Defender 110 300Tdi - welke krik?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2017, 09:09

Lisastreef schreef:Is er nog een bepaald merk potkrik dat goed is? En hoeveel tons is een aanrader?

Een originele LandRover potkrik is waarschijnlijk ook wel tweedehands te vinden.

Wil je er thuis bij dan is een "garagekrik" wel zo handig (maar dan liever wel een iets grotere, liefst een met een langere hefarm).
Ik wissel thuis mijn zomer- en winter-wielen altijd met een garagekrik (een goedkope die eigenlijk aan de te kleine kant is).

En ... ik blijf erbij dat de nogal fragiel ogende spindel-krik waarmee je een tijd staat te zwengelen ook zo z'n nut kan hebben - deze "waardeloze" schroefdingen zie je ook zo nu en dan tweedehands.

Groeten MarcS

PS Als je iets meer onder de auto wilt doen dan alleen even kijken dan zijn goede assteunen geen onverstandige aankoop.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2017, 09:23

Wellicht kan een crack in krikken, een en ander eens op een rijtje zetten en een goed samenvattend stukje op de "Kennisbank" zetten.
De krik is net als oliën en smeermiddelen een vast onderdeel/terugkerend item. Over de krik wordt iets minder vaak een vraag gesteld, maar de krik is voor de beginnende sleutelaar wel een van de eerste gereedschappen die hij ter hand neemt.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 19 Sep 2017, 14:05

Voor zo'n hoge auto, met dat gewicht en die veerweg, is er maar 1 krik: de high jack. die heb je in het rood, geel en roestkleur. Beste en 1e investering na aankoop van een defender.
Ja, een garagekrik ik makkelijker, maar dat is wat moeilijker meenemen.

Verdiep je even in de werking van een high jack; t beestje heeft een gebruiksaanwijzing. :roll: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2017, 14:29

conny schreef:Voor zo'n hoge auto, met dat gewicht en die veerweg, is er maar 1 krik: de high jack. .... . Beste en 1e investering na aankoop van een defender.   ....

Dag Conny,

't Is natuurlijk een beetje de vraag hoe vaak je die krik gaat gebruiken. Ik heb in bijna 18 jaar de spindel-krik eenmaal echt nodig gehad (en toen was een FarmJack handiger - vooral vlotter - geweest), verder heb ik misschien geluk gehad ... de auto hoef je niet gauw uit een gat oid te tillen, hij redt zichzelf meestal wel. Ja, thuis ... maar dan gebruik ik de garage-krik, want makkelijker.
En ... zodra je een verharde ondergrond hebt (of kan organiseren) dan is het krikken een stuk veiliger, en bovendien is dan een potkrikje onder de as DE oplossing om de veerweg weg te werken ... de as een tikje optillen is dan genoeg om een wiel te verwisselen, weg problemen met de veerweg.

Mijn eerste investeringen na aankoop van de Defender waren een lang sleeplint en een set sneeuwkettingen. Het sleeplint gebruik ik soms om anderen te helpen, de kettingen waren voor mij de meest nuttige aankoop.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 19 Sep 2017, 15:18

hmmm, mijn eerste aankoop was een manual... en goed gereedschap wat inmiddels gejat is.... :? :roll:
en idd, thuis een garage krik... maar een potkrik + assteunen gebruik ik vaker in het veld dan m'n Hi-jack.... die is lomp, gevaarlijk en duurt langer dan een potkrikje...( ik heb er trouwens twee, een 6 tons en een 2 tons)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 19 Sep 2017, 19:59

Erik Peters schreef:In ieder geval niet vlak van boven, zodat ie onder de as weg kan schieten. Mijn krikjes hebben een soort 'groef' waar de ronding van de as min of meer in ligt.

Ik heb voor mijn potkrikje zo'n adaptertje gekocht, kan hij ook niet van de as wegschuiven:

580121_1groot.jpg

Naast het 3-tons potkrikje + een paar stevige plankjes, heb ik nog een Hi-Lift mee, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Om een wiel te verwisselen onderweg is de potkrik veel handiger en veiliger (maar ook nog nooit nodig gehad - even afkloppen maar in ruim een half miljoen km heb ik maar één keer 'en route' een band hoeven verwisselen, en dat was dan nog in een huurauto ook...).
In bepaalde situaties offroad kan een Hi-Lift wel nuttig zijn, maar je moet wel goed de werking kennen en er zeker eens mee geoefend hebben.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Sep 2017, 20:46

Lisastreef schreef: en dat ik ook makkelijker bij de onderkant kan komen als ik merk dat er ergens iets niet goed zit

NOOIT onder een voertuig kruipen dat alleen op een (pot)krikje staat... ALTIJD degelijke assteunen plaatsen voordat je onder het voertuig kruipt
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Sep 2017, 20:51

conny schreef:Voor zo'n hoge auto, met dat gewicht en die veerweg, is er maar 1 krik: de high jack. die heb je in het rood, geel en roestkleur. Beste en 1e investering na aankoop van een defender.

Verdiep je even in de werking van een high jack; t beestje heeft een gebruiksaanwijzing. :roll: :lol:

dit is natuurlijk de grootste onzin die je kunt verkopen...

wat is er in hemelsnaam zo super aan een krik waarmee je de auto helemaal uit de veren moet tillen om een wiel te wisselen.... de auto staat dan gammel op een krik, een dikke meter boven de grond te hangen..... een potkrikje onder de as hoeft met 1cm hoger dan wanneer het wiel net nog de grond raakt te tillen en de auto blijft gewoon in de veren staan, staat vele malen stabieler en dat is wel zo veilig. Leg me eens uit waarom je voor "zo'n hoge auto met dat gewicht" persé een hijack zou moeten of willen?

een Hijack is een lomp zwaar stuk ijzer dat menigeen niet fatsoenlijk en veilig in zijn auto mee kan voeren. Een potkrikje kan op legio plekken veilig opgeborgen worden.
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 19 Sep 2017, 20:55

Roger B. schreef:
conny schreef:Voor zo'n hoge auto, met dat gewicht en die veerweg, is er maar 1 krik: de high jack. die heb je in het rood, geel en roestkleur. Beste en 1e investering na aankoop van een defender.

wat is er in hemelsnaam zo super aan een krik waarmee je de auto helemaal uit de veren moet tillen om een wiel te wisselen.... de auto staat dan gammel op een krik, een dikke meter boven de grond te hangen..... een potkrikje onder de as hoeft met 1cm hoger dan wanneer het wiel net nog de grond raakt te tillen en de auto blijft gewoon in de veren staan, staat vele malen stabieler en dat is wel zo veilig. Leg me eens uit waarom je voor "zo'n hoge auto met dat gewicht" persé een hijack zou moeten of willen?

een Hijack is een lomp zwaar stuk ijzer dat menigeen niet fatsoenlijk en veilig in zijn auto mee kan voeren. Een potkrikje kan op legio plekken veilig opgeborgen worden.

+1 ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 19 Sep 2017, 21:17

VeeTee schreef:
Roger B. schreef:

+1 ;)

+2 ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”