reijnard schreef:ik ga mijn standkachel eens nakijken. na jullie reactie dacht ik ineens hee er zit een standkachel op als ik die nu een uur van te voren aan zet nergens last van.
echter werkt hij niet![]()
ben er nu gelijk naar aan het kijken. de pomp draait en de uitgaande kant van de pomp word de koelvloeistof gloeiend heet. je kan je hand niet op de slangen leggen zo warm ze zijn. echter krijg ik geen warme lucht binnen door de ventilator.
toch werkt de kachel tijdens het rijden goed. duurt echter wel lang voordat het koelsysteem op temperatuur is. misschien thermostaat ff vervangen?
Misschien zit er een luchtbel in de kachel-matrix en is de standkachel-waterpomp niet krachtig genoeg om koelvloeistof langs die bel te krijgen ?
Verder wordt een Td5 sowieso niet erg snel warm, zeker niet wanneer de buitentemperatuur onder de + 10º zit.
Ik had een "slabbetje" (=radiator-muff) op de Td5 en rolde het "slabbetje" bij dit soort temperaturen soms al naar beneden (=dicht), 't zit nu een beetje op de grens, overdag soms nog ruim boven de +10º, 's nachts soms onder 0º.
Bij de Puma rol ik het slabbetje iets later dicht ... de Puma heeft een ongekend kachel-rendement.
Groeten MarcS