Hallo,
Weer een vraagje.
Tijdens de terugrit van mijn vakantie is mijn accu helemaal leeggedronken. Nu heb ik in de morgen met het starten een probleem. De eerste, tweede keer als ik de sleutel omdraai, na het voorsloegen, dan hoor ik alleen een tik. (Alsof de accu weer leeg is) maar na een paar keer proberen start hij wel gewoon. Komt dit doordat de accu slecht is, leeg is? Ik zit er nu aan te denken om een nieuwe tweede accu parallel te schakelen. Ook omdat we niet altijd grote afstanden afleggen om op te laden? Is dit een idee? Of ligt het ergens anders aan? Straks willen we er ook nog een werklamp aanhangen e.d.
Accu parallel
Accu parallel
Defender 90 TD5 (2000)
Re: Accu parallel
We bedoelen natuurlijk dat de accu helemaal is leeggetrokken. Dat autocorrect ook op de IPad. Pffff.
Groeten Piet
Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)
-
Landmarcs
Goedemorgen Piet,
Kijk ook eens naar de accu-aansluiting (en de massa-kabel).
Als er ergens een bescheiden overgangsweerstandje is laadt de accu minder goed op en levert ie ook nog eens minder vermogen, dus heb je tweemaal een verliespost.
Een tweede accu parallel monteren helpt natuurlijk wel wat, maar als je langere tijd niet genoeg rijdt om één accu bij te laden dan zullen twee accu's het ook moeilijk krijgen (en bedenk dat een zwak geladen accu veel gevoeliger reageert op vorst). Meer capaciteit zorgt natuurlijk wel voor een betere laadstroom en ook voor een (relatief) geringere aanslag op de accu-capaciteit, maar het blijft de vraag of het genoeg zal helpen.
Makkelijker en ook beter voor de accu (of accu's) is het bij tijd en wijle doorladen met een min of meer slimme accu-lader/druppellader.
Ik rijd nu al ruim een jaar in de "blessure-tijd" van mijn accu, ik vreesde voor de vorige winter, en heb sinds dien zo nu en dan de lader aan de accu, en afgelopen winter deed de accu het nog steeds voldoende. (Een leuke bijwerking is dat allerlei buurtgenoten nu denken dat ik een hybride LandRover heb.)
O ja, kijk ook even naar de prestaties van je dynamo. Ik hoorde nog maar kort geleden over een Td5 dynamo die in stilstand de accu langzaam leegtrok, een verborgen lekstroom, wellicht was het bijladen ook wat zwakker, zoiets kost bovendien ook nog eens stiekem een beetje vermogen (niet veel maar wel alsmaar).
Groeten MarcS
Kijk ook eens naar de accu-aansluiting (en de massa-kabel).
Als er ergens een bescheiden overgangsweerstandje is laadt de accu minder goed op en levert ie ook nog eens minder vermogen, dus heb je tweemaal een verliespost.
Een tweede accu parallel monteren helpt natuurlijk wel wat, maar als je langere tijd niet genoeg rijdt om één accu bij te laden dan zullen twee accu's het ook moeilijk krijgen (en bedenk dat een zwak geladen accu veel gevoeliger reageert op vorst). Meer capaciteit zorgt natuurlijk wel voor een betere laadstroom en ook voor een (relatief) geringere aanslag op de accu-capaciteit, maar het blijft de vraag of het genoeg zal helpen.
Makkelijker en ook beter voor de accu (of accu's) is het bij tijd en wijle doorladen met een min of meer slimme accu-lader/druppellader.
Ik rijd nu al ruim een jaar in de "blessure-tijd" van mijn accu, ik vreesde voor de vorige winter, en heb sinds dien zo nu en dan de lader aan de accu, en afgelopen winter deed de accu het nog steeds voldoende. (Een leuke bijwerking is dat allerlei buurtgenoten nu denken dat ik een hybride LandRover heb.)
