E36-italia schreef:Landmarcs schreef:
Dan het vacuüm van de dichte gasklep. Snel zoeken naar hoe groot dat vacuüm nu is leverde mij niks op (waarschijnlijk zoek ik niet goed), maar ook hier is er in de limiet iets tegendraads. Zou de gasklep een absoluut vacuüm laten ontstaan wat dan .....
als er niks ingespoten wordt in samenwerking van een openstaande gasklep, gaat er ook niks uit door de uitlaat.. en als je lang genoeg geen gas geeft helpen de uitlaatrunners elkaar ook niet met het leeg maken van de verbrandingskamer... zolang er niets ontsteekt, heb je ook geen vacuum.
De kleppen gaan namelijk wel open en dicht bij een draaiende motor (los van het wel of niet ontsteken) - wat de intake klep aan vacuum maakt, doet de uitlaat teniet..
of denk ik heel raar?!
plus dat je bij deze brainstorm ook even de turbo weg moet denken, als je met een tdi een vacuum hebt in je inlaat dan is turbo stuk

Misschien is het toch een beetje raar.
Denk even aan een paar limietgevallen:
Limiet 1: Je remt op een motor zonder cilinderkop
Je verplaatst dan een beetje lucht in het universum, en je hebt vooral de weerstand van het draaien van een en ander
Limiet 2: Je remt op een motor met een (bijna) oneindige compressie
Je staat binnen een halve omwenteling stil omdat er zoveel tegendruk is dat die de auto in ene stil houdt
Limiet 3: De gasklep houdt alle lucht tegen
Gedurende een aantal opeenvolgende inlaat-slagen wordt het inlaatstraject na de gasklep vacuüm getrokken.
Daarna onstaat er een variant op "Limiet 1" er wordt niets meer verplaatst want alles is vacuüm
Ofwel je hebt lucht nodig en compressie om een remmend effect te hebben.
Verder is het natuurlijk zo dat de gecomprimeerde cilinder-lucht tijdens de "werk-slag" ook weer arbeid teruglevert, alleen is dit niet verliesloos.
Was die teruglevering verliesloos dan zou je een blok met of zonder cilinderkop ± even gemakkelijk rond-tornen.
Iedereen weet (of vermoedt) dat je een diesel ook veel moeilijker rond krijgt: een niet te grote benzine-motor kan je nog met de slinger starten, een gezonde diesel krijg je met de slinger niet meer rond.
Tijdens de compressie-slag ontstaat er warmte, een deel wordt afgegeven aan het blok, de rest verlaat het blok, met de verpompte inlaatlucht - die na de arbeidslag inmiddels uitlaatlucht geworden is (en een heel klein beetje levert uiteindelijk ook nog wat arbeid). Vraag anders eens een natuurkundige naar de processen in een draaiende motor.
En tenslotte: Als alles goed is staat de Turbo ongeveer stil wanneer er geen brandstof wordt ingespoten en dus geen verbrandingsgassen zijn om die Turbo aan te drijven. Die weinige liters lucht die een motor voortpompt tijdens het op de motor remmen staan in geen verhouding met de uitlaatgas-stroom van een motor waarin een serieuze hoeveelheid benzine of diesel verbrand wordt.
Groeten MarcS