Puma 2007 Half Shaft Splines

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Luke » 20 Nov 2017, 05:05

mijne heren (en dames natuurlijk)

Ik ben een beetje confuus hier.
Ik mot een nieuwe homokineet gaan bestellen (cv joint) voor een 2007 Puma met abs
Echter.......volgens onderdeel boeken en sites niet te koop volgens modeljaar alleen als complete aandrijfas (half shaft)
Nu weeet ik dat er op eerdere modellen (pre puma) op dehomokineet ook een ABS rotor voor de abs sensor zit das dat zou het probleem niet mogen zijn dus ging ik voor die insteek.
Echter.... ;) ...... de div sites zijn enigzins verwarrend over het Spline verhaal.....een zegt 24 ander 32.....
Moet morgen nog de oude homikineet met een mooie klap scheiden van de half shaft,,,,,dus kan ik dan splines tellen........
Maar waar gaat het feitelijk om? het aantal splines (vertanding) op de halfshaft aan de ingaande kant van de homokineet?
Want als ik me niet vergis is de aspunt van de homokineet nl 32 splines maar daar zou het dan niet om gaan?

Iemand die een lichtje in deze vertandings duisternis kan werpen?


gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Roger B. » 20 Nov 2017, 10:39

(nummmer 1 in de tekening) TDB500280 rechts, TDB500290 links voor assembly, niet los te krijgen bij LR en schijnbaar ook niet bij de specialistische onderdelen leverancier.

pattern spul kost een pond of 50, OEM een pond of 200 genuine een pond of 260.

nummer 2 (losse homokineet) staat als NLA (No Longer Available) only serviced in assembly
Bijlagen
halfshaft defender 2007.jpg
gone

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Luke » 20 Nov 2017, 17:01

Exact Roger diezelfde info had ik dus inderdaad ook al boven water.
En dus dacht ik voor een andere insteek te gaan nl die van het aantal splines....... in andere woorden is de Homokineet van een puma anders dan die van bijv een 300Tdi of een Td5?

Tijdens mijn zoektocht kwam ik hier en BR leverancier tegen die aangaf op haar site WEL een homokineet voor een puma te verkopen en daar ook aantal splines bij aangaf nl 32.
Op dat moment werd het een beetje verwarrend want getal 32 zei me weinig.

Goed we zijn nu een stap verder........Homokineeet Puma (overigens net als Td5 en 300 Tdi heeft aan de ingaande kant dus waar halfshaft ingaat (kant van diff) een 32 spline aan de steekas dekselkant is dat een spline 24
daar zit dus het verschil

heb het hier ook even gecontroleerd 300 Tdi en Puma zijn identiek en ik mag du aannemen die van Td5 ook.
Heel vaag dat ze in het onderdeelverhaal bij puma aangeven dat voor puma niet leverbaar is.
Gewoon die van Tdi kopen
STC 3051 of TDJ000010
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
4x4 Factor
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 Dec 2016, 12:18
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor 4x4 Factor » 20 Nov 2017, 21:02

Puma heeft abs.... tdi nog nie volgens mij..... zitten er wel abs tanden op die homokineet dan?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2017, 22:33

4x4 Factor schreef:Puma heeft abs.... tdi nog nie volgens mij..... zitten er wel abs tanden op die homokineet dan?


Ik denk dat het de jet-lag is en Luke juist een Td5 homokineet bedoelt.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Erik Peters » 21 Nov 2017, 08:36

De 300 Tdi uit 1998 heeft in ieder geval geen abs-tanden op de homokineet, maar Luke heeft een 300Tdi uit 2001 dus die mogelijk wel, net als mijn Td5 uit 2001 met abs is uitgerust.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2017, 10:16

Ja ... Luke heeft een (soort van) Td5 met een 300Tdi als motorisering.
Toen ik in 1999 mijn eerste Td5 bestelde was er nog sprake van dat je desgewenst ook een 300 Tdi kon bestellen, de verkoper vroeg naar het gebruik/de plannen omdat toentertijd een Td5 in verweggistan een twijfelachtig genoegen was.

