Hallo,
Heb een serie 3 diesel 2,25, 109 ex leger 1982.
Voor het stoplicht, goed op temperatuur ineens nagelen en heftig wit rookgordijn en op 3 cilinders lopen, stinkt. Aan de kant en dacht einde oefening Laro. Na even wachten starten en liep en naar huis. Volgende dag gestart en liep gewoon, geen rook en heb wat gereden lijkt oké. Dit heeft zich nu enkele keren voor gedaan en merk dat even uitzetten en starten, stukje rijden gaat even met wat witte rook en herstelt zich en daarna weer normaal. Laatste keer op snelheid 80 km nagelen, (tak.tak.tak zoiets) en 3 cilinders lopen. Nu weer goed
Bij diesel specialist geweest maar lastig te diagnosticeren als het motortje mooi staat te draaien, goed oppakt geen rook. Idee is dat er ergens lucht, water in het systeem komt.
Pomp is 40.000km geleden gereviseerd, verstuivers zijn toen gecontroleerd en goed.
Filter en bezinkselpot 20.000 km
Heeft iemand idee wat dit kan zijn?
Alvast dank voor het meedenken.
Groet,
Johan
Serie 3 diesel 2,25 soms witte rook.
Re: Serie 3 diesel 2,25 soms witte rook.
lucht in je systeem, pissende injector, water in diesel, tijd tandje versprongen...zoiets??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Serie 3 diesel 2,25 soms witte rook.
water aftappen uit filter en / of bezinkselpot al eens geprobeerd? 20.000km is bij zo'n motor.... 2? 3? beurten.....
gone
Re: Serie 3 diesel 2,25 soms witte rook.
Hallo,
Probleem is nog niet verholpen!
Filter vervangen en bezinkselpot schoon en leidingen gecontroleerd.
Probeer de symptomen zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Het meest opvallend is de wit/grijs stinkende rook en erg onregelmatig lopen. Het lijkt wel dat het gebeurd als de motor niet helemaal op temperatuur is. Het begint met het soort tikken nagelen en vermogen verlies. Het vreemde is dat het zich weer hersteld. Het lijkt wel dat hij na dit gedoe wat meer zwarte rook produceert.
Kan iemand mij informeren wat er gebeurd als er een voorkamer los zit en een onderzoek volgorde om de diagnose te stellen?
Probeer het low budget te houden.
Wil er nog een paar maanden mee kunnen rijden en dan ombouwen naar benzine.
Graag reacties en ideeën!
Alvast dank,
groet,
Johan
Probleem is nog niet verholpen!
Filter vervangen en bezinkselpot schoon en leidingen gecontroleerd.
Probeer de symptomen zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Het meest opvallend is de wit/grijs stinkende rook en erg onregelmatig lopen. Het lijkt wel dat het gebeurd als de motor niet helemaal op temperatuur is. Het begint met het soort tikken nagelen en vermogen verlies. Het vreemde is dat het zich weer hersteld. Het lijkt wel dat hij na dit gedoe wat meer zwarte rook produceert.
Kan iemand mij informeren wat er gebeurd als er een voorkamer los zit en een onderzoek volgorde om de diagnose te stellen?
Probeer het low budget te houden.
Wil er nog een paar maanden mee kunnen rijden en dan ombouwen naar benzine.
Graag reacties en ideeën!
Alvast dank,
groet,
Johan
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Serie 3 diesel 2,25 soms witte rook.
JvR schreef:Het meest opvallend is de wit/grijs stinkende rook en erg onregelmatig lopen.
Dat duid op onverbrande diesel.
Een oude trekker hier rookt bij de koude start ook wit/grijs en stinkt. Één of twee cilinders doen dan (nog) niet goed mee door matige compressie. Als alles wat warm wordt is het roken zo goed als over. Onlangs los gehaald en er bleek een haarscheurtje te zitten in een cilinder (natte bussen) en een paar kapotte zuigerveren.
Misschien eerder ombouwen naar benzine?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Serie 3 diesel 2,25 soms witte/grijze rook.
dank voor reacties,
Ga morgen de compressie meten en weet dan meer.
Als de compressie niet goed is kan dit blok eruit.
Heb ook wat gelezen over losse voorkamer, maar blijft dan tikken en niet zo ernstig roken heb ik begrepen.
wordt vervolgd.
groet,
Johan
Ga morgen de compressie meten en weet dan meer.
Als de compressie niet goed is kan dit blok eruit.
Heb ook wat gelezen over losse voorkamer, maar blijft dan tikken en niet zo ernstig roken heb ik begrepen.
wordt vervolgd.
groet,
Johan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten