hoge en lage gearing

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerke Kuipers

hoge en lage gearing

Berichtdoor Gerke Kuipers » 31 Aug 2017, 10:05

Heren/dames,

ben nieuw hier en sinds een paar maand de trotse eigenaar van een defender (90) van bj 1984.

Net even met wat onderhoud bezig, nl een nieuwe waterpomp + radiateur.

Nu viel me op dat de lage gearing niet werkt, heveltje aan de bak gaat wel heen en weer echter geen verschil tijdens het rijden.

Excuus als dit al ergens anders is besproken op dit forum, kon niets vinden. :shock:

groet,

Gerke

conny

Re: hoge en lage gearing

Berichtdoor conny » 31 Aug 2017, 11:17

Je bent nieuw op gebied van landrovers; weet je hoe dat kleine pookje precies werkt en wat de verschillende posities inhouden?

Gerke Kuipers

Berichtdoor Gerke Kuipers » 31 Aug 2017, 15:58

Ja, dat weet ik.

ppw

Berichtdoor ppw » 31 Aug 2017, 17:40

heveltje aan bak... bedoel je niet de sper?
je high/low gaat van motorkap naar achterklep middels dat kleine pookje.... dus voor-achteruit... links rechts is diff-lock
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gerke Kuipers

Berichtdoor Gerke Kuipers » 31 Aug 2017, 22:52

Klopt wat je zegt. Dat bedoel ik ook. Vroeger bij de aannemer altijd op een td5 110 gereden. Wanneer ik dan met een zware aanhanger achteruit reed schakelde ik naar de lage gearing. Als ik me niet vergis zit er tussen de hi en low ook nog een vrijloop, dit weet ik niet meer zeker. Iig heeft mijn def geen vrij tussen hi en low.

Diff lock heb ik nog niet getest. Weet dat je 1 wiel moet liften en wanneer hij in lock staat mag dit wiel niet draaien.

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Sep 2017, 00:02

Ja, zit tussen Hi&low een vrijloop...maar vaak heeft de ( mechanische ) hevel/pook ook last van vastzitten
WD 40, bewegen en proberen heeft vast effect
Jè merkt echt wel verschil tussen Hi & low... in low kun je zelfs in zn 3 wegrijden
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2017, 09:56

ppw schreef:Ja, zit tussen Hi&low een vrijloop...maar vaak heeft de ( mechanische ) hevel/pook ook last van vastzitten
WD 40, bewegen en proberen heeft vast effect
Jè merkt echt wel verschil tussen Hi & low... in low kun je zelfs in zn 3 wegrijden

Precies. Als er niks gebeurt dan zit alles erg vast (of iets erg los).   Als de "Low" lang niet gebruikt is kan ie nogal vast zitten.
Ook wil ie soms niet direct in "Low" als bij stilstand de tandwielen niet goed staan - het gaat makkelijker bij een licht rollende auto - maar dan zou je toch minstens in de tussenliggende vrij moeten komen (en dat merk je).

En ... als de Td5 van de baas regelmatig in "Low" gebruikt werd dan was daar het mechaniek goed gangbaar.

Bij gebruik van DiffLock verschijnt er normalerwijze ook een lichtje op het dashbord.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 01 Sep 2017, 11:39

Gerke, er zit wel een vrij tussen hi en low. Schroef de tunnel er maar af, dan kun je zien wat er gebeurd.

Gerke Kuipers

Berichtdoor Gerke Kuipers » 01 Sep 2017, 16:49

Dank voor alle reacties.

De tunnel was er al af. Zie wel wat bewegen op de bak. Kleine pook wil ook wel heen en weer en de hendel op de bak gaat ook wel heen en weer. Wanneer hij in difflock staat gaat er idd een lampje branden. Ga zo eens met wd 40 aan de gang. Kan helaas nog niet rijden. Waterpomp komt woensdag pas binnen. Maar wd 40 kan dan al wel even goed intrekken. Rijdend van hoog naar laag heb ik ook al gedaan. Dit werkte toen nog niet.

Dank allen

Gerke Kuipers

Berichtdoor Gerke Kuipers » 01 Sep 2017, 19:51

Zag nu dat er ook een soort olie slang op de tussenbak zit. Weet niet zeker of dit olie is. Wellicht ontluchting.

Terug naar “Techniek”