O ja, kijk ook even naar de prestaties van je dynamo. Ik hoorde nog maar kort geleden over een Td5 dynamo die in stilstand de accu langzaam leegtrok, een verborgen lekstroom, wellicht was het bijladen ook wat zwakker, zoiets kost bovendien ook nog eens stiekem een beetje vermogen (niet veel maar wel alsmaar).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Dat kan wel. Heb ik gehad met mijn 300 Tdi (ook veel kleine stukjes rijden en een mindere accu). Na opladen met een acculader prima starten en na verloop van tijd weer een startprobleem.pietvree schreef:Komt dit doordat de accu slecht is, leeg is?
Het kan zijn dat de dynamo onvoldoende laadstroom levert (of door een slechte massa, dan wel door een defecte dynamo).Landmarcs schreef:O ja, kijk ook even naar de prestaties van je dynamo.
Die Td5 dynamo leverde genoeg laadstroom, dus na een lang stuk rijden geen problemen (zelfs met korte stukjes rijden niet). Lang stilstaan (14 dagen) en de accu was leeg (zo leeg dat er amper nog lampjes branden op het dashboard).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ok. Een paar dingen te doen dan. Eerst maar de accu geheel opladen en kijken of dat het was. Of hij aan vervanging toe is.
Bestaat er ook zoiets als een acculader waarmee je eventueel ook zou kunnen starten mocht het nodig zijn?
Bedankt voor de snelle reacties.
Piet
Bestaat er ook zoiets als een acculader waarmee je eventueel ook zou kunnen starten mocht het nodig zijn?
Bedankt voor de snelle reacties.
Piet
Defender 90 TD5 (2000)
-
Landmarcs
pietvree schreef:Ok. Een paar dingen te doen dan. Eerst maar de accu geheel opladen en kijken of dat het was. Of hij aan vervanging toe is.
Mbt het tweede: ja en néé. Een paar uur aan een acculader van een redelijk vermogen en je kan als alles goed is starten.
Een acculader die de startstroom levert ... kan wel maar is verder voor vrijwel ieder ander doel veel te groot.
Ik heb zelf een Aldi-actie (dus Medion) druppellader die met max 4 Amp laadt, en een wat dommere (druppellader) van 2 Amp.
Zelfs met de 2 Amp lader krijg je de accu weer vol, met de 4 Amp lader gaat het beter (ook omdat ie een winter- / verhoogde laadspanningsstand heeft). Wil je kijken of de accu moe is dan doe je er goed aan die accu eerst wat langer aan een (druppel)lader te hangen, en eventueel ook als ie eenmaal goed vol is tijdelijk met wat overspanning laden ... een beetje "opschudding" doet een accu soms goed.
Dus ... aan vervanging is de accu pas toe als ie na goed doorladen toch niet de normale ruim 12V gedurende langere tijd vast houdt, en/of de accu te snel door een klein aantal kleine verbruikers in capaciteit terugzakt.
Mijn accu is nu na 7 jaar een beetje moe. Staat de auto wat langer stil dan hang ik er (vooral in het koudere seizoen) zo nu en dan de druppellader aan (en dat dan weer wel voor meer dagen, zodat de accu weer helemaal op maximale lading gebracht wordt). En wellicht haalt ie het deze winter weer zonder mokken.
Groeten MarcS
Mijn ervaring is dat als een accu eenmaal compleet leeg getrokken is....koop maar een nieuwe !
Daar kunnen ze nu eenmaal niet tegen en gaan hier kapot van.
Accu's kosten niet echt veel dus waarom zou je hem niet gewoon vervangen als deze slechter wordt ?
7 jaar vindt ik best lang
Als een accu bij mij moeite heeft met ronddraaien in de winter ga ik hem gelijk vervangen
Geen gezeur met acculader's of zo.....ook als staat hij een paar weken stil
Accu's kosten niet echt veel dus waarom zou je hem niet gewoon vervangen als deze slechter wordt ?
