Olielekkage Puma via olievuldop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Olielekkage Puma via olievuldop

Berichtdoor Luke » 06 Nov 2017, 20:00

Goeie avond beste mensen,

Ik heb een probleempje met een defender 90 2007 met puma motor. Auto is van een klant die bij mij kwam met klacht dat hij olie lekte aan voorzijde motor.
Bij nadere inspectie echter bleek de bovenzijde van de kop, met name gebied rondom olievuldop nat van de olie die langs het blok op de grond lekt.
Normaal gesproken ga ik denken aan hoge carterdruk maar het lijkt me niet extreem hoog.....hij blaast ja maar druk? niet echt.
Ook geen olie of druk via pijlstok bij draaiende motor, en ook de losgenomen slang van carterontluchting duidt niet op hoge druk
Wel zitten er op de vuldop 2 o-ringen...1 in de groef (een groene) en 1 in de kraag (een zwarte). Het feit dat er 2 oringen op zitten lijkt mij ongebruikelijk. Het lijkt vrij duidelijk dat dit gedaan is ivm met de olielekage echter.......Is er dan toch sprake van hoge carterdruk? of is er in het verleden een verkeerde o-ring op de dop geplaatst die dus lekte wat het motief voor 2e O-ring was?
De o-ring (groene ligt in de groef van de dop maar lijkt wat dikte betreft veel ruimte te hebben iaw d ebinnen diameter van de o-ring lijkt goed maar de groef is breder als de dikte van de O-ring......het is dus mogenlijk dat het niet de juiste o_ring is.
Aangezien een puma voor mij persoonlijk nieuw is, heb ik dus geen referentie, noch wat betreft de dikte / maat van standaard o-ring op de vuldop, nog wat betreft carterdruk bij deze motor.

Iemand die wat meer licht op deze zaak kan werpen of wellicht de maten van de o-ring voor mij heeft?

20171104_155955.jpg

Bij voorbaat dank,

Luke
Bijlagen
20171104_160026.jpg
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Re: Olielekkage Puma via olievuldop

Berichtdoor Erik Peters » 06 Nov 2017, 23:27

Wanneer ik zoek op: olievuldop puma, dan vind ik o.a. foto's van een olievuldop voor een Ford en daar zit maar 1 groene o-ring omheen (in een groef).
Ik zou het gat opmeten en de diameter van de groef en vervolgens een o-ring zoeken/bestellen die een fractie kleinere binnendiameter heeft dan de groef en waarvan de dikte de helft bedraagt van de buitendiameter min de binnendiameter. Dat de groef breder is dan de o-ring dik is, zou mij niet storen.
De carterontluchting is niet (deels) verstopt? Misschien hoort die wel licht vacuüm te trekken.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Nov 2017, 02:32

Hallo Erik.

De referentie an de breedte van de groef tov de dikte van de o-ring was om aan te geven dat de o-ring verticaal gezien nogal wat ruimte had, wat mij deed tweifelen of het wel een originele o-ring betrof.
Ik heb inmiddels ook de foto van de ford vuldop op google gevonden en de ring lijkt weldegelijk origineel.
Ik weet dus nu dat er een extra o-ring is geplaatst en dat dit een motief gehad moet hebben.
Gezien het feit dat ondanks de extra o-ring de motor nog altijd olie lekt via de vuldop dit duidt op carterdruk.
Echter.........jij sprak ook over een evt vacuumwat gecreert kan / moet worden.
Misschien is dat wel zo, dat weet ik niet. ellende is ik ken deze motor niet.
MAAR............
Op het kleppendeksel zit een gatwaar een dop in hoort te zitten (Zie foto)

LR006031 cover.jpeg
LR006031 cover.jpeg (37.79 KiB) 2571 keer bekeken

Deze dop ontbreekt
Nu weet ik niet wat de functie van deze dop is, maar als het al zo was dat hij er voor zorgt een vacuum te creeeren dan gaat deze vlieger niet meer op.. De dop zal er in ieder geval niet voor de sier op gezeten hebben Ik heb me laten vertellen dat hier bij de transit een roternde olie afscheider zit maar dat de defender deze niet heeft? Of het nu een dop of olieafscheider betreft het lijkt me wel deel uit te maken van het carterontluchtings systeem)

gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2017, 10:23

Dag Luke,

Die "dop" ontbreekt standaard op een "Puma" (hij ontbreekt bij mij en vlgs de monteur bij de dealer klopt dat).
Die riante "bekerhouder" op het kleppendeksel is dus een handige plek om de olievuldop even weg te leggen als je olie bijvult.

Dan de olie-vuldop.   Zoals Erik al gevonden heeft: Één groene afdichtingsring. Wellicht gaat ie niet meer goed dicht als er meer tussen zit, dus wellicht is dat het probleem, het is een soort bajonet-sluiting. Bij mij zit ie goed dicht wanneer het "handvatje" dwars op de rijrichting staat.
De diameter van de dop, net onder de groene ring, komt op 33,6 mm, en de diameter over de groene ring gemeten was 34 mm.
O ja, verticaal gezien heeft de groene ring duidelijk ruimte.

En tenslotte de carter-ontluchting. Hoe een en ander bij de Non-Eu auto's zit weet ik niet maar in het koele/koude deel van het klimaat-spectrum bestaat er voor de "Puma" een modificatie die moet voorkomen dat de carter-ontluchting dichtvriest daar waar de warmere en eventueel wat vochtiger carter-lucht met de (koude) inlaatlucht gemengd wordt (het schijnt dat dit dichtvriezen inkoude klimaten bij meer auto's voor kan komen).

Ik heb een sterk vermoeden dat bij mij de carter-ontluchting in een koude winter dichtgevroren is geweest. De symptomen waren een iets ander motor-geluid en na een langere rit ruim een liter zoek geraakte olie. Die olie was overigens niet langs de vuldop of een andere herkenbare route zoek geraakt :?: :?: Hoe zoveel olie zoek kan raken was voor mij een raadsel, temeer omdat mijn "Puma" verder heel zuinig met zijn olie omspringt.
Ik heb sindsdien de "arctische modificatie" die bestaat uit een klein verwarmingselementje in de carter-ontluchtings-aansluiting.

Dus wat betreft de olie-lekkage die jij nu ziet: Misschien is de groene ring beschadigd, of de zitting waar die groene ring in valt, .... misschien is de olievuldop gewoon foutief niet correct vastgedraaid .... en heeft men gedacht dat een extra ring kan helpen. Ik vermoed dat een extra ring een goede afdichting alleen maar moeilijker maakt, de standaard dop met standaard groene ring draait het laatste stukje van het bajonet-sluiten vrij stroef.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”