Discovery TD5 2001 geen vermogen lage toerentallen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BasDiscovery2TD5

Discovery TD5 2001 geen vermogen lage toerentallen

Berichtdoor BasDiscovery2TD5 » 20 Sep 2017, 17:06

Dag Allemaal,

Zojuist aangemeld op het forum en meteen een vraag :) . Sinds afgelopen weekend een probleem met het vermogen van mijn handgeschakelde Discovery TD5 van Bouwjaar 2001. De auto reed geweldig totdat hij sinds van het weekend in de lage toerentallen amper vermogen vrijgeeft. Het lijkt er op alsof de Turbo een stuk later wordt aangestuurd(gevoel). Het volledige vermogen wordt nu pas vanaf +- 2400 RPM vrijgegeven. Het maakt rijden in de bebouwde kom niet bepaald prettig... ;) . Auto slaat goed aan, loopt mooi stationair en rookt niet.

Ik heb de ECU gecontroleerd op eventueel olie bij de stekker maar dit is (gelukkig)niet het geval. Tevens heb ik het wastegate stangetje gecontroleerd en deze zit prima beweging in.

Tevens heb ik vandaag op het forum gevonden dat de LMM voor problemen zou kunnen zorgen, is deze te controleren door los te halen en kijken hoe de auto dan reageert? Ook vernam ik de werking van de wastegate modulator, is deze ook te controleren?

Alvast bedankt,

Mvgr. Bas

Roger B.

Re: Discovery TD5 2001 geen vermogen lage toerentallen

Berichtdoor Roger B. » 20 Sep 2017, 17:43

LMM kan zorgen voor slecht trekken onderin, afhankelijk van hoe ie stuk is kan het verbetering brengen als je deze loskoppelt (indien je verbetering merkt weet je ook dat ie iig meehelpt in het probleem

Wastegate modulator, deze regelt modulerend de aansturing van je wastegate, als deze stuk is stuurt ie de wastegate niet aan en loopt de turbodruk te hoog op waardoor de ECU de inspuiting afkapt. dit is duidelijk merkbaar als de motor moet trekken (redelijk het gaspedaal ingetrapt) dan gaat ie "zagen"
bij twijfel kun je het slangetje dat vanaf de buis tussen turbo en intercooler naar de modulator gaat gelijk op de wastegateactuator zetten, dan regelt ie welliswaar niet meer strak, maar je weet dan wel dat iets geregeld wordt afhankelijk van de druk, maar uiteindelijk zou ik het lekker via de wastgate modulator laten lopen.

Wat ook goed kan is dat je intercooler of een van de slangen lek zijn, voordat de turbo flink druk en volume levert raakt ie dan te veel kwijt in het lek.
bij mij waren de onderste twee kanalen uit de intercooler gescheurd, en die trok ook voor geen meter meer
gone

sketcher

Berichtdoor sketcher » 27 Sep 2017, 15:05

Wat betreft de slangen, controleer niet alleen de buitenkant op scheuren. Ze kunnen ook de-lamineren. Dan raakt een laag bunnen los waardoor ze de luchtstroom kunnen belemmeren. Even loshalen en kijken. Ik ben inmiddels, na dit 2 keer gehad te hebben, overgeschakeld naar silicone slangen.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Rangie

Berichtdoor Rangie » 27 Sep 2017, 21:05

MAP sensor? heb het zelfde ooit gehad met de D2 TD5. Vanuit de moezel terug gekomen met caravan op die manier 8-)
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Terug naar “Techniek”