Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2017, 08:06

Crazy-G schreef:Maar dat alles is natuurlijk afhankelijk van de diverse beprijzingen en die hebben we dus niet in de hand, maar het verschil tussen diesel en LPG is al jaren nagenoeg hetzelfde en zal (hopelijk) ook niet van vandaag op morgen veel meer gaan worden denk ik zelf.

Nou.......de plannen om de de motorrijtuigenbelasting voor een oude diesel te verhogen liggen al klaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2017, 09:46

Erik Peters schreef:
Crazy-G schreef:Maar dat alles is natuurlijk afhankelijk van de diverse beprijzingen en die hebben we dus niet in de hand, maar het verschil tussen diesel en LPG is al jaren nagenoeg hetzelfde en zal (hopelijk) ook niet van vandaag op morgen veel meer gaan worden denk ik zelf.

Nou.......de plannen om de de motorrijtuigenbelasting voor een oude diesel te verhogen liggen al klaar.


En ... ook de literprijs van de diesel zou nog wel eens verder kunnen doorstijgen ... resultaten uit het verleden zeggen wat dat betreft weinig.
Blijft een feit dat de totaalsom aan verbruik+belastingen vooralsnog dicht bij elkaar liggen en er bij de verbruiks-verhoudingen en de brandstof-prijzen een nogal parallelle grafiek ontstaat (een en ander deels ook nog eens afhankelijk van voor-aannamen mbt verbruik eyc.).
Er is dus geen "duidelijk" omslagpunt (als de grafieken elkaar al snijden) en in ieder geval niet de toestand dat je een dief van je portemonnaie bent bij de een of andere keuze ... je bent meer een dief van je portemonnaie als je auto rijdt, en zeker als je LandRover rijdt.

Verder speelt er ook nog mee welke "keuze" je hebt: Een dieselblok met een betrouwbare, correcte voorgeschiedenis geeft een goede kans op nog een "eeuwigheid" weinig onkosten, bij een benzineblok moet je op iets meer onkosten (of werk) rekenen ... heb je een benzineblok met een betere 100% electronische ontsteking dan gaat ie wat betreft dit punt weer meer op een dieseltje lijken.

O ja ... echt "op basis van verbruik" kies je natuurlijk diesel:   Ik verbaas heel wat nieuwsgierigen als ik meld om en nabij de 1:11 te rijden - dit op basis van langlopende verbruiksstatistieken - ik rijd dus verder op een tank als "vlgs het boekje", gewoonlijk wordt er gemeld dat niemand de fabrieksverbruikscijfers in de praktijk haalt.

Groeten MarcS

PS   Over het remmen op de motor kunnen we ook nog een boompje opzetten, d'r zitten leuke haken en ogen aan. Ik zocht even wat verder en dan vind je echt onvergelijkbare vergelijkingen en ook uitspraken met een "alternative facts" karakter. Ik durf te stellen dat een diesel eventueel ook zuiniger is in het verbruik aan remblokjes.
PS2 De topicstarter weet wel wat ie begonnen is, of misschien juist niet ... na deze eerste vraag is ie geheel stil ! :!: !

Crazy-G
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor Crazy-G » 10 Nov 2017, 12:37

Hahaha, die PS2 Marc, hij is van de weeromstuit naar een Jeep JK gaan kijken, 5,6 liter 6 cilinder d'r in en volledig op benzine, dan weet ie in elk geval zeker waar ie aan toe is hahaha

G-J.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2017, 13:03

Crazy-G schreef:Hahaha, die PS2 Marc, hij is van de weeromstuit naar een Jeep JK gaan kijken, 5,6 liter 6 cilinder d'r in en volledig op benzine, dan weet ie in elk geval zeker waar ie aan toe is hahaha


Als "vintage2you" zo vlug overstuur is dan is ie waarschijnlijk beter af zonder LandRover.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2017, 16:15

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:
Landmarcs schreef: maar je weet dat je een diesel hebt (je hoort het ook) en dus is er serieus motor-rem-kracht.


HMMM op school bij motortechniek hebben ze mij geprobeerd wijs te maken dat een benzine motor beter zou remmen op de motor, doordat ie achter de gasklep, die een diesel niet heeft, vacuum opbouwt :roll: misschien dat theorieboekje nog eens uit de kast nemen marc


Da's heel goed omschreven: "Ze hebben je geprobeerd iets wijs te maken".


precies geschreven zoals ik het wilde schrijven, mijn ervarig zegt ook dat een diesel harder remt op de motor, niet dat een 4.6V automaat veel minder op de motor remt dan de 2.5 lijn diesel automaat versie van dezelfde land rover, maar het geeft wel aan dat de theorie die jij altijd graag als leidraad gebruikt niet altijd strookt met prakrijkervaring.... iets waar je ook al vaker op gewezen bent
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2017, 18:19

Kijk even hier: viewtopic.php?f=14&t=10666 voor een motor-rem-kracht beschouwing.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten