Het dakraam van onze 110 lekt als het stevig regent. Het water druppelt dan bij de scharnieren naar beneden met als gevolg, twee natte zittingen.
Heeft iemand ervaring met de reparatie daarvan of ergens in de buurt van eindhoven een adresje voor zoiets weet?
Dakraam defender lekt
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Dakraam defender lekt
reparatie (rubber vervangen) is geen garantie op succes. Vaak zat gedaan en te vaak blijven de krengen toch lekken
Een nieuw dak plaatsen werkt meestal wel afdoende.
Een nieuw dak plaatsen werkt meestal wel afdoende.
gone
Re: Dakraam defender lekt
aha ok. Dat is vast wel een stukje duurder dus.
Kan het ook voor lief nemen en als hij buiten staat een bakje er onder zetten
Weet alleen niet wat het voor negatief effect kan hebben rondom het dak.
Kan het ook voor lief nemen en als hij buiten staat een bakje er onder zetten
Weet alleen niet wat het voor negatief effect kan hebben rondom het dak.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Dakraam defender lekt
Roger B. schreef:reparatie (rubber vervangen) is geen garantie op succes. Vaak zat gedaan en te vaak blijven de krengen toch lekken
Een nieuw dak plaatsen werkt meestal wel afdoende.
Hangt er natuurlijk wel vanaf waar het het water binnenkomt: tussen het glas en het rubber door OF tussen het dak en het dakraamframe door (probeer in het laatste geval de geoxideerde schroeven maar eens los te krijgen).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Dakraam defender lekt
twdi schreef:aha ok. Dat is vast wel een stukje duurder dus.
Kan het ook voor lief nemen en als hij buiten staat een bakje er onder zetten
Weet alleen niet wat het voor negatief effect kan hebben rondom het dak.
Duct-Tape ?
Ik snap overigens de meerwaarde van een dakraam niet, maar dat zal mijn gebrek wel zijn.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 21 Okt 2017, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dakraam defender lekt
Alleen het dak lekt?
In dat geval; gefeliciteerd!
In dat geval; gefeliciteerd!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Re: Dakraam defender lekt
Afwatering checken, negen van de tien keer is verstopping daarvan de oorzaak bij lekkage van het dakraam.
Gert-Jan.
Gert-Jan.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Dakraam defender lekt
Afwatering bij een (standaard) dakraam van een Defender geschied normaal via de buitenkant.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
LRCH Magazine
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 Mei 2016, 10:49
Re: Dakraam defender lekt
In 2010 stond er een werkverslag in LRCH Magazine over het vervangen van het zonnedak in een Defender. Daar werd ook geconstateerd dat vervanging van het complete dak de enige betrouwbare oplossing is.
De relevante tekst voor het (de)monteren staat hieronder:
Demontage
-Verwijder de plexiglas ruit uit het buitenframe. Dat gaat heel makkelijk door een kliksysteem (zie het instructieboekje voor de details)
-Nu kun je de rubberen sierstrip aan de binnenzijde van het dak losmaken. Deze strip dekt het aluminium binnenframe af en houdt tevens de hemelbekleding op z’n plek.
-Als de rubberen strip verwijderd is wordt het binnenframe zichtbaar. Dit zit met een aantal schroefjes vast aan het buitenframe. Het is een soort sandwich constructie: binnenframe- autodak- buitenframe.
De schroefjes hebben een torque kop, zorg dus dat je de juiste schroevendraaier hebt.
Bewaar de schroefjes goed, ze worden helaas niet bij het nieuwe frame geleverd.
-Nadat je alle schroeven verwijderd hebt kun je het binnenframe los nemen.
-Nu is ook het buitenframe los gekomen, dat kun je ook verwijderen.
Dit is een goed moment om de binnen en de buitenkant van de dakranden goed schoon te maken.
Het monteren gaat in de omgekeerde volgorde:
-Aanbrengen van het buitenframe
-Vastschroeven van het binnenframe aan het buitenframe
-Aanbrengen van de rubber sierstrip aan het binnenframe.
Eigenlijk is dit nog het meeste werk. De strip heeft een profiel wat in het binnenframe past. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat de hemelbekleding weer netjes onder de strip komt te zitten.
