Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2017, 23:22

Houston schreef:....
Een retarder op een personenauto is overdreven maar ik zoek met m’n linkervoet nog regelmatig op de grond naar de motorrem. Die zou ik in m’n Defender best handig vinden! Voor als je iets meer wilt afremmen dan alleen gas los maar minder dan echt remmen. Vooral met een aanhanger erachter. ;)

Tja, het is al langer geleden; in mijn herinnering was 't een handbediening in die Franse bussen wellicht is mijn herinnering vertroebeld.

Het had wel wat, een diesel-geluid waarvan je duidelijk hoort dat het wat extra geknepen wordt.

En het zou ook wel wat hebben op de Defender, bij serieus helling-af moet je hetzij heel langzaam-aan van het begin af aan, of je moet zodra het nog steiler wordt toch voorzichtig de rem aantikken (eventueel meermaals). Bij wat extremere omstandigheden* zou je liever zonder remmen direct aan de motor "hangen". * bijv. heel steil en onoverzichtelijk onverhard, of gewoon steil en glad plaatselijk verijsd

Maar goed, het uitlaatspruitstuk moet er maar tegen kunnen (en je moet een plek voor een vlinderklep vinden, vóór de turbo).

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 15 Nov 2017, 09:07

Dan was t waarschijnlijk een retarder. Die ken ik alleen maar met een hendeltje.
Motorrem heb ik alleen maar met een knop op de grond gehad maar of die er ook handbediend zijn/waren, weet ik niet.
En ook als t al een poos geleden is, kan het goed een retarder zijn geweest. De chauffeurs uit Zuid Europese landen gebruikten die al jaren, terwijl de meeste van ons zich nog met een motorrem moesten ‘behelpen’ ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 11:02

Houston schreef:Dan was t waarschijnlijk een retarder. Die ken ik alleen maar met een hendeltje.
Motorrem heb ik alleen maar met een knop op de grond gehad maar of die er ook handbediend zijn/waren, weet ik niet.
En ook als t al een poos geleden is, kan het goed een retarder zijn geweest. De chauffeurs uit Zuid Europese landen gebruikten die al jaren, terwijl de meeste van ons zich nog met een motorrem moesten ‘behelpen’ ;)

Ik heb even een vraagje aan wat Franse vrienden gesteld, wellicht is er eentje met voldoende technische kennis en weet hij dan wat er standaard in een standaard Saviem S45/S53 aan remmerij zat.
Een eerste zoektocht leerde mij dat het ook nog een Jacobs/Jake rem geweest kan zijn, dus een klep-licht systeem zoals Erik P. noemde. die schijnen zelfs zeer lawaaiig te kunnen uitpakken.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 13:44

Landmarcs schreef:
Houston schreef:Dan was t waarschijnlijk een retarder. Die ken ik alleen maar met een hendeltje.

Ik heb even een vraagje aan wat Franse vrienden gesteld, wellicht is er eentje met voldoende technische kennis en weet hij dan wat er standaard in een standaard Saviem S45/S53 aan remmerij zat.
Een eerste zoektocht leerde mij dat het ook nog een Jacobs/Jake rem geweest kan zijn, dus een klep-licht systeem zoals Erik P. noemde. die schijnen zelfs zeer lawaaiig te kunnen uitpakken.

Tja, het wordt nogal een zijspoor, maar ik heb een eerste antwoord uit doorgaans betrouwbare bron: "Mijn" Saviem bussen hadden geen motor-rem maar een "Telma", een elektrische retarder, bediend met een pookje, en ook deze retarder gaf een speciaal geluid.
De oude Berliet GBC 8KT 6x6 trucks (dus toch weer een off-road kantje) hadden wel een motor-uitlaat-rem (de Berliet GBC 8KT was familie van de Berliet Gazelle, een in de 60er jaren fameuze Franse vrachtwagen). Met de motorrem van die Berliet GBC 8KT kon je een atoombom-waardige rookwolk veroorzaken zo meldt mijn zegsman. (De hoekige Berliet GBC 8KT is later nog gerenoveerd naar Renault GBC 180 - met een nieuwe motor, versnellingsbak en cabine, deze Renault's zie je nog steeds in dienst van l'armée.)

