stage 1 tuning ivm egr klep

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
twdi

stage 1 tuning ivm egr klep

Berichtdoor twdi » 20 Sep 2017, 08:42

Heeft er iemand ervaring met stage 1 tuning voor een puma, oa ter voorkoming van stilstand door een defecte egr klep?

Onze puma heeft na ijsland nu een behoorlijke rekening omdat er toch allerlei dingetjes mee mis waren. Wat nog openstaat is een beslissing om nu toch stage 1 tuning (op advies) te laten doen. Blijkbaar zou onze egr klep het ook nog kunnen begeven.

Ben benieuwd wie daar hier ervaring mee heeft?

JoostKenya

Re: stage 1 tuning ivm egr klep

Berichtdoor JoostKenya » 20 Sep 2017, 09:07

Ik rijd al jaren met een Stage1 tuning van Alive op mijn Puma.
Ik heb het zelf via zo'n remap interface gedaan.
Auto is er erg van opgeknapt, meer koppel en vermogen, geen rook.
Ik kan het iedereen aan raden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2017, 11:44

twdi schreef:.... . Blijkbaar zou onze egr klep het ook nog kunnen begeven.
Ben benieuwd wie daar hier ervaring mee heeft?

Dag "twdi",

De EGR-klep kan het maar zo begeven (dwz mijn ervaring is dat hij eerst enige/geruime tijd opspeelt).
Ik heb er ervaring mee ... de eerste is nog net onder garantie vervangen, de tweede was redelijk snel ook weer luidruchtig en moest na ruim drie jaar vervangen, van de huidige hoop ik (vooralsnog tegen beter weten in) dat ie beter is.

Maar qua EGR-klep weg-programmeren: Dat ding doet iets, hij zorgt voor minder NOx. Als "iedereen" met EGR-problemen nu zijn EGR afdopt, wegprogrammeert etc. dan zullen de NOx metingen tegen de verwachtingen in in stedelijke en andere drukke omgevingen hoog blijven en dan zijn er dus meer en meer (terechte) redenen om steden af te sluiten en ook andere beperkingen af te kondigen (nog even en je hele voorruit zit vol met vignetten).
Dus ... neem ik het maar voor lief en hoop ik dat de EGR niet steeds na 3 jaar vervangen moet, en ik hoop bijna "stiekem" dat er een periodieke check op de EGR komt.

Of je meer "power" en/of koppel wilt is verder gewoon een kwestie van smaak. Als je meer power en/of koppel ook echt gebruikt dan gaat vrijwel zeker ook je verbruik omhoog (behalve als je nu vaak tegen de grenzen van het mogelijke zit en de motor veel aan de rand van zijn kunnen moet presteren). < Mij valt op dat mijn standaard Puma iets minder zuinig is als mijn oude standaard Td5 ... en ik denk dat dat vooral ligt aan het feit dat de Puma gewoon iets sterker is en je dus gemakkelijk iets meer van de motor vraagt -- en dat kost nu eenmaal brandstof. Ik haal overigens nog steeds gemiddeld betere cijfers als die "vlgs het boekje". >

Groeten MarcS

PS JoostKenya heeft waarschijnlijk helemaal geen EGR op zijn Puma, NOx zijn in Kenia nog geen "issue" (dwz waarschijnlijk is het wel een probleem maar geen gesignaleerd probleem).   Sommigen zullen zeggen dat NOx-uitstoot een luxe-probleem is, dat is het in zekere zin ook: een lang gezond mensen-leven is een luxe (maar wel een prettige luxe) ... biologisch gezien zijn wij gebouwd om 30-35 jaar oud te worden, alles daarna is ballast (of zo je wilt "winst").

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 20 Sep 2017, 12:24

twdi schreef:Blijkbaar zou onze egr klep het ook nog kunnen begeven.

Zou best kunnen, misschien ook gelijk je banden vervangen deze kunnen ook lek raken na al die slechte wegen die je hebt gereden.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2017, 13:03

Ron63 schreef:
twdi schreef:Blijkbaar zou onze egr klep het ook nog kunnen begeven.

Zou best kunnen, misschien ook gelijk je banden vervangen deze kunnen ook lek raken na al die slechte wegen die je hebt gereden.

+ 1   :?

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 20 Sep 2017, 14:56

Landmarcs schreef:PS JoostKenya heeft waarschijnlijk helemaal geen EGR op zijn Puma, NOx zijn in Kenia nog geen "issue" (dwz waarschijnlijk is het wel een probleem maar geen gesignaleerd probleem).   Sommigen zullen zeggen dat NOx-uitstoot een luxe-probleem is, dat is het in zekere zin ook: een lang gezond mensen-leven is een luxe (maar wel een prettige luxe) ... biologisch gezien zijn wij gebouwd om 30-35 jaar oud te worden, alles daarna is ballast (of zo je wilt "winst").

Ik heb toevallig wel een EGR op de motor, je hoort hem als je de motor uitzet.
Maar toch staat ie standaard vanaf de fabriek softwarematig "uit".
Op de Hawkeye staat de waarde in ieder geval altijd op 0.
Ik heb een andere software versie in de Afrikaanse Puma. Dat bleek toen Alive mijn Puma ging tunen.
Verder nooit geen problemen gehad met vage storingen terwijl de omstandigheden en de diesel hier niet optimaal zijn.

Terug naar “Techniek”