Als een accu bij mij moeite heeft met ronddraaien in de winter ga ik hem gelijk vervangen
-
Waterrover
- Beheerder
Toevallig gisteren de laadspanning gemeten van mijn D2 TD5 (stationair), ik wilde weten of mijn dynamo nog voldoende presteerde om ook mijn tweede accu op te laden. (ik heb wel een gescheiden systeem). Dat was na 13 jaar nog ruim 14.4 volt. Echter wanneer de tweede accu parallel stond vond ik de laadspanning bij het aanzetten van de koplampen iets terugzakken. Toch heeft de dynamo capaciteit genoeg. Ik heb daarna eerst de dynamo aansluiting eraf gehaald, alles corrosievrij gemaakt, en weer gemonteerd. Zo heb ik ook alle massa aansluitingen nagelopen, naar motor, chassis en koets, alles schoongemaakt en weer gemonteerd. Ook de accupolen en aansluitingen gecontroleerd. Daarna alles nagelopen met de ohm meter, alles nu 0 ohm. Resultaat, accu wordt zichtbaar (metertje) tijdens rijden goed opgeladen, en zelfs de koplampen lijken feller. Wanneer mijn tweede accu wordt bijgezet worden beide accu's opgeladen met ongeveer 14 volt totdat ze vol zijn. Daarna neemt de spanning af naar ongeveer 13.4 volt.
- Erik Peters
Dat hoeft niet, ik heb hier nu een Saab aan een Ferm acculader staan momenteel op de snellaadstand, en de accu wordt met 10,5 Ampère geladen (gemeten waarde). De accu was zo leeg dat ik eerst met de Land Rover de Saab accu iets moest opladen, voordat de Saab startte.Landmarcs schreef:Mbt het tweede: ja en néé. Een paar uur aan een acculader van een redelijk vermogen en je kan als alles goed is starten.pietvree schreef:Bestaat er ook zoiets als een acculader waarmee je eventueel ook zou kunnen starten mocht het nodig zijn?
Een acculader die de startstroom levert ... kan wel maar is verder voor vrijwel ieder ander doel veel te groot.
Die Ferm acculader heeft ook een 'normale' laadstand en dan laad ie met max. 6 Ampère en met de snellaadstand ingeschakeld is ie ook te gebruiken als starthulp, waar je je niet alles van voor moet stellen, daarvoor zijn de kabeltjes te dun. Maar het apparaat gaat niet kapot (brandt niet door) als je hem gebruikt als starthulp.
Groet,
Erik.
p.s. De Saab heeft anderhalf uur aan de lader gestaan en startte nu weer met de eigen accu.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 19 Aug 2017, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
trix G4 schreef:Mijn ervaring is dat als een accu eenmaal compleet leeg getrokken is....koop maar een nieuwe !
Tja, da's ook het verhaal dat ik altijd hoorde, en dus bijna ging geloven.
Toch heb ik al eens een accu die door een interieur-lampje echt helemaal tot onder 0 was leeggetrokken weer terug tot leven gewekt.
Gewoon met de semi-domme 2 Amp (druppel)lader. Het betrof toen wel een vrijwel nieuwe accu en ook was het geen winter.
Maar goed, je kan dus met wat geluk een accu ook weer terug tot leven wekken.
Klopt, 7 jaar is vlgs de statistieken al bovengemiddeld (een accu die niet in het motorcompartiment staat had vlgs die statistieken al een jaar extra levensverwachting).
Een bescheiden aantal weken de acculader zo nu en dan inzetten is in mijn ogen geen "gezeur", en het effect is alleen maar positief: met een goed geladen accu is er geen sprake van met "moeite" starten, als het echt moeite en moeizaam was dan was het wat anders ... al was het maar omdat ik soms ook op plekken kom waar je dagen niemand ziet: een auto die gewoon start is dan wel handig.
En ... het klopt, een accu kost niet echt veel, maar dat is nog steeds geen reden om de accu voortijdig te vervangen.
Groeten MarcS