Achterdeurslot

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pietvree

Achterdeurslot

Berichtdoor pietvree » 18 Aug 2017, 13:43

Mijn achterdeurslot heeft kuren. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn maar is er iemand die wellicht een technische tekening van dit geheel heeft of foto's hoe het er van binnen uitziet? Misschien is het de moeite om hem eens los te draaien en na te kijken. Wellicht een veertje of iets dergelijk defect.
Sta open voor elke suggestie (nog onervaren met defenders)

Groeten Piet
Defender 90 TD5 uit 2000
Defender 90 TD5 (2000)

Landmarcs

Re: Achterdeurslot

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2017, 14:41

pietvree schreef:Mijn achterdeurslot heeft kuren. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn maar is er iemand die wellicht een technische tekening van dit geheel heeft of foto's hoe het er van binnen uitziet? Misschien is het de moeite om hem eens los te draaien en na te kijken. Wellicht een veertje of iets dergelijk defect.
Sta open voor elke suggestie (nog onervaren met defenders)

't Zal wel een veertje zijn, maar het slot laat zijn innerlijk moeilijk zien (en een nieuw kost niet heel veel).

Ik had bij mijn 1999-er Td5 na een jaar op 8-9 ook een achterdeur-slot met kuren.
De sleutel nam "het slot mee", dwz je kon het op slot draaien door het richting open te draaien en daarna weer naar de centrale positie.
Bij het terugdraaien ging dan het slot-mechaniek op "gesloten". Om het te openen moest je dus naar gesloten draaien en daarna weer terug naar de middenpositie, ook dan nam je bij het terugdraaien het mechaniek mee, en dan dus naar "open".
Ten gevolge van een onfortuinlijk voorval ben ik nooit aan vervangen gekomen (dwz: de hele auto is vervangen).

Groeten MarcS

pietvree

Berichtdoor pietvree » 18 Aug 2017, 15:50

Dus op slot is omlaag (rechtsom) en terug?

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2017, 16:38

pietvree schreef:Dus op slot is omlaag (rechtsom) en terug?

Netto kwam het bij mij neer op precies tegengesteld aan de normale sleutel-beweging.
't Makkelijkst het als je even iemand binnen kan zetten die meldt hoe het palletje van het al dan niet op slot beweegt.
Je weet dan of mijn oplossing voor jou ook een oplossing is.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Aug 2017, 21:54

en met open deur het slot "dicht" doen en dan zelf kijken wat het palletje doet bij welke sleutelbeweging is zeker te ingewikkeld gedacht?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2017, 22:30

Roger B. schreef:en met open deur het slot "dicht" doen en dan zelf kijken wat het palletje doet bij welke sleutelbeweging is zeker te ingewikkeld gedacht?

Nee, het is eerder te makkelijk. Je weet met een slot dat niet helemaal vlgs plan werkt nooit wat er voor externe factoren zijn.
Met de deur open is een makkelijker "onderzoeks-methode" maar geen garantie op dezelfde werking met de deur dicht.

Groeten MarcS

pietvree

Berichtdoor pietvree » 19 Aug 2017, 11:50

Ook als er iemand binnen zit is er niet veel te zien. Dat hadden we al geprobeerd. Het lijkt me meer een veertje dat niet meer werkt. Ik weet alleen niet of dat makkelijk te repareren is of dat er beter een nieuw mechanisme in moet.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2017, 12:07

pietvree schreef:Ook als er iemand binnen zit is er niet veel te zien. Dat hadden we al geprobeerd. Het lijkt me meer een veertje dat niet meer werkt. Ik weet alleen niet of dat makkelijk te repareren is of dat er beter een nieuw mechanisme in moet.

Neemt de sleutel de afsluit-pal niet (meer) mee ? ... dan is er meer mis als indertijd bij mijn vermoeide slot, daar was kennelijk een frictie-veertje gesneuveld.
Als er niks meer gebeurt dan is een nieuw slotmechaniek waarschijnlijk het beste, en in ieder geval het makkelijkste.

Als ik me niet vergis is het slot-mechaniek "non-servicable", en moet je de slot-kast openboren om erin te kunnen kijken.
Misschien leuk voor een lange winteravond.

Groeten MarcS

pietvree

Berichtdoor pietvree » 19 Aug 2017, 13:14

Nieuw slotwerk dus. Die oude inderdaad maar bewaren voor een koude winteravond.

Bedankt voor de reacties,

Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Aug 2017, 16:58

pietvree schreef:Nieuw slotwerk dus.

Heel verstandig, ik heb ook nog een oud achterdeurslot liggen, met vermoedelijk een kapot veertje (en nog steeds niet opengemaakt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”