Erik Peters schreef:Crazy-G schreef:Maar dat alles is natuurlijk afhankelijk van de diverse beprijzingen en die hebben we dus niet in de hand, maar het verschil tussen diesel en LPG is al jaren nagenoeg hetzelfde en zal (hopelijk) ook niet van vandaag op morgen veel meer gaan worden denk ik zelf.
Nou.......de plannen om de de motorrijtuigenbelasting voor een oude diesel te verhogen liggen al klaar.
En ... ook de literprijs van de diesel zou nog wel eens verder kunnen doorstijgen ... resultaten uit het verleden zeggen wat dat betreft weinig.
Blijft een feit dat de totaalsom aan verbruik+belastingen vooralsnog dicht bij elkaar liggen en er bij de verbruiks-verhoudingen en de brandstof-prijzen een nogal parallelle grafiek ontstaat (een en ander deels ook nog eens afhankelijk van voor-aannamen mbt verbruik eyc.).
Er is dus geen "duidelijk" omslagpunt (als de grafieken elkaar al snijden) en in ieder geval niet de toestand dat je een dief van je portemonnaie bent bij de een of andere keuze ... je bent meer een dief van je portemonnaie als je auto rijdt, en zeker als je LandRover rijdt.
Verder speelt er ook nog mee welke "keuze" je hebt: Een dieselblok met een betrouwbare, correcte voorgeschiedenis geeft een goede kans op nog een "eeuwigheid" weinig onkosten, bij een benzineblok moet je op iets meer onkosten (of werk) rekenen ... heb je een benzineblok met een betere 100% electronische ontsteking dan gaat ie wat betreft dit punt weer meer op een dieseltje lijken.
O ja ... echt "op basis van verbruik" kies je natuurlijk diesel: Ik verbaas heel wat nieuwsgierigen als ik meld om en nabij de 1:11 te rijden - dit op basis van langlopende verbruiksstatistieken - ik rijd dus verder op een tank als "vlgs het boekje", gewoonlijk wordt er gemeld dat niemand de fabrieksverbruikscijfers in de praktijk haalt.
Groeten MarcS
PS Over het remmen op de motor kunnen we ook nog een boompje opzetten, d'r zitten leuke haken en ogen aan. Ik zocht even wat verder en dan vind je echt onvergelijkbare vergelijkingen en ook uitspraken met een "alternative facts" karakter. Ik durf te stellen dat een diesel eventueel ook zuiniger is in het verbruik aan remblokjes.
PS2 De topicstarter weet wel wat ie begonnen is, of misschien juist niet ... na deze eerste vraag is ie geheel stil !
!