Groeten MarcS

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Luke » 22 Nov 2017, 09:15

Marc , In grote lijnen klopt het maar het verhaal zit iets gecompliceerder in elkaar.
In oktobe '98 wordt in de Karmann Gia faceliteit in Sao Paulo een produktielijn voor de defender opgestart....dwz het houdt een beetje het midden tussen fabriek en assemblage lijn.
In deze facaliteit worden tot 2005 de 300 Tdi defenders in elkaar geschroefd.Zoals de meesten weten werd in europa inmiddels al lang en breed de Td5 gebouwd nl vanaf 1998 (bron Wikipedia). Zoals het geval bij zovelen autofabrikanten werd feitelijk de 300Tdi produktie in een 3e wereldland (want dat is Br nog steeds) gedumpt om de produktie van de 300 Tdi nog een beetje op te rekken danwel oude voorraden te gebruiken.
Alleen dat laatste is een beetje krom want wat wil nou het geval, de Braziliaanse 300 Tdi is wezenlijk anders dan de europese. Tot aan het vermogen aan toe.
Om te beginnen is de 300 Tdi hier een andere motor, lokaal gebouwd door Maxion International, Andere turbo en uitlaatspruitstuk, andere verstuivers enz (voor de liefhebbers heb ik een vergelijkingstabel gemaakt ooit en op aanvraag beschikbaar) Kortweg Maxions hebben meer PK (2) en meer koppel beiden bij minder toeren, vermoedelijk zal dat wel ten koste zijn gegaan van de uitstoot maar ja...3e wereld he...who cares? :roll:

Goed verder is de auto ook wezenlijk anders. om eens een paar uitspringende zaken te noemen......Braziliaanse Tdi's hebben een dunner chassis (wand dikte) als de europese. En ook de remmen zijn anders omdat hier alle Tdi's al rondom schijfremmen hebben, en zoals uit het topic al blijkt....de homokineten hier zijn al uitgerust met een abs ring hoewel er van abs op Tdi helemaal geen sprake was. Andere achterassen (tot en met 2002 alle 110 Tdi's salisbury en later Rover diffs en ga zo maar door
Feitelijk is de Braziliaanse Defender een soort van hybride gebouwd met onderdelen van de 300 Tdi en Td5 en wat lokale zooi (motor)

Eea maakt het vinden van de juiste onderdelen soms uitdagend waardoor sommigen van jullie ook weten dat ik zo nu een dan vraag van hoe zit dat bij jullie Tdi of Td5

Saillant detail: toen Ford in 2005 definitief de deuren van een land rover produktie facaliteit in Br sloot (tot aan vorig jaar) gebeurde dat op een moment dat wereldwijd gezien Brazilie het land was waar datzelfde jaar de meeste defenders verkocht waren, en toch einde oefening....makes one think huh?

tot zover een stukje LR geschiedenis :D

gr

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Roger B. » 22 Nov 2017, 09:44

euhhh..... in europa hadden 300tdi's van begin af aan al rondom schijfremmen en daarna nooit meer trommels terug gekomen ook......, of dat bij de 200tdi ook al was durf ik niet te zeggen, meen dat die wel nog met trommels achter geleverd zijn ......

die achterassen was in europa bij de Td5 net zo (salisbury afgedankt en versterkte roveras er onder)
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Puma 2007 Half Shaft Splines

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2017, 10:11

Roger B. schreef:euhhh..... in europa hadden 300tdi's van begin af aan al rondom schijfremmen en daarna nooit meer trommels terug gekomen ook......, of dat bij de 200tdi ook al was durf ik niet te zeggen, meen dat die wel nog met trommels achter geleverd zijn ......

die achterassen was in Europa bij de Td5 net zo (salisbury afgedankt en versterkte roveras er onder)


Precies, de schijfremmen rondom kwamen al heel vroeg ... volgens mij ± toen de Series productie gestopt werd.  
Naar verluid kwam de schijfrem achter onder de Defender(oïde) omdat het te duur was twee varianten van achteras te gebruiken: de schijfrem-variant voor de toenmalige RangeRover en de trommelrem-variant voor de Defender -- zal wel waarheid in zitten: een dubbele voorraad kost geld, en een schijfrem is in de productie niet (veel) duurder. De 110 en de 130 met Salisbury-assen is toen met deze vereenvoudiging meegelift.

Het teruggaan van Salisbury naar een (verstrekte) Rover-achteras was natuurlijk ook zo'n economische keuze. Bovendien voldeed de versterkte Rover-as al langer onder de "luxere" LandRovers, dus je zou zelfs kunnen zeggen dat de as getest en goed bevonden was (dat er desondanks nu soms problemen mee zijn lijkt andere oorzaken te hebben).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten