger aan. Met de juiste uitlaat laat het geluid van de diesel ook niks te wensen over :lol: :lol:

Ik denk dat het niet zo "simpel" is, maar het heeft wél te maken met koppel.
Ik ken de kengetallen (en de koppel- en vermogens-krommen) niet, maar je ziet bij de moderne benzine motoren (en overigens ook bij een enkele oude - de oude LandRover 2,25 en 2,5 petrol bijv.) veel vaker een heel mooie koppelkromme. Zeker als je het max toerental van de benzine in ogenschouw neemt is er op papier een enorme elasticiteit.
Het verschil zit wellicht in het fundamentele verschil in motor-werking: de diesel draait op een heel ruime overmaat lucht en zodra je meer vermogen nodig hebt (en aangezien dat zonder automaar/zonder schakelen bij een vast toerental is betekent het dus een vraag naar meer koppel) spuit je gewoon meer diesel in. Bij een benzine motor draait het om lamba ± 1 en heb je alleen de "gasklep" waarmee je de motor bij een vermogensvraag minder smoort ... juist onder last pakt een benzinemotor dan minder goed op.
Let wel, dit is geen boekjeswijsheid maar zuiver speculatief ... ik kan echter geen andere verklaring vinden waarom je met een diesel zoveel makkelijker weg trekt. Hoog in de toeren draait het overigens weer om, dan merk je dat de vermogensgrafiek bij de diesel erg vlak is of nog erger ... meer toeren geeft dan geen rendement.

Als ik het ook maar een beetje goed heb dan is dit de verklaring van de "diesel-magie".

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Dec 2017, 21:05

ook bij een benzine is vraag om meer koppel een kwestie van meer brandstof er in kiepen.... lambda 1 is alleen op deellast/vast toerental niet op moment dat je het pedaal intrapt
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 03 Dec 2017, 10:58

Nee, de diesel-magie heeft te maken met de aflopende koppel karakteristiek van de diesel.
De koppel toeren kromme van een diesel gaat meer in de richting van de stoommachine of van sommige elektromotoren en is daardoor meer geschikt voor tractie. Deze motoren kenmerken zich door een constant vermogen bij een willekeurig toerental.
De koppeltoerenkromme van een benzine motor is vlakker. De motor levert toenemend vermogen bij hoger toeren tal (en bij gelijkblijvende gaspedaal stand).

Wat maakt het verschil?
Stel je rijdt bij 3000 toeren en er doemt een helling op?
Het toerental zakt naar 2900 toeren.
Bij een diesel zal het motorkoppel automatisch iets toenemen waardoor de snelheid niet verder terug zakt.
Bij een benzine motor gebeurt dat niet en om dezelfde snelheid te blijven rijden zal je meer gas moeten geven.
De diesel is hierdoor veel minder gevoelig voor last variaties en dat geeft een superieur gevoel.

Maar de VM is helemaal niet zo soepel als een moderne diesel. Max koppel ligt bij 2400 toeren en er is maar 114 pk.
Dus tot 2400 toeren neemt het koppel nog toe en gaat de hiervoor genoemde redenering van de Diesel niet op.
Een Tdi heeft het maximale koppel veel vroeger liggen en voelt daardoor superieur aan de VM.

Maar ik kan uit ervaring zeggen dat er niets gaat boven een Chevy LS benzine blok in de Defender :D :D :D
(afgezien van het verbruik 1:3 en 1:2 tijdens een rally :( )
Bij deze motor neemt het koppel dan wel toe tot aan 4500 toeren en neemt daarna pas af.
Maar doordat het blok vanaf 1000 toeren tot aan 6500 toeren gewoon heel veel koppel heeft, gaat ie altijd als een brandweer.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2017, 12:55

JoostKenya schreef:Wat maakt het verschil?
Stel je rijdt bij 3000 toeren en er doemt een helling op?
Het toerental zakt naar 2900 toeren.
Bij een diesel zal het motorkoppel automatisch iets toenemen waardoor de snelheid niet verder terug zakt.
Bij een benzine motor gebeurt dat niet en om dezelfde snelheid te blijven rijden zal je meer gas moeten geven.
De diesel is hierdoor veel minder gevoelig voor last variaties en dat geeft een superieur gevoel.

Precies ... alleen is er naar mijn gevoel nog iets meer, ook in het lage-toeren-gebied -de regionen waar het koppel nog oploopt met de toeren - is een Diesel-motor vergevender als een Otto-motor.
Het is misschien niet het mooiste, snelste, maar je kan een diesel op stationair weg rijden, zelfs nog tegen een redelijke weerstand in, een Otto-motor smoor je heel makkelijk.
Dat verschil zorgt ook voor de verbrande koppelingsplaten bij de een maal per jaar caravan-trekkende benzine-rijders met een auto die zonder caravan heel veel beter presteert als de diesel-stokende tegenhanger.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”