RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger » 30 Nov 2017, 17:25

weinig toeters en bellen gelukkig.
geen luchtvering, open dak etc etc.
wel leer en automaat.

maakt makkelijker schoon.
geen difflock trouwens, is wel beetje jammer.

maar goed, dat zal met de ETC wel goed komen.

graag gedaan Chris, ik sta je graag bij!!
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger » 30 Nov 2017, 17:31

tja en inderdaad lekker vlot beslist toch?
Heb de TD5 altijd een fijn blok gevonden.
Disco vond ik altijd al mooi, hoewel een Defender ruiger en meer origineel oogt (en ook mijn voorkeur heeft moet ik eerlijkheidshalve zeggen), maar simpelweg te duur.

ben hier super content mee!

blij terug te zijn in LR world.

en dat gras groeit snel genoeg terug Marc, ik kan het weten, ik maai het hier voor plenty klanten, hahaha
:lol:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger B. » 30 Nov 2017, 18:09

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

tenzij je heel zeker weet dat ie regelmatig (en recent) automaatolie wissels gehad heeft zou ik zeer zeker beginnen met een grote beurt (sowieso) en daarbij ook automaatfilter en olie verversen, beter nog, eerst alleen olie verversen en dan na een paar duizend kilometer nog eens en dan ook het filter vervangen. Ondanks dat LR door beknibbelen op onderhoudskosten een veel langer interval voorschrijft kun je het best elke 40.000km nieuwe olie en filter in je automaat stoppen.

Onderhoud aan de motor en rest van de aandrijflijn is niet anders dan een defender
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2017, 18:38

Roger schreef:weinig toeters en bellen gelukkig.
geen luchtvering, open dak etc etc.
wel leer en automaat.

maakt makkelijker schoon.
geen difflock trouwens, is wel beetje jammer.

maar goed, dat zal met de ETC wel goed komen.

Als ie oud genoeg is zit er bijna zeker wel Diff-Lock op, alleen geen bedieningspookje.
Dat is dan te verhelpen met een (vlgs berichten) te duur ombouwsetje.

Oud genoeg is een relatief en niet scherp afgegrensd begrip ... ergens rond de "face-lift" maar niet 100% synchroon.
Het is ook geen "absolute" grens, maar typisch LandRover, wat er toevallig op het schap lag.

In tegenstelling tot wat wel gezegd wordt:
DiffLock kan handig zijn zelfs naast ABS/ETC, als het erop zit zou ik kijken of het gangbaar te maken is.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger » 30 Nov 2017, 19:15

volledig met je eens.
ik heb liever gewoon een handmatig difflock inderdaad.

had ik inderdaad ook eens ergens gelezen, dat het inwendige er vrijwel allemaal in de tussenbak zit, wel of niet op pookje.

leuk projectje om dat eens aan te pakken.
was er niet een bepaald typenummer op de tussenbak om te zien of het al dan niet inwendig wel degelijk een difflock zat??

zal me er eens in verdiepen binnenkort.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger B. » 30 Nov 2017, 20:12

in uitzonderlijke gevallen (los zand en sommige winterse omstandigheden voegt difflock duidelijk wat to, voor de rest kan TC het prima af zonder

op enkel uitzonderingen na en voertuigen waar de bak ooit gewisseld is kun je er van uit gaan dat een D2a (facelift) alleen een difflock in de bak heeft als het ook bedienbaar is op de kleine pook. onder zelfde voorbehoud heeft een D2 nooit een bedienbaar maar wel in de tussenbak aanwezig middensper.


kruip onder de auto en voel bovenop de bak (op het huis waar de voorste aandrijfas uit komt) als daar een afgeplat boutje uitsteekt dan zit er een difflock in
gone

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor dyngo » 30 Nov 2017, 21:48

Land/Range Rovers zijn gewoon fijne auto's.
Het is juist de eenvoud en de uitwisselbaarheid van de mecanodozen die het zo leuk maakt.
Ieder kan zijn eigen combinatie kiezen of maken.
Maar nog steeds verbaasd mij de kwaliteit van een 70 RR vergeleken bij Defenders van vele jaren later.
Ze moeten zich kapot geschrokken zijn toen ze de RR op de markt brachten.
Daarna jaren lang moeten bijkomen.

En ja, de TDI was een moderne motor, alleen snel achterhaald.
En voor een RR weer te licht, net als de VM en later de -op zich goede- BMW motor in de P38.
Die diesels waren eerst vooral voor de franse markt, waar de fiscale pk's om kleine motorinhoud vroegen.
Daarom niet de 5 cylinder VM, die wel goed vooruit kwam.

En Marc, het is het niets-aan-elektronica dat mij aan de vroege RR met V8 trekt.
Veel vermogen, eenvoud, lage kosten.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger » 30 Nov 2017, 21:56

Roger B, op de bak of de tussenbak ?
ik neem aan de tussenbak trouwens.
ik heb een 2002 model, zonder face lift, hahaha.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor Roger B. » 30 Nov 2017, 22:48

dyngo schreef:
En ja, de TDI was een moderne motor, alleen snel achterhaald.
En voor een RR weer te licht, net als de VM en later de -op zich goede- BMW motor in de P38..


niks opzich goed aan die M51 van BMW, die heeft ook in BMW's te vaak kop(pakking)problemen. De VM is altijd te veel tokkelapparaat geweest om RR waardig te zijn.... en zie niet in waarom een Tdi voor een RR te licht zou zijn, maar voor ene D1 of defender zou voldoen (wat ie prima deed)
gone

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen

Berichtdoor dyngo » 30 Nov 2017, 23:02

Al weer persoonlijk.
Ik vind een een RR met TDI motor een kleine vrachtwagen.
Niet de geraffineerde auto, vlot op de snelweg, goed in het terrein.
Waar die diesel liefde toch van komt ?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten