Frankrijk heeft heel wat kennis in huis.
Hier in NL is geen eigen blad alleen voor Landrover (Landmagazine).
De hele ontwikkeling van de diesel voor Range Rover heeft in Frankrijk plaatsgevonden. (en tot de vreselijke VM geleid).
Er is daar nog heel wat te vinden en een grote LR gemeenschap (Landmania, French national, etc)
Bij mij om de hoek in Wallonie zit een handelaar die steeds 2-deurs uit Frankrijk haalt voor verkoop in (voornamelijk) Duitsland.
Maar als je het in Range Rover zoekt, neem de V8.
Een vroege RR zonder enige electronica eenvoudig op te waarderen met 3,9 of 4,6 is pure fun.
Dat kan electronicavrij op (alleen) LPG, schoon en goedkoop.
Vroege RR's roesten beduidend minder Na 86 begint de slechte bouwkwaliteit.
Alles geschroefd en demonteerbaar. Versnellingsbak kan via het interieur vlot uitgebouwd, de perfekte auto voor 'roadside repairs'.
Mijn dagelijkse auto's met 100.000en kms rijplezier zonder grote problemen.
Vergeet die vuile diesels, daarmee kom je straks de steden niet meer in.
RRC 2.4 VM diesel ervaringen
-
Landmarcs
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
Roger schreef:Frankrijk heeft helaas niet zo'n professionele club als LRCH
Qua "club-gebeuren" in Frankrijk:
Misschien moet je een "diepte-investering" doen. Fransen zijn niet zo snel over de streep getrokken, dus moet je geduldig je enthousiasme uitstralen en op een vriendelijk niveau blijven "zenden". Uiteindelijk vind je een paar gelijkgezinden waarmee je dan verder kunt, en dan is het vanzelf zwaan-kleef-aan. Het neemt dus tijd, veel tijd, vraagt geduld, veel geduld, en verder een bescheiden "investering" in "moeite", maar als je er nog lang wilt wonen dan loont het de moeite.
Nee, dit is geen theorieboekjes-wijsheid, dit is mijn ervaring in een uithoek van Frankrijk (waar ik al zo'n 25 jaar kom) ... na een zekere tijd, en voldoende volhardend "aanwezig" zijn ontstaat vanzelf een netwerk van mensen die je kunnen helpen etc. Tegenwoordig hoef ik niet veel meer te doen als melden wanneer ik er weer ben ... en als het even mogelijk is komt er vanzelf een excursie-suggestie (een uitstapje op mijn vakgebied, een ontmoeting met weer andere gelijk-geïnteresseerden etc. etc.).
En ... dit is niet alleen mijn persoonlijk succes, ik ken gelijksoortige verhalen van anderen, mensen die in Frankrijk zijn gaan wonen, of mensen die er een tweede huis hebben. (Ja, er zijn er ook genoeg die nooit aansluiting vinden, maar ... dat ligt niet zelden aan de "kaaskop-mentaliteit".)
Groeten MarcS
thx Marc.
ik woon er nu inmiddels 8 jaar en ben volledig geïntegreerd.
kom ook nooit meer terug naar NL.
ik begrijp de Franse mentaliteit en herken me er veelal ook in.
waardeer het niet in alle aspecten overigens maar leg me er ook maar vaak bij neer.
daarbij hier in de Correze,(een arme landbouwers streek) is de mentaliteit ook al volledig anders dan in Parijs of de cote d'Azur.
maar ik mis de LRCH enorm. professioneel en goed georganiseerde activiteiten.
de kameraadschap tussen landrovereigenaren heb ik hier nog niet gevonden, maar ik heb nu een paar ingangen.
wie weet,......
ik woon er nu inmiddels 8 jaar en ben volledig geïntegreerd.
waardeer het niet in alle aspecten overigens maar leg me er ook maar vaak bij neer.
daarbij hier in de Correze,(een arme landbouwers streek) is de mentaliteit ook al volledig anders dan in Parijs of de cote d'Azur.
de kameraadschap tussen landrovereigenaren heb ik hier nog niet gevonden, maar ik heb nu een paar ingangen.
wie weet,......
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:ik woon er nu inmiddels 8 jaar en ben volledig geïntegreerd.
wie weet,......
Tja, ieder voordeel hep se nadeel (en omgekeerd). Correze is een armer departement, en ook niet erg dicht bevolkt, misschien dus beter niet met een grote coupure 's ochtends twee croissantjes kopen ... wellicht hebben ze (nog) geen wisselgeld.
Maar je hebt er dus ook rust en ruimte ... en dat is veel waard.
Overigens, "mijn" vergeten stukje Frankijk is overigens ook best leeg, en zeker ook geen Parijs of Côte d'Azur, in "onze" gemeente heeft nog zo'n 300 inwoners (in 5 gehuchten en wat verspreide bebouwing), een buurgemeente heeft ± 3/4 inwoner per km2.
Maar goed, d'r is meer: de gemiddelde Fransman kijkt ook anders naar afstanden: Een reunie oid aan de andere kant van het land is net zo makkelijk als hier en ... het is toch een heel wat groter land als hier.
