Goedeavond,
Ik ben bezig met het opbouwen van een defender 110 td5 voor overland reizen. Ik probeer het gewicht zo laag mogelijk te houden maar dit loopt snel op door alle voorzieningen zoals extra dieseltank, watertank, etc...
Land rover geeft een maximaal gewicht van 1750 kg op de achteras. Eens mijn defender klaar is ga ik ermee naar een weegbrug om te weten hoeveel gewicht er op de achteras en vooras staat. Op basis daarvan kies ik een ophanging setup.
Indien het maximale gewicht op achteras overschreden wordt, is het een goed idee om de as te 'trussen' (versteviging aanbrengen op behuizing van de as) om doorbuiging van de asbehuizing te voorkomen? Ik ben op de hoogte dat dit gedaan werd met de WOLF uitvoering van het leger.
Iemand dit al eens gedaan op een 'overland' 4x4 of is dit overkill en alleen nodig voor het zwaardere 4x4 werk?
groeten
achteras versteviging Defender Reisvoertuig (Axle Trussing)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: achteras versteviging Defender Reisvoertuig (Axle Trussing)
Dag "def92",
Misschien toch nog meer bezuinigen op gewichten.
Die extra diesel en watertank ... hoe groot zijn die. Als die een beetje "normaal" zijn dan gaat dat op misschien 200-250 kilo.
Dan nog eens wat "hard-ware", gereedschap en spareparts .... maar verder heb je toch eigenlijk alleen maar nodig wat er in een rugzak past (en dat dan voor het gemak 3x ... maar dat blijft dan nog steeds onder de 100 kilo).
Ik weet het, het is lastig. Zelfs al weet ik wat alles weegt (want ik fiets ook met een volledig bepakte fiets mijn eigen "Tour de France") dan nog is de auto snel meer een verhuiswagen als ik iets langer iets verder weg ga.
Bedenk dat een auto van laten we zeggen 2,5 ton een stuk makkelijker en veiliger rijdt als eentje die op of over het max. voertuiggewicht zit.
En een lichtere auto komt ook veel makkelijker door een moeilijke passage (en is makkelijker weer op gang te helpen als je vast zou komen te zitten).
Groeten MarcS
PS Als je denkt aan verstevigde assen, denk dan ook aan versterkte outriggers, en misschien zelfs aan een verstevigd chassis. Die verstevigde assen zijn immers onderdeel van een extreem heavy-duty-pakket. Één onderdeel verzwaren heeft mijnsinziens weinig zin. Als de klap zo hard aankomt dat de as krom wordt dan krijt het chassis ook een dreun en je loopt een goede kans dat minstens de wielophanging ontzet raakt. En al die verstevigingen zijn ook weer verzwaringingen in kilo's.
Misschien toch nog meer bezuinigen op gewichten.
Die extra diesel en watertank ... hoe groot zijn die. Als die een beetje "normaal" zijn dan gaat dat op misschien 200-250 kilo.
Dan nog eens wat "hard-ware", gereedschap en spareparts .... maar verder heb je toch eigenlijk alleen maar nodig wat er in een rugzak past (en dat dan voor het gemak 3x ... maar dat blijft dan nog steeds onder de 100 kilo).
Ik weet het, het is lastig. Zelfs al weet ik wat alles weegt (want ik fiets ook met een volledig bepakte fiets mijn eigen "Tour de France") dan nog is de auto snel meer een verhuiswagen als ik iets langer iets verder weg ga.
Bedenk dat een auto van laten we zeggen 2,5 ton een stuk makkelijker en veiliger rijdt als eentje die op of over het max. voertuiggewicht zit.
En een lichtere auto komt ook veel makkelijker door een moeilijke passage (en is makkelijker weer op gang te helpen als je vast zou komen te zitten).
Groeten MarcS
PS Als je denkt aan verstevigde assen, denk dan ook aan versterkte outriggers, en misschien zelfs aan een verstevigd chassis. Die verstevigde assen zijn immers onderdeel van een extreem heavy-duty-pakket. Één onderdeel verzwaren heeft mijnsinziens weinig zin. Als de klap zo hard aankomt dat de as krom wordt dan krijt het chassis ook een dreun en je loopt een goede kans dat minstens de wielophanging ontzet raakt. En al die verstevigingen zijn ook weer verzwaringingen in kilo's.
Re: achteras versteviging Defender Reisvoertuig (Axle Trussing)
Worden je asstompen daar sterker van?
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: achteras versteviging Defender Reisvoertuig (Axle Trussing)
Johnny schreef:Worden je asstompen daar sterker van?
Nee, maar ze krijgen het door al die verstevigingen/verzwaringen alleen maar steviger te verduren.
Hoe vaak is er eigenlijk sprake van kromme assen ? (En hoe vaak is het dan alleen de as die krom is ? )
't Lijkt mij een gevalletje van beter maar voorkomen, dus beter van niet ....
Groeten MarcS
Re: achteras versteviging Defender Reisvoertuig (Axle Trussing)
Landmarcs schreef:Johnny schreef:Worden je asstompen daar sterker van?
Nee, maar ze krijgen het door al die verstevigingen/verzwaringen alleen maar steviger te verduren.
Hoe vaak is er eigenlijk sprake van kromme assen ? (En hoe vaak is het dan alleen de as die krom is ? )
't Lijkt mij een gevalletje van beter maar voorkomen, dus beter van niet ....
Groeten MarcS
Bij een reisauto nog nooit gehoord, zeker bij een 110 waar moet je al het gewicht laten... Heb zelf een 127 camper, ook geen kleintje en blijf binnen het gewicht ondanks alle "overhand" wensen..
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155214374674404&l=3a0e9c60f7
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: achteras versteviging Defender Reisvoertuig (Axle Trussing)
gewicht van de auto staat op de veren, de veren staan vlak bij het wiel op de as........ hoeveel gewicht moet je daar op zetten om de as te buigen? veel meer dan je er wettelijk gezien in mag gooien.... want ook al versterk je de as, die max as belasting verander je niet voor de wet.
die versterking is meer voor de klappen die de as van onderen te verduren zou krijgen in het terrein en die zijn natuurlijk ook wel enigszins beïnvloed door het gewicht, maar meer door het gebruik..... hoe lomp denk je terrein te rijden met een volbepakt overland reisvoertuig? als je op reis bent zoek je zware passages niet op, die probeer je te ontwijken
die versterking is meer voor de klappen die de as van onderen te verduren zou krijgen in het terrein en die zijn natuurlijk ook wel enigszins beïnvloed door het gewicht, maar meer door het gebruik..... hoe lomp denk je terrein te rijden met een volbepakt overland reisvoertuig? als je op reis bent zoek je zware passages niet op, die probeer je te ontwijken
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten