Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2017, 21:27

VeeTee schreef:Normaal zo'n 85 C - is niet exact, vanwege de plaatsing niet in het koelwater maar op het thermostaathuis, maar het gaat mij om de relatieve waarden - berg op met veel werken tegen de 100 C, en bij lange afdalingen koelt de boel af tot soms wel 65 C.

Ik heb dus geen mooie metingen, maar wel de ervaring dat er soms een echte koude dip ontstaat -- nog afgezien van het afkoelen bij langer dalen.
Ik zou eens goed moeten opletten (of bij VeeTee langs voor een meet-installatie). Het zou me niet verbazen dat de koudste dip ontstaat na een vlot genomen klim, of een ander moment van meer vermogen (bijv. een inhaal-actie), gevolgd door een afdaling of een ander moment van geen vermogen (bijv. het gas terug na het inhalen).

Eerst het opwarmen, tot het moment van openen van de thermostaat, en als dan door een toevallige samenloop die thermostaat net open gaat op het moment dat de vermogensvraag inmiddels al weer laag is dan zijn daar alle ingrediënten voor een snelle temperatuurdaling.

Verder geven de cijfers van VeeTee aan dat bij meer auto's de koelvloeistof-temperaturen grotere variaties vertonen als je op grond van thermostaat zou denken. Bovendien strekt de waargenomen temperatuur-range zich uit tot in het gebied dat bij Td5 en Puma door de driestanden-meter als "koud" wordt weergegeven.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2017, 23:29

ja....tijdens afdalingen wordt er niet ingespoten dus heb je alleen compressie en wrijving om warmte te genereren..... als dat erg lang duurt koelt ie uiteindelijk wel af, maar niet omdat de thermostaat open gaat
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2017, 23:51

Roger B. schreef:...., maar niet omdat de thermostaat open gaat

Hmm, eerst is mijn thermostaat niet goed omdat de temperatuur te laag wordt, nu is ie weer niet goed omdat ie niet open gaat ...

Ik ben ruim van begrip maar dit gaat mijn begrip te boven.

Welterusten, MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Dec 2017, 00:07

wanneer dat dipje in de naaldaanwijzing door die afdaling komt dan geef je zeker altijd als dat voorkomt net gas als ie die 70 graden bereik om dat dipje te krijgen, jij kwam met je thermostaat als oorzaak van die dip. ik zeg, dat als je onder normale omstandigheden je motor onder 70 graden krijgt je thermostaat niet goed werkt.................. maar als je maar lang genoeg bergaf rijdt komt ie wellicht zelfs ook wel onder de 40 en valt ie zelfs naar koud
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 14 Dec 2017, 07:29

Ik zei al dat mijn sensor op het thermostaathuis zat. Dat heeft als voordeel dat ie meteen reageert als er een slok koud water doorheen gaat, maar tevens zit het huis natuurlijk ook in het normale circuit, zodat je de schommelingen zoals bij de afdalingen kan volgen. Thermostaat is dan dicht, maar normale circuit en thermostaathuis koelen verder af, en dat zie ik op de meter.

Ja, daar is over nagedacht. Ergens in het hoofdcircuit of in het radiatorcircuit kan ook, maar dan kun je niet alles volgen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2017, 09:42

VeeTee schreef:Ik zei al dat mijn sensor op het thermostaathuis zat. Dat heeft als voordeel dat ie meteen reageert als er een slok koud water doorheen gaat, maar tevens zit het huis natuurlijk ook in het normale circuit, zodat je de schommelingen zoals bij de afdalingen kan volgen. Thermostaat is dan dicht, maar normale circuit en thermostaathuis koelen verder af, en dat zie ik op de meter.

Ja, daar is over nagedacht. Ergens in het hoofdcircuit of in het radiatorcircuit kan ook, maar dan kun je niet alles volgen...

Precies, als je alles zou willen weten (waarom weet ik ook niet, 't zou alleen nieuwsgierigheid zijn) dan wil je natuurlijk beide zien, op een dubbel display.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 14 Dec 2017, 12:44

Daar ben ik al op voorbereid, ik heb met een keuzeschakelaar met zes posities zes sensoren aangesloten. Alleen die op de thermostaat en een voor de buitentemp. is geplaatst, de rest - blok, kop, vbak, tbak - moet ik nog plaatsen.

En waarom? Gewoon, omdat het kan, en omdat het leuk is....
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

reijnard

Berichtdoor reijnard » 14 Dec 2017, 20:12

die dip in temperatuur is zeker waar. bij mijn 2002 td5 is dat precies hetzelfde. als je een zeikert bent zoals ik, en goed je temperatuur in de gaten houdt dan zie je inderdaad de naald iets terug zakken. het is echter heel weinig maar het viel mij gelijk op. dit is mij vanaf het begin opgevallen, waardoor ik na deze constatering gelijk de thermostaat hebt vernieuwd. echter had dit geen effect waarna ik ook de temperatuur sensor voor de zekerheid had vervangen. geen idee wat het zou kunnen zijn maar dit is blijkbaar normaal. ik heb overigens een 50Hz scope die ik er eens een keer aan zal hangen als ik tijd heb om het goed in beeld te brengen in een grafiek wat er nu precies gebeurd........

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Dec 2017, 20:15

ik kijk dan wel meer naar buiten dan naar het temp. metertje, maar dat dipje heb ik bij beide D2''s nog nooit gezien.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2017, 22:49

Roger B. schreef:ik kijk dan wel meer naar buiten dan naar het temp. metertje, maar dat dipje heb ik bij beide D2''s nog nooit gezien.

't Zal wel een Defender-dingetje zijn. Bij de Disco-2 heeft ook een "Radiator-Muff" veel minder zin (of zelfs af te raden).
Ik kijk overigens ook meer naar buiten als naar het metertje, maar als je in eens kilte voelt en dan ook het metertje een dipje ziet maken dan is een en een toch echt twee.
Nog even een aanvulling: Toen ik mijn Td5 nieuw had heb ik wel enige tijd vrij consequent op het metertje gelet, daarvoor had ik een Renault waarin het metertje ook een echt metertje was, zo'n metertje geeft toch info over wat er zoal gebeurt in het vooronder ... dus was ik verbaasd dat het LandRover metertje zo niks zeggend was: van koud via een kort traject naar midden, en meer ook niet.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”