Disco 2 TD5 Diflock

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
KeesB

Disco 2 TD5 Diflock

Berichtdoor KeesB » 30 Aug 2017, 20:01

Hallo allen,
Ik ben nog niet eerder via dit forum actief geweest en sinds kort troste eigenaar van een Disco 2 TD5 met handbak. Daarnaast heb ik ook een Disco 2 V8 met automaat. Met de automaat heb ik de diflock nog niet veel gemist. Mij is alleen verteld dat een handbak eigenlijk wel de diflock zou moeten hebben en je niet alleen van de ETC uit kan gaan. Bij de automaat had ik dit niet eerder gemist, daar zou de koppelomvormer dan voor zorgen.
Omdat ik van plan ben de V8 van de hand te doen, en dus wel graag onbezorgd met de TD5 op pad wil kunnen, wil ik graag vragen of iemand ervaringen heeft met een D2 met handbak. Is de dif lock bijvoorbeeld nog in te bouwen..?
Ik wacht graag jullie reacties af.
Alvast bedankt en hartelijke Laro groet,
Kees

Rangie

Re: Disco 2 TD5 Diflock

Berichtdoor Rangie » 30 Aug 2017, 20:19

Dit is prima te realiseren, mits je de juiste tussenbak hebt. de meeste D2 tussenbakken hebben de difflock bediening niet eens op de bak zitten.
Hier kun je een beetje huiswerk doen: http://www.discovery2.co.uk/D1_to_D2_cdl.html
Wanneer je niet of nauwelijks écht het terrein in gaat, kun je er met een automaat idd prima zonder, met de handbak heb ik geen ervaring
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2017, 20:34

Rangie schreef:Wanneer je niet of nauwelijks écht het terrein in gaat, kun je er met een automaat idd prima zonder, met de handbak heb ik geen ervaring

Ik zie weinig reden om verschil te maken tussen handbak en automaat, alleen bij echt lage snelheden zal de ETC niet werken (zou je dus regelmatig zware aanhangers oid trekken dan wordt dit een "puntje" ... maar dat geldt dan ook weer gelijkelijk bij hand of automaat-bak).

Ga je "echt" in het terrein dan kan diff-lock helpen (maar ook hier weer geen verschil in automaat of handbak ... dwz: wellicht kan je met een automaat iets flexibeler met lomp vermogen werken).

En dan is er nog buiten het "echt" in het terrein een nuttig gebruik van diff-lock, namelijk bij afdalingen in glibberige omstandigheden. Rijd je bijv een besneeuwde weg - met hier en daar wat verijsde passages - dan helpt diff-lock de auto in toom te houden.

Maar goed: kijk eerst eens of de tussenbak verborgen een ongebruikt diff-lock heeft ... zo ja dan is het een kwestie van de bediening aanbrengen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2017, 21:47

uitzonderingen daargelaten kun je grofweg stellen

D2 vóór de facelift heeft een tussen bak met difflock maar geen bediening.

D2a (na de facelift) heeft een tussenbak zonder difflock TENZIJ er af fabriek wel difflock op zit (aktie modellen als de G4 en als optie besteld door eerste eigenaar) maar dan zit er ook een links-rechts bewegend klein pookje in waarmee dat te bedienen is.

kruip onder de auto, voel of er boven de voorste aandrijfas op het huis van de tussenbak een cm of 7 achter de voorzijde ervan een asje uit de bak steekt met platte kanten en schroefdraad
ja? dan zit er difflock in de bak, nee? dan niet.

Overigens presteert een D2 zonder difflock in het terrein beter dan een D1 met difflock (en die d2 stond dan nog op redelijk afgesleten wegbanden en die d1 op BFG AT)
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 31 Aug 2017, 22:27

Rangie schreef:Dit is prima te realiseren, mits je de juiste tussenbak hebt. de meeste D2 tussenbakken hebben de difflock bediening niet eens op de bak zitten.
Hier kun je een beetje huiswerk doen: http://www.discovery2.co.uk/D1_to_D2_cdl.html
Wanneer je niet of nauwelijks écht het terrein in gaat, kun je er met een automaat idd prima zonder, met de handbak heb ik geen ervaring

En als je met een automaat echt het terrein in gaat kun je ook echt zonder... :shock:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 31 Aug 2017, 22:31

KeesB schreef:Hallo allen,
Ik ben nog niet eerder via dit forum actief geweest en sinds kort troste eigenaar van een Disco 2 TD5 met handbak. Daarnaast heb ik ook een Disco 2 V8 met automaat. Met de automaat heb ik de diflock nog niet veel gemist. Mij is alleen verteld dat een handbak eigenlijk wel de diflock zou moeten hebben en je niet alleen van de ETC uit kan gaan. Bij de automaat had ik dit niet eerder gemist, daar zou de koppelomvormer dan voor zorgen.
Omdat ik van plan ben de V8 van de hand te doen, en dus wel graag onbezorgd met de TD5 op pad wil kunnen, wil ik graag vragen of iemand ervaringen heeft met een D2 met handbak. Is de dif lock bijvoorbeeld nog in te bouwen..?
Ik wacht graag jullie reacties af.
Alvast bedankt en hartelijke Laro groet,
Kees

De TC doet zijn werk maar de koppelomvormer zorgt niet voor de grip....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2017, 10:16

Ray vd Velden schreef:

Ik heb geen Disco2 automaat ervaring maar de automaat heeft wellicht als voordeel dat je makkelijker zoveel wielslip kan veroorzaken dat de TractionControl ingrijpt (dus volgens de "raggende mannen" methode). Een automaat heeft ook het voordeel dat de koppelomvormer/hydraulische koppeling makkelijker/zachter aangrijpt als een droge platen-koppeling.
Een handbak heeft dus niet de vermogens-werking van de koppelomvormer, maar eventueel wel weer het extra gevoel bij de chauffeur (dat vraagt juist het tegendeel van de "raggende mannen" aanpak).
Bij de voorzichtige aanpak kan je voordeel hebben van Diff-Lock omdat die werkt vanaf het moment van inschakelen en de TractionControl pas ingrijpt bij voldoende wielslip - dat kan dus net te laat zijn. Evenwel geldt bij de voorzichtige aanpak het voordeel van DiffLock bij zowel automaat als handbak. (De opmerking dat je "niet alleen van de ETC uit kan gaan" is mijns inziens meer afhankelijk van wat je van de auto verwacht als van de bak.)

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 01 Sep 2017, 12:52

Landmarcs schreef:
Ray vd Velden schreef:

Ik heb geen Disco2 automaat ervaring maar de automaat heeft wellicht als voordeel dat je makkelijker zoveel wielslip kan veroorzaken dat de TractionControl ingrijpt (dus volgens de "raggende mannen" methode). Een automaat heeft ook het voordeel dat de koppelomvormer/hydraulische koppeling makkelijker/zachter aangrijpt als een droge platen-koppeling.
Een handbak heeft dus niet de vermogens-werking van de koppelomvormer, maar eventueel wel weer het extra gevoel bij de chauffeur (dat vraagt juist het tegendeel van de "raggende mannen" aanpak).
Bij de voorzichtige aanpak kan je voordeel hebben van Diff-Lock omdat die werkt vanaf het moment van inschakelen en de TractionControl pas ingrijpt bij voldoende wielslip - dat kan dus net te laat zijn. Evenwel geldt bij de voorzichtige aanpak het voordeel van DiffLock bij zowel automaat als handbak. (De opmerking dat je "niet alleen van de ETC uit kan gaan" is mijns inziens meer afhankelijk van wat je van de auto verwacht als van de bak.)

Groeten MarcS

Traction control is uitgevonden om het gebruik van difflock overbodig te maken. Toch is het gebruik van DF aan te raden wanneer je door zand rijdt of een doorwading hebt. Je wil in deze gevallen ook beschikken over alle tractie die er voorhanden is. Bij rijden door water werkt de TC minder goed, en bij rijden in het zand is de TC zoveel aan het werk dat er overmatige slijtage aan de remmen optreedt en oververhitting op de loer ligt. Verder is een automaat veel beter in het terrein, zeker in zand, dan een normale versnellingsbak. Je kan 'm met lage gearing in direct drive zetten of automatisch. Probeer in mul zand maar eens te schakelen van 1 naar 2 met een normale bak, je verliest het momentum en je staat stil. Een automaat schakelt zo snel op dat dat niet gebeurt, en wordt het zand muller dan wordt er onmerkbaar en supersnel teruggeschakeld tot 1. De TC werkt overigens van 1 tot 100 km/h

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2017, 13:35

Waterrover schreef:Traction control is uitgevonden om het gebruik van difflock overbodig te maken. Toch is het gebruik van DF aan te raden wanneer je door zand rijdt of een doorwading hebt. Je wil in deze gevallen ook beschikken over alle tractie die er voorhanden is. Bij rijden door water werkt de TC minder goed, en bij rijden in het zand is de TC zoveel aan het werk dat er overmatige slijtage aan de remmen optreedt en oververhitting op de loer ligt. Verder is een automaat veel beter in het terrein, zeker in zand, dan een normale versnellingsbak. Je kan 'm met lage gearing in direct drive zetten of automatisch. Probeer in mul zand maar eens te schakelen van 1 naar 2 met een normale bak, je verliest het momentum en je staat stil. Een automaat schakelt zo snel op dat dat niet gebeurt, en wordt het zand muller dan wordt er onmerkbaar en supersnel teruggeschakeld tot 1. De TC werkt overigens van 1 tot 100 km/h.

Precies, TC maakt een DiffLock soms overbodig, maar soms ook niet. Naast mul zand zijn er meer situaties waar de TractionControl overuren maakt, bijv. in glibberige sneeuw (in de limiet is zelfs het centrale DiffLock niet eens genoeg - don't ask me how I know).
Bij een handbak ben je dus bovendien "verplicht" beter na te denken over de keuze van de beste versnelling, en soms dus ook het gebruik (of misbruik) van de koppeling. En ... als je in de limiet-situaties ook nog moet schakelen dan kan DiffLock er wellicht aan bijdragen dat de 4 wielen gelijkelijk tractie leveren, bij een automaat is de schakel-overgang vlotter en subtieler dus is de kans op tussentijds tractieverlies wat kleiner .... dus dat zou de "reden" kunnen zijn dat je bij een handbak eerder de DiffLock mist (maar dan moet je die ook weten te gebruiken).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Sep 2017, 21:41

met een difflock zonder TC heb je 2 wiel aandrijving.... met TC (met of zonder difflock) heb je 4 wiel aandrijving....

ik heb een D2 handbak gereden zonder difflockbediening en heb nooit last gehad van het TC in het terrein.... in tegendeel... hij deed het op wegbanden beter dan mijn D1 op AT's. Het verhaal van Marc dat TC spinnende wielen nodig heeft om te werken is zwaar overdreven theroriegelul... JA er moet verschil in wielsnelheid zijn, maar dat gaat niet gepaard met heftige wielspin... in de auto merk je het helemaal niet en als je er buiten naar staat te kijken valt het amper op dat een wiel effe doorspint voor het afgeremd wordt door de TC
gone

Terug naar “Techniek”