Defender 110 EX MOD 2.5 NA / LUCHT IN KOELSYSTEEM?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rubentobe2

Re: Defender 110 EX MOD 2.5 NA / LUCHT IN KOELSYSTEEM?

Berichtdoor Rubentobe2 » 14 Nov 2017, 23:09

Hallo Allemaal,

het bleek toch wat erger te zijn dan verwacht. door de oververhitte motor had ik een lekke koppakking + 2 scheurtjes in de kop...
Nu is alles weer vernieuwd en loopt de motor weer als een zonnetje. Het is een goede les geweest om niet door te rijden als de motor te heet wordt :lol:

Echter, ik heb altijd graag was extra vloeistoffen etc in de auto liggen. Wat is de voorgeschreven (kleur) koelvloeistof voor een 2.5NA blok? Voorheen gooide ik altijd de rood/roze koelvloeistof van de action er in. is dit juist?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2017, 23:34

Rubentobe2 schreef:Echter, ik heb altijd graag was extra vloeistoffen etc in de auto liggen. Wat is de voorgeschreven (kleur) koelvloeistof voor een 2.5NA blok? Voorheen gooide ik altijd de rood/roze koelvloeistof van de action er in. is dit juist?

Rubentobe2,

Het is niet zozeer de kleur als wel de samenstelling van de koelvloeistof - die kleur is gewoon een extraatje van de fabrikant.
Kijk even op de verpakking naar de specs van de roze ACtion-vloeistof.
In tegenstelling tot wat wel beweerd wordt zijn de gewonere koelvloeistoffen geen rocket-science, allemaal gebaseerd op 1,2-ethaandiol (meestal aangeduid als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol). Het verschil zit in de additieven, en beter kies je daarvan er dus maar eentje (en dus geen mix van verschillende additieven-systemen). De roze ACtion is waarschijnlijk een Longlife G12+ (en dan denkelijk niet zo'n beroerde keuze).

Groeten MarcS

PS Jammer van de kop, en mooi dat de "koppijn" verholpen is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Nov 2017, 09:23

oudere motoren bevatten vaak onderdelen zoals afdichtingen, pakkingen, metaal, dat niet goed tegen G12 kan. Het is niet heel optimaal om daar G12 in te doen.

in deze motoren doe je beter antivries+water of "ouderwetse" blauwe koelvloeistof .

als de roze die je er in heb/had G12 is en geen G12a dan is het ook van belang dat je deze er zo volledig mogelijk uit haalt, bijvoorbeeld door goed spoelen met water, voor je er ouderwetse koelvloeistof in gooit. blauw en G12 schijnt te kunnen reageren met elkaar en vlokken te vormen wat dan tot verstoppingen in je koelsysteem leiden kan
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2017, 10:02

Roger B. schreef:als de roze die je er in heb/had G12 is en geen G12a dan is het ook van belang dat je deze er zo volledig mogelijk uit haalt, bijvoorbeeld door goed spoelen met water, voor je er ouderwetse koelvloeistof in gooit. blauw en G12 schijnt te kunnen reageren met elkaar en vlokken te vormen wat dan tot verstoppingen in je koelsysteem leiden kan

Vlgs mij is die roze Longlife van de ACtion gewoon een "glycol" koelvloeistof van een betere (of althans: niet te beroerde) kwaliteit.

Het verhaal van de verstoppingen niet mengen gaat over koelmiddelen mengen waarvan er één geen "glycol" koelvloeistof is.

Verder is het verschil tussen antivries+water en koelvloeistof veel kleiner als velen denken: De kant en klare koelvloeistof is gewoon een voor-gemengde vloeistof (je koopt dus duur water).
Het koelmiddel dat bijv. in een Td5 "moet" gaat nog een stapje verder (qua additieven en vooral qua vriesbescherming) en het LandRover voorgeschreven product is het concentraat dat je 1:1 moet aanlengen om de juiste bescherming en de juiste koelende werking te krijgen), je kan ook kant en klaar koelmiddel kopen dat aan de Td5 eisen voldoet.

Wellicht kan onze "huis-chemicus" nog iets zeggen over de additieven (of de "additieven" dwz zooi die er sowieso in het industriële kwaliteit "glycol" af fabriek zit). Volgens mij is het allemaal geen rocket-science, en is er veel bla-bla.

Groeten MarcS

PS Hier nog een paar linkjes naar sites die iets betrouwbaarder lijken (dwz betrouwbaarder als de opmerking "meng geen verschillende kleuren").

Terug naar “Techniek”