Misschien moet je zelf eens een rood-wit-bleu LRCH activiteitje in Correze organiseren, en dus Ollanders uitnodigen maar ook Fransozen, misschien wordt dat na even de kat uit de boom kijken heel gezellig, en misschien ben je dan voor altijd Monsieur Land-Olland.
Leuk humor-momentje: Jaren terug was ik ergens, nog wat voorbij Correze, in gemengd gezelfschap met Fransen op stap. Tijdens de lunch (voor Fransen heilig) werden de verhoudingen wat losser en dus vroeg na een tijdje een van die Fransen voorzichtig waarom die Hollanders toch zo "arrogant" waren ... ik moest hartelijk lachen want toentertijd was er hier in Nederland juist een politieke voorvrouw geweest die iets heel kwalijks over arrogante Fransen had gezegd. Wat was het probleem: ze zagen vooral die Hollanders die daar een huis kochten, of een (boeren)bedrijf, en die eigenlijk alleen maar uit waren op financieel gewin, op rendement etc. en niet dachten aan het investeren in zaken die pas op de lange termijn renderen, namelijk de contacten. Of te wel: "Wij" vinden die Fransen arrogant, maar omgekeerd komen "wij" soms ook arrogant over.
Groeten MarcS
kom gezellig eens n wijntje doen als je hier in de buurt komt.
gezelli!!!
cheers.
Roger
gezelli!!!
cheers.
Roger
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:kom gezellig eens n wijntje doen als je hier in de buurt komt.
gezelli!!!
Ik ben vaak genoeg in Frankrijk, maar jammer genoeg ben ik niet zo vaak in de buurt.
Net nog weer eens gekeken: Ik heb oude vrienden recht ten noorden van jouw standplaats (over de weg 180 km, dus in Creuse, ook zo'n leeg departement) dus misschien moet ik eens een omweg maken.
Maar goed, als je nog eens een rood-wit-bleu LandRover activiteit organiseert ... dan zag ik dat je wellicht een grapje kan maken ... als bijna buurman van die andere "Hollande" (voor de minder ingeburgerden: Roger woont op een paar steenworpen van Tulle, en Tulle is de stad waar François Hollande "groot" is geworden).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Net nog weer eens gekeken: Ik heb oude vrienden recht ten noorden......
Groeten MarcS
Wou je zeggen dat je ook nog ergens jonge vrienden hebt Marc?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Landmarcs schreef:Net nog weer eens gekeken: Ik heb oude vrienden recht ten noorden......
Wou je zeggen dat je ook nog ergens jonge vrienden hebt Marc?![]()
![]()
Ja, Ja, en da's maar goed ook want die oude gaan zo nu en dan ineens dood (de jonge(re) overigens soms ook).
En nog mooier, naast de oude en jonge vrienden heb ik ook oude en jonge(re) vriendinnen.
Mijn eigen leeftijd ?? ... ik ben tijdloos (totdat ik zelf uit de tijd ga).
Groeten MarcS
na het lezen van de vele meningen over en weer op diverse fori, wacht ik toch maar efkes af of ik geen leuke 300tdi softdash voor weinig op de kop kan tikken hier in France.
de vele VM die hier te koop staan hadden vrijwel allemaal koelproblemen en gewarpte koppen.
nieuw setje kost al gauw over de 1600€ zonder arbeid waarna je nog steeds een baggerboer hebt.
ik ga ook even op zoek naar een 300tdi blok om te zien wat dat kost en wat mensen porren in de buurt om te helpen en adviseren of een VM te updaten is door TDI (bak en tussenbak zullen uiteraard ook wel vervangen moeten worden, maar hoop dat niet hele aandrijflijn anders is.
nou ja, leuk project, maar vermijdbaar als ik een 300 TDI softdash tegenkom......
voor het geld is een ervaren TD5 disco 2 natuurlijk ook een optie.............
de vele VM die hier te koop staan hadden vrijwel allemaal koelproblemen en gewarpte koppen.
nieuw setje kost al gauw over de 1600€ zonder arbeid waarna je nog steeds een baggerboer hebt.
ik ga ook even op zoek naar een 300tdi blok om te zien wat dat kost en wat mensen porren in de buurt om te helpen en adviseren of een VM te updaten is door TDI (bak en tussenbak zullen uiteraard ook wel vervangen moeten worden, maar hoop dat niet hele aandrijflijn anders is.
nou ja, leuk project, maar vermijdbaar als ik een 300 TDI softdash tegenkom......
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:...
Zoals ik al aangaf: Als het voor het geld kan - hier zijn ze in ieder geval niet te duur - zou ik een Disco Td5 met ervaring zoeken.
Een Defender Td5 is zoals je al aangaf prijzig - ze zijn althans hier - absurd duur, en dat ze waarschijnlijk nog wel even waarde behouden maakt je niet wijzer ... bovendien, nu "te duur" maakt dat je er in de toekomst alleen maar op kan inleveren.
Groeten MarcS