Heeft er iemand ervaring met stage 1 tuning voor een puma, oa ter voorkoming van stilstand door een defecte egr klep?
Onze puma heeft na ijsland nu een behoorlijke rekening omdat er toch allerlei dingetjes mee mis waren. Wat nog openstaat is een beslissing om nu toch stage 1 tuning (op advies) te laten doen. Blijkbaar zou onze egr klep het ook nog kunnen begeven.
Ben benieuwd wie daar hier ervaring mee heeft?
stage 1 tuning ivm egr klep
-
Roger B.
Re: stage 1 tuning ivm egr klep
volgens mij wordt de EGR er uit geprogrammeerd bij tuning, je moet alleen (in principe zelfs met de tuning op zich) opletten dat er steeds meer eisen komen mbt het intact laten van emissie bepalende systemen en programmeringen.... dus de EGR verwijderen...ok, maar gooi de spullen niet weg zodat je terug kunt bouwen.. nu vind ik bij vrijwel elke EGR klep het verwijderen van het ding grote onzin, zorgen dat ie niet open gaat of wel open gaat maar er geen uitlaatgas doorheen komt (blindplaatje in leiding) bereik je net zoveel mee.
De EGR gaat alleen open in deellast, dus wanneer je niet veel vermogen vraagt, effect op de prestatie heeft ie dus niet echt. Auto's waarbij het inlaattraject vervuild is door de EGR zijn meestal auto's die (in het verleden of nog steeds) niet hoeven werken en veel in deellast tokkelen. (mijn auto's hebben werkende EGR en schone inlaatspruitstukken... maar ik rij ook regelmatig stevig weg en niet echt zuinig met brandstof dus)
Stil staan door defecte EGR lijkt me ook overdreven, als ie open blijft staan loopt ie minder en trekt ie niet zo goed, maar het rijdt wel gewoon hoor.
De EGR gaat alleen open in deellast, dus wanneer je niet veel vermogen vraagt, effect op de prestatie heeft ie dus niet echt. Auto's waarbij het inlaattraject vervuild is door de EGR zijn meestal auto's die (in het verleden of nog steeds) niet hoeven werken en veel in deellast tokkelen. (mijn auto's hebben werkende EGR en schone inlaatspruitstukken... maar ik rij ook regelmatig stevig weg en niet echt zuinig met brandstof dus)
Stil staan door defecte EGR lijkt me ook overdreven, als ie open blijft staan loopt ie minder en trekt ie niet zo goed, maar het rijdt wel gewoon hoor.
gone
- JoostKenya
Roger B. schreef:.. nu vind ik bij vrijwel elke EGR klep het verwijderen van het ding grote onzin, zorgen dat ie niet open gaat of wel open gaat maar er geen uitlaatgas doorheen komt (blindplaatje in leiding) bereik je net zoveel mee.
Simpel afdoppen kan bij een Puma niet want dan gaat de motor in storing
-
Roger B.
nee daarom wordt ie uitgeprogrammeerd.... maar daarnaast, en bij andere motoren alleen, wordt vaak de klep geheel verwijderd en komt er een buis voor in de plaats........ daar heb je volgens mij zo weinig winst van en het valt meer op dan een niet werkende egr klep bij keuring etc
gone