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Nov 2017, 20:29

Houston schreef:Een retarder op een personenauto is overdreven maar ik zoek met m’n linkervoet nog regelmatig op de grond naar de motorrem. Die zou ik in m’n Defender best handig vinden! Voor als je iets meer wilt afremmen dan alleen gas los maar minder dan echt remmen. Vooral met een aanhanger erachter.

Tja, nu maar wachten op een Defender motor met een Free Valve bediening, dan is de Jake-Brake wel te programmeren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Nov 2017, 21:20

Erik Peters schreef:
Houston schreef:Een retarder op een personenauto is overdreven maar ik zoek met m’n linkervoet nog regelmatig op de grond naar de motorrem. Die zou ik in m’n Defender best handig vinden! Voor als je iets meer wilt afremmen dan alleen gas los maar minder dan echt remmen. Vooral met een aanhanger erachter.

Tja, nu maar wachten op een Defender motor met een Free Valve bediening, dan is de Jake-Brake wel te programmeren.

Groet,

Erik.

Gewoon een standaard Defender rijden en terugschakelen is te simpel zeker? :shock: :shock: Er mag maar 3.5 ton achter zo'n hok, daar heb je echt geen trucker hardware voor nodig.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 23:05

Edward schreef:....
Gewoon een standaard Defender rijden en terugschakelen is te simpel zeker? ..... daar heb je echt geen trucker hardware voor nodig.

Tja, als je onder wat extremere omstandigheden (steil) helling-af rijdt en je wilt van 3x loopsnelheid terug naar 1x loopsnelheid (of nog trager) ... dan is het diesel-motor-rem-vermogen aan de beperkte kant. Je kan natuurlijk zeggen dat je dan in een nog veel lagere versnelling moet rijden, alleen dan haal je dan die 3x loopsnelheid niet, of hoogstens met hopeloos veel toeren ... en daarmee is het terug-remmen op de motor weinig subtiel.
Een iets hogere versnelling en een extra motorrem/retarder oid is in zulke uitzonderlijke gevallen zo gek nog niet.

Ik kan me voorstellen dat "Houston" een zelfde probleem heeft (no pun intended), met die aanhanger erachter kan je natuurlijk je remmen gebruiken, en eventueel terugschakelen, maar even iets meer motorremvermogen is dan net iets mooier, rustiger.

Als je geen overdrive hebt zou je natuurlijk iets retarder-achtigs op de PTO kunnen plaatsen. Doe je het heel goed dan heb je daarna zelfs een hybride LandRover: stroom opwekken tijdens het remmen, en extra power als je die opgewekte stroom weer terug gebruikt.
Maarrr het is natuurlijk een zekere over-kill, en bovendien ook weer een berg extra onderdelen die stuk kunnen.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 23:30

Erik Peters schreef: nu maar wachten op een Defender motor met een Free Valve bediening, dan is de Jake-Brake wel te programmeren.

Met de juiste FreeValve programmering heb je een heel leuk knetterende motor-rem: 2 takt met de uitlaatklep op het bovenste dode punt even open, en de inlaatklep om het onderste dode punt even open.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 15 Nov 2017, 23:35

Ik verwacht dat we nog een halve pagina nodig hebben in dit draadje en dan hebben we het over een DRS systeem in het grijs kentekendakje , toch best handig up hill.. :? :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Houston

Berichtdoor Houston » 16 Nov 2017, 00:13

Edward schreef:
Erik Peters schreef:

Groet,

Erik.

Gewoon een standaard Defender rijden en terugschakelen is te simpel zeker? :shock: :shock: Er mag maar 3.5 ton achter zo'n hok, daar heb je echt geen trucker hardware voor nodig.........

Een motorrem remt natuurlijk harder dan alleen maar terugschakelen. ;)
Met een redelijke kar erachter van de snelweg af, gebeurt er bij die van mij niet veel, na het terugschakelen alleen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”