Accu parallel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Accu parallel

Berichtdoor Erik Peters » 19 Aug 2017, 16:53

Landmarcs schreef:Klopt, 7 jaar is vlgs de statistieken al bovengemiddeld (een accu die niet in het motorcompartiment staat had vlgs die statistieken al een jaar extra levensverwachting).

Tja, hier eens een (overbemeten) trekker accu gehad die het 15 jaar heeft volgehouden en toen ging er een cel kapot.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Accu parallel

Berichtdoor pietvree » 19 Aug 2017, 18:26

Zo, alles eens doorgemeten. De accu geeft in stilstand 12,6 volt. Lijkt me goed. En met draaiende motor krijg ik 14,7 terug. Lijkt me ook voldoende. Alleen krijg ik nog wel zo nu en dan met het starten na het voorgloeien alleen die klik te horen als ik de sleutel omdraai. Zou dit een slechte verbinding naar de startmotor kunnen zijn of is er iets anders aan de hand.

Groet Piet
Defender 90 TD5 (2000)

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: Accu parallel

Berichtdoor trix G4 » 19 Aug 2017, 18:32

hoeveel volt geeft je accu tijdens het starten ?
Zakt de voltage sterk in ?

En zou inderdaad een slechte massa verbinding kunnen zijn tussen startmotor en chassis
Of tussen accu en chassis. Of gewoon een slecht contact van je - accupool

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Accu parallel

Berichtdoor pietvree » 19 Aug 2017, 18:54

Net even nagekeken met de meter ernaast.
Bij het omdraaien van de sleutel na twee keer de klik zakt hij weg naar 11,4 volt. Na 4 pogingen sloeg hij wel aan.
Enig idee? De aansluitingen op de accu lijken mij goed.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: Accu parallel

Berichtdoor trix G4 » 19 Aug 2017, 19:02

je kunt eerst een proberen de accu met startkabels door te verbinden met een andere accu (2e auto met draaiende motor)
Wel heel goed contact maken met de polen
Zo sluit je eventueel uit dat je eigen accu te weinig vermogen heeft

Als de accu goed is kan het een massaprobleem zijn
Maar ook bijv een defect/slecht startrelais
Deze kun je even tijdelijk wisselen met een ander gelijksoortig relais van je auto om dat te checken
Verder kan je startmotor ook inwendig slecht contact hebben en moet dan gereviseerd worden
Er zijn speciale bedrijven die dat doen en de startmotor kunnen doormeten

Even beetje bij beetje eventuele defecten zien uit te sluiten
Succes !

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Accu parallel

Berichtdoor Erik Peters » 19 Aug 2017, 19:04

Dat zijn allemaal waardes waarmee hij vlot moet starten.
Waarschijnlijk is het startrelais op de startmotor ingebrand en wordt daar 'geen' contact gemaakt. Er zijn setjes in de handel zodat je de koperen contacten in het startrelais (dat "vast" aan de startmotor zit) kunt vervangen.
Of de startmotor laten reviseren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Accu parallel

Berichtdoor pietvree » 19 Aug 2017, 20:06

Alvast bedankt voor de info. We zullen eens gaan kijken wat er te doen valt.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Accu parallel

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2017, 11:40

wanneer een Td5 bij een startpoging alleen een (vrij luide) tik van het relais op de startmotor laat horen en verder niks doet (en de lampjes op je dash gaan niet uit) en zeker wanneer ie na een paar pogingen ineens wel gewoon start dan wordt het hoog tijd de contactpunten in het startmotorrelais te vervangen.... een accu is niet ineens wel vol...... een Td5 heeft wel de kwaal dat de contactpunten in het relais op de startmotor inbranden en slecht contact gaan maken
gone

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Accu parallel

Berichtdoor pietvree » 21 Aug 2017, 09:17

Lijkt me wel het geval Roger. Zo te zien is dit een klusje dat wel zelf te doen is. Maar eens kijken of we ergens de info kunnen vinden.
Bedankt voor de reacties.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten