Berichtdoor Crazy-G » 19 Nov 2017, 13:24
Precies wat Roger zegt, goed schoonmaken en echt heel secuur afstellen, systeem op de vooras is het zogeheten "two-leading shoe" ontwerp, dus twee oplopende remschoenen per kant die zichzelf "bekrachtigen".
En voor wat betreft "hij is goed ontlucht", dat meen ik te betwijfelen want als je al geeneens weet waarom een wagen scheeftrekt bij remmen ben ik bang dat je ook niet weet hoe deze remmen correct te ontluchten en als dat door iemand anders is gedaan die daar geen ervaring mee heeft bij dit soort wagens gaat het ook 99 van de 100 keer gewoon niet goed, het is namelijk een nogal speciaal klusje en kan het beste (eigenlijk alleen maar) gedaan worden met de wielen en trommels gedemonteerd.
Diverse keren mogen doen bij de 109 van mijn buurjongen, maar wel iedere keer goed gelukt en geloof me, "normaal" ontluchten met de wielen en trommels er op lukt gewoon niet, niet "manueel" en niet met vacuum of met druk, gewoon weten wat je doet en een hele hoop elbow grease en achteraf heb je een paar half verrote duimen en vingers van het kracht zetten.
En dan komt het afstellen en daar gaat ook nogal wat tijd in zitten als je het echt goed wil doen, eerste keer zo goed mogelijk afstellen en dan proefrijden, kijken hoe die remt en bij scheef trekken hier en daar wat bijstellen, weer proefrijden en ga zo maar door, totdat het uiteindelijk zo goed mogelijk is.
En dan ga je een keer lekker terrein rijden en kun je met afstellen weer gewoon van voren af aan gaan beginnen, vooral als je water en prut hebt getrotseerd want dan moet de boel gewoon iedere keer uit elkaar en grondig schoongemaakt worden en zelfs als het een paar dagen goed geregend heeft en je geen terrein hebt gezien gaat de boel al weer anders remmen.
Kortom, kijken of links en rechts dezelfde remcilinders en remschoenen en remtrommels gemonteerd zijn, of ze de juiste toleranties hebben, schoenen en trommels liefst ex militair aanschaffen want die zijn qua radius op elkaar afgedraaid, als dat allemaal perfect voor elkaar is de boel goed (laten?) ontluchten door iemand die weet wat'ie doet en er ook echt ervaring mee heeft en dan goed afstellen.
Dan weet je pas zeker dat het goed zit.
Voor wat betreft scheeftrekken en APK, je mag 30% verschil hebben tussen links en rechts, dus dat is heel goed haalbaar, zelfs met een 109.
Ik krijg zelf de boel binnen een paar procent iedere keer, voorheen met trommels maar vanwege de altijd weer terugkerende afwijkingen vooral voor, de vooras omgebouwd naar schijven, probleem voorgoed uit de wereld.
Gert-Jan.