-Nu kan de plexiglas plaat weer in het frame geklikt worden. Bij het dichtdraaien van het dakje zie je dat de glasplaat zich weer ‘zet’ in het nieuwe rubber.
Met een tuinslang kun je vervolgens controleren of alles weer waterdicht is.
Voor het geval je het nodig hebt.
Redactie LRCH Magazine
De relevante tekst voor het (de)monteren staat hieronder:
Demontage
-Verwijder de plexiglas ruit uit het buitenframe. Dat gaat heel makkelijk door een kliksysteem (zie het instructieboekje voor de details)
-Nu kun je de rubberen sierstrip aan de binnenzijde van het dak losmaken. Deze strip dekt het aluminium binnenframe af en houdt tevens de hemelbekleding op z’n plek.
-Als de rubberen strip verwijderd is wordt het binnenframe zichtbaar. Dit zit met een aantal schroefjes vast aan het buitenframe. Het is een soort sandwich constructie: binnenframe- autodak- buitenframe.
De schroefjes hebben een torque kop, zorg dus dat je de juiste schroevendraaier hebt.
Bewaar de schroefjes goed, ze worden helaas niet bij het nieuwe frame geleverd.
-Nadat je alle schroeven verwijderd hebt kun je het binnenframe los nemen.
-Nu is ook het buitenframe los gekomen, dat kun je ook verwijderen.
Dit is een goed moment om de binnen en de buitenkant van de dakranden goed schoon te maken.
Het monteren gaat in de omgekeerde volgorde:
-Aanbrengen van het buitenframe
-Vastschroeven van het binnenframe aan het buitenframe
-Aanbrengen van de rubber sierstrip aan het binnenframe.
Eigenlijk is dit nog het meeste werk. De strip heeft een profiel wat in het binnenframe past. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat de hemelbekleding weer netjes onder de strip komt te zitten.
-Nu kan de plexiglas plaat weer in het frame geklikt worden. Bij het dichtdraaien van het dakje zie je dat de glasplaat zich weer ‘zet’ in het nieuwe rubber.
Met een tuinslang kun je vervolgens controleren of alles weer waterdicht is.
Voor het geval je het nodig hebt.
Redactie LRCH Magazine
Re: Dakraam defender lekt
Persoonlijk zou ik het dak incl frame lekker in de auto laten zitten! Tenzij je zeker weet dat het dak lekt tussen de dakplaat?
Met een tuinslang kun je zo’n dak makkelijk op lekkage controleren.
Kijk eerst vooral naar de 2 bevestigings knoppen waar de 2 glijstukjes (scharniergedeelte) mee aan de glasplaat zitten. Haal ze los. Leg aan de glaskant een bruin ringetje (zit in kranen) en werk er wat kit tussen. Goed aandraaien. Ook de bevestiging van de draaiknop lekte bij mij. Loshalen en met kit weer monteren.
Verder het afdichtrubber goed schoonmaken (ook onder het “lipje” en met een doekje met siliconenspray lichtjes afnemen. Ook de 2glijbeugels kun je wat strakker afstellen (moet je ze even demonteren en in de bankschroef wat “platter” maken. Mocht het tussen het rubber en glasplaat doorlekken.
Bij mij alweer een hele tijd lekvrij en 16 jaar oud!!
(En dat zegt een ex-Webasto man
)
Met een tuinslang kun je zo’n dak makkelijk op lekkage controleren.
Kijk eerst vooral naar de 2 bevestigings knoppen waar de 2 glijstukjes (scharniergedeelte) mee aan de glasplaat zitten. Haal ze los. Leg aan de glaskant een bruin ringetje (zit in kranen) en werk er wat kit tussen. Goed aandraaien. Ook de bevestiging van de draaiknop lekte bij mij. Loshalen en met kit weer monteren.
Verder het afdichtrubber goed schoonmaken (ook onder het “lipje” en met een doekje met siliconenspray lichtjes afnemen. Ook de 2glijbeugels kun je wat strakker afstellen (moet je ze even demonteren en in de bankschroef wat “platter” maken. Mocht het tussen het rubber en glasplaat doorlekken.
Bij mij alweer een hele tijd lekvrij en 16 jaar oud!!
(En dat zegt een ex-Webasto man
Laatst gewijzigd door Peu op 22 Okt 2017, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten