Toen ik twee jaar geleden m'n lichtschakelaar moest vervangen, heb ik ook meteen maaar een zgn. 'Zweedse lichtversterker' geïnstalleerd.
Tot vandaag functioneerde alles prima maar vanmiddag ineens geen dimlicht meer! De originele stekkertjes even teruggezet en alles brandt weer!
Wat kan er stuk gaan aan een lichtversterker? De relais, natuurlijk, of een kabeltje maar wat is het waarschijnlijkst?
Deze week is de stroom er wel even af geweest, I.v.m. het monteren van een nieuwe startmotor maar alle verbindingen lijken nog /weer gewoon goed te zitten.
Iemand een idee? Ik wil hem er wel graag weer tussen hebben, anders blijf je lichtschakelaars kopen, ben ik bang!
Zweedse lichtversterker stuk?
Zweedse lichtversterker stuk?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Re: Zweedse lichtversterker stuk?
draad met zekering(en) die naar je dynamo loopt?
of - (massa) kabeltje die je voor ergens bij de radiator hebt vastgezet?
Louis
of - (massa) kabeltje die je voor ergens bij de radiator hebt vastgezet?
Louis
-
Landmarcs
Tja, alles kan kapot.
Het best ga je even met de multi-meter an het werk.
Eerst even kijken of er 12 V bij het relais komt.
Staat er geen 12 V op de gedimd-licht-voedingsdraad dan moet je die even volgen richting de dymano er zit een stekker tussen en dan nog een stuk zekering-draad < Let daar dan wel even op: aan de dynamo-kant van de zekeringsdraad het je een ongezekerde 12 V >
Dan kijken of het relais schakelt (je kan de twee relais gewoon even omwisselen dan weet je al weer meer)
Indien niet dan is het het relais zijn of een gebrekkige "stuurstroom", maar gezien de werking via de oude stekers is het niet de "stuurstroom"
En dan, als het relais wel werkt dan moet je even meten of er 12 V bij de lampen komt.
Er is een goede kans dat alles weer werkt als je een voor een de verschillende contactjes bent langsgelopen.
Een probleem met de massa-draadjes kan wel (had ik zelf ooit ook een keer) maar het is onwaarschijnlijk dat dat beide koplampen tegelijk betreft, bovendien is het nog onwaarschijnlijker dat dan het ongedimde grootlicht wel wil branden.
Groeten MarcS
PS Mijn (echte) Zweedse Lichtversterker doet het al ruim tien jaar zonder klachten.
Het best ga je even met de multi-meter an het werk.
Eerst even kijken of er 12 V bij het relais komt.
Staat er geen 12 V op de gedimd-licht-voedingsdraad dan moet je die even volgen richting de dymano er zit een stekker tussen en dan nog een stuk zekering-draad < Let daar dan wel even op: aan de dynamo-kant van de zekeringsdraad het je een ongezekerde 12 V >
Dan kijken of het relais schakelt (je kan de twee relais gewoon even omwisselen dan weet je al weer meer)
Indien niet dan is het het relais zijn of een gebrekkige "stuurstroom", maar gezien de werking via de oude stekers is het niet de "stuurstroom"
En dan, als het relais wel werkt dan moet je even meten of er 12 V bij de lampen komt.
Er is een goede kans dat alles weer werkt als je een voor een de verschillende contactjes bent langsgelopen.
Een probleem met de massa-draadjes kan wel (had ik zelf ooit ook een keer) maar het is onwaarschijnlijk dat dat beide koplampen tegelijk betreft, bovendien is het nog onwaarschijnlijker dat dan het ongedimde grootlicht wel wil branden.
Groeten MarcS
PS Mijn (echte) Zweedse Lichtversterker doet het al ruim tien jaar zonder klachten.
Landmarcs schreef:PS Mijn (echte) Zweedse Lichtversterker doet het al ruim tien jaar zonder klachten.
Die van mij ook al weer bijna 10 jaar. En het is ook een echte Zweedse, door een vriendelijke meneer uit Zweden persoonlijk gekocht bij Biltema en opgestuurd naar mij, na een vraag op het Zweden-forum destijds. Ze waren toen nog niet zo algemeen verkrijgbaar hier in NL.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:PS Mijn (echte) Zweedse Lichtversterker doet het al ruim tien jaar zonder klachten.
Die van mij ook al weer bijna 10 jaar. En het is ook een echte Zweedse, door een vriendelijke meneer uit Zweden persoonlijk gekocht bij Biltema en opgestuurd naar mij, na een vraag op het Zweden-forum destijds. Ze waren toen nog niet zo algemeen verkrijgbaar hier in NL.
De mijne is door een vriendelijke in Zweden woonachtige Nederlandse "meneer" (nu ja mijn broertje, da's niet echt een "meneer") persoonlijk gekocht bij het hiervoor genoemde bedrijf, en dat al bijna 15 jaar geleden. Daarna heeft ie bij mij even stil gelegen, en tussentijds ook weer (ik had bij mijn oude auto uitgebouwd, en niet direct in de nieuwe weer terug ingebouwd - 't is toch even prutsen om 'm bij de Puma aan de dynamo aan te sluiten -- zodoende dus die ruim 10 jaar effectief gebruik).
Groeten MarcS
PS Later heb ik ook nog wat echte "Zweedse Lichtversterkers" geïmportreerd, ook weer afkomstig van de "hofleverancier" uit Zweeeeden (in Noorwegen en Denemarken is Biltema gewoonlijk wat duurder.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 29 Sep 2017, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Gerard90TD5
Van mij komt van dezelfde firma als van Vincent, met dit verschil dat hij uit de Biltema winkel in Oslo komt en een Noorse collega hem voor mij heeft gekocht en opgestuurd.
Ondanks deze lichtversterker toch een defecte lichtschakelaar gehad en ook al een relais vervangen van de lichtversterker.
Je zou de originele koplamp bedrading tijdelijk kunnen tereugplaatsen en kijken of het dan wel werkt; als je geen multimeter hebt. Weet je dat het de scakelaar niet is. Kun je decrelais wel horen “klikken”als je het licht er op zet, relais omwiisselen kunje ook nog proberen.
Gr Gerard90Td5
Ondanks deze lichtversterker toch een defecte lichtschakelaar gehad en ook al een relais vervangen van de lichtversterker.
Je zou de originele koplamp bedrading tijdelijk kunnen tereugplaatsen en kijken of het dan wel werkt; als je geen multimeter hebt. Weet je dat het de scakelaar niet is. Kun je decrelais wel horen “klikken”als je het licht er op zet, relais omwiisselen kunje ook nog proberen.
Gr Gerard90Td5
Gerard90TD5 schreef:Je zou de originele koplamp bedrading tijdelijk kunnen tereugplaatsen en kijken of het dan wel werkt; als je geen multimeter hebt. Weet je dat het de scakelaar niet is.
Heeft 'ie al gedaan:
Houston schreef:De originele stekkertjes even teruggezet en alles brandt weer!
Gerard90TD5 schreef:Ondanks deze lichtversterker toch een defecte lichtschakelaar gehad en ook al een relais vervangen van de lichtversterker.
Da's toch een beetje vreemd. Heb je nog extra lampen erbij, of rij je wellicht veel met aanhangers? De aanhangerverlichting gaat natuurlijk niet door de Zweedse lichtversterker...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Gerard90TD5 schreef:Da's toch een beetje vreemd. Heb je nog extra lampen erbij, of rij je wellicht veel met aanhangers? De aanhangerverlichting gaat natuurlijk niet door de Zweedse lichtversterker...Gerard90TD5 schreef:Ondanks deze lichtversterker toch een defecte lichtschakelaar gehad en ook al een relais vervangen van de lichtversterker.
Extra lampen zullen iha "buiten-om" en/of gelijk met gedimd of ongedimd licht branden.
Het stads- en achterlicht gaat sowieso buiten de lichtversterker om, een aanhanger belast dit circuit ook nog eens, dus als je een rijk verlichte aanhanger/caravan hebt (of een bedenkelijke aanhanger-aansluiting) dan kan er nog steeds een grotere stroom door de licht-schakelaar-contactjes lopen (en dan wordt het vanzelf weer "Lucas ... King of Darkness").
Rijd je meer met een aanhanger dan moet je daar ook nog een relais-schakeling voor maken (dat wordt een ingreepje in de electrickery), of LED-lampjes monteren (of beide).
Groeten MarcS
alsof het Jinxed hier... mijne vanochtend ook ineens opgehouden....
gelukkig nog een spare ( van RedBison)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...