Defender 110 300Tdi - Schurend/schrapend geluid bij remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Lisastreef

Defender 110 300Tdi - Schurend/schrapend geluid bij remmen

Berichtdoor Lisastreef » 15 Sep 2017, 15:54

Hallo allemaal,

De laatste dagen maakt mijn Land Rover Defender 110 een beetje een schurend/schrapend geluid als ik de rem intrap. Hoe harder ik hem intrap hoe harder het schrapende geluid. Wat kan dit zijn?

Alvast dank!

Groetjes Lisa
Laatst gewijzigd door Lisastreef op 15 Sep 2017, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: Defender 110 300Tdi -- Schurend/schrapend geluid bij remmen

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2017, 16:24

Dag Lisa,

Ik zou als eerste denken aan:
Geheel versleten remblok(ken), danwel een steentje ingevangen door een remblok, danwel een wiellager dat aan het hemelen is.
Met geen van deze drie is het verstandig veel langer door te rijden. En wellicht kan je zelf al een nadere diagnose stellen.

Het lawaaiige wiel opkrikken en eerst eens voelen of je iets van lagerspeling en/of een ruwheid in het lager voelt.
Zo niet dan het wiel eraf en de remblokken eens goed bekijken (let wel op dat de auto veilig opgekrikt is (en liefst ook op een assteun staat).

Groeten MarcS

PS Het is handig om in de titel niet alleen het gebrek maar ook het type auto te vermelden.

Lisastreef

Re: Schurend/schrapend geluid bij remmen

Berichtdoor Lisastreef » 15 Sep 2017, 19:33

Hallo MarcS,

Bedankt voor je reactie! Ik ga van het weekend eerst eens de auto opkrikken, zoals je zegt en kijken of ik iets aan het lager kan zien/voelen. Als dat niet het geval is de remblokken bekijken. Ik lees dat het nog wel een hele klus is om de remblokken te vervangen. Is dit iets wat ik zelf kan doen/leren of kan ik dat beter door iemand laten doen? (ik ben een beginner wat betreft sleutelen).

Ik zal in het vervolg ook het type auto vermelden in de titel ;)

Groeten Lisa

Erik Peters

Re: Schurend/schrapend geluid bij remmen

Berichtdoor Erik Peters » 15 Sep 2017, 19:59

Lisastreef schreef: Ik lees dat het nog wel een hele klus is om de remblokken te vervangen. Is dit iets wat ik zelf kan doen/leren of kan ik dat beter door iemand laten doen? (ik ben een beginner wat betreft sleutelen).

Dat hangt geheel van de klus af, als het alleen de remblokken zijn, dan zou je die zelf misschien wel kunnen vervangen.
Maar, als er ijzer op ijzer geremd wordt, dan krijgt de remschijf ook op zijn donder en zou je die ook moeten vervangen (of op zijn minst afdraaien mits die niet te dun wordt/is). Tevens kan het zijn dat de remzuigers roestplekken hebben gekregen en dan dien je de remklauw(en) ook te reviseren. Bij mijn 300 Tdi is dit, iedere keer dat de remblokken versleten zijn, nodig, maar die van mij ziet af en toe wel modder.
O en om de remschijf te vervangen moet de naaf van de as. Dus gelijk de lagers schoonmaken en voorzien van nieuw vet en een nieuwe naafkeerring plaatsen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Lisastreef

Re: Defender 110 300Tdi - Schurend/schrapend geluid bij remmen

Berichtdoor Lisastreef » 15 Sep 2017, 20:37

Dankjewel Erik! Ik ga het dit weekend eens uitzoeken, in ieder geval achter de oorzaak proberen te komen en daarna kijken of ik het (deels) zelf kan gaan doen of dat ik het toch uitbesteed.

Terug naar “Techniek”