Invloed gadgets vóór radiateur op koeling...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder

Invloed gadgets vóór radiateur op koeling...

Berichtdoor Waterrover » 13 Aug 2017, 16:01

Onderstaand verhaal meegenomen van een andere topic. Het verhaal van Vincent intrigeerde mij zodanig dat ik benieuwd ben naar de effecten op de koeling en performance van de auto wanneer je extra lampen en een lier voor de gril hebt?

In feite blokkeer je in meer- of mindere mate de luchtstroom. Dit kan nadelige effecten hebben voor de koelcapaciteit zoals Vincent omschrijft, de motortemperatuur wordt immers hoger. Ook is er koeling noodzakelijk voor de airco, intercooler en bij sommigen de automaatkoeling. Dus in hoeverre smoor je alles?

In de accessoire lijst van zowel de Defender als de Disco staat als optie, een lier én extra verlichting (zoals Safari 5000). Je zou zeggen dat bij gebruik van originele materialen de koeling erop berekend is? Toch kan ik mij niet aan het gevoel onttrekken dat alles wat je vóór de grill zet, invloed heeft. Vooral wanneer je in temperaturen van 35+ rijdt.

In theorie zou je dus een betere koeling- en performance kunnen hebben wanneer je de auto zo origineel mogelijk houdt, dus niets voor de radiateur plaatst?

Chris

Waterrover:
Ik keek nog even naar de voorkant van je auto, kan de aanwezig bumper mét lampen misschien zorgen voor een deflectie van de rijwind? Onlangs nog een stukje gelezen over het te warm worden van de motor (bij 30 greden Celsius buitentemp) boven de 100 km/h. Wel zaten er 2 grote Oscar Cibie's voor de radiateur. Na het verwijderen ervan bleek het probleem te zijn opgelost.

Veetee:
Dat zou ik me best kunnen voorstellen. Terugkomend van Zwitserland, zag ik dat de motortemperatuur een graad of 5-7 hoger was dan op de heenweg. Ik heb een vast ingebouwde digitale temperatuurmeter, waarmee ik op verschillende punten (blok, thermostaathuis, bak, buitentemperatuur. etc. etc. kan meten. Nu had ik het schildje van de "30 Yrs Land Rovers of Switserland" nog voor de grill zitten, een redelijk oppervlak, dus het scheelde bij mij zeker.

IMG_6608.jpg

Ron63

Re: Invloed gadgets vóór radiateur op koeling...

Berichtdoor Ron63 » 13 Aug 2017, 16:35

Volgt gelijk de vraag, wat was de buiten temp. bij Vincent op het moment van meten. Temp bij Stuttgart was op de donderdag/vrijdag (13/14-7) rond de 22/23gr.
Echter op de Maandag/dinsdag rond de 28/30gr., natuurlijk zal alle curiosa aan de voorzijde ook meewerken aan de hogere temp.

Groet Ron

Ps: temp volgens Accuweather.com
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2017, 17:00

Dag Chris,

Ik rijd al jaren jaarrond met een "radiator-muff" waarvan ik 's zomers natuurlijk wel het centrale "slabbetje" oprol.

LandRover + RadiatorMuf.jpg

Ik hoor/lees over Puma's met koelingsproblemen, maar - in ieder geval zonder airco - heb ik nog geen enkel probleem gehad, ook niet met buitentemperaturen waar ik zelf wel moeite mee had. (Bij de Td5 was het overigens niet anders: ook daar koelde de radiator ruim voldoende met het opgerolde slabbetje.)

Soms let ik in het voorjaar niet zo goed op op de buitentemperatuur, is het ineens ruim boven de 10º en het slabbetje zit nog dicht ... ook dan gaat er niks mis. Omgekeerd merk ik bij echte koude temperaturen buiten wel verschil in de warmte-afgifte van de kachel: een beetje meer rijwind, of een beetje minder motorvermogen en de kacheltemperatuur zakt iets, zonder radiator-muff was dat nog veel erger.

Het enige waar ik mee zit is bij een langere rit in heet weer een erg hete tunnel (en dat komt dan van de versnellingsbak/tussenbak).
Grappig genoeg is het dan prettig als de visco-fan even aanslaat: dan wordt de hitte onder de auto weggeblazen ... en dat voel je aan de tunnel.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Aug 2017, 17:18

Ron63 schreef:Volgt gelijk de vraag, wat was de buiten temp. bij Vincent op het moment van meten. Temp bij Stuttgart was op de donderdag/vrijdag (13/14-7) rond de 22/23gr.
Echter op de Maandag/dinsdag rond de 28/30gr., natuurlijk zal alle curiosa aan de voorzijde ook meewerken aan de hogere temp.

Groet Ron

Ps: temp volgens Accuweather.com

Je hebt helemaal gelijk, en nog iets, op de terugweg heb ik continu de airco aangehad omdat het zo warm was. Motor moest dus ook wat harder werken. Hoewel het dus geen eerlijk vergelijk was, heb ik toch de indruk dat het wat scheelde, maar wellicht minder als die 5-7 graden die ik noemde.

Dát het effect heeft / kan hebben is zeker, 's winters rij ik met een radiator muff, en daarvan is het effect op de snellere opwarming van de motor echt heel duidelijk.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Johnny

Berichtdoor Johnny » 13 Aug 2017, 23:29

Ondanks dat je een lamp of bumper of iets anders voor de gril (Marc, jou rad.muff valt hier buiten) komt de wind daar tegen, deze gaat daar langs en zal deels omhoog, omlaag verloren gaan, maar grotendeels zal langs de lamp gaan en alsnog bij de koeling komen. Daarbij mag je de originele gril van land rover dan wel verwijderen want die bedenkt de hele gril met mogelijke nadelen tot gevolg, of zou de wind zich daar ook omheen verplaatsen en zijn ding doen?
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2017, 00:06

Johnny,

Mijn Radiator-Muff is natuurlijk wel speciaal, maar ook weer niet zo bijzonder.

LaRadiator-Muff.jpg

Zoals op het plaatje met het "slabbetje" opgerold is het gehele centrale deel van de radiator vrij.
Bedenk daarbij dat de fan-tunnel ook niet het volle radiator-oppervlak heeft en waarschijnlijk nog belangrijker: er zit een ruime ruimte tussen de werkelijke radiator en de grill. Zelfs met het slabbetje naar beneden gerold gaat er nog steeds lucht door de radiator, zou de visco-fan aanslaan dan trekt die van achter/onderlangs de bumper nog steeds een boel buitenlucht door de radiator  < dat dus itt de oplossing van een kartonnetje voor de radiator > .

Maar dan nu weer terug naar de andere gadgets: Als je in Zweden een beetje rondkijkt dan zie je niet zelden extra koplampen van een soort soep-ketel-grootte. Van die lampen, soms twee, soms ook drie midden voor de Volvo-radiator, zou je (ook) verwachten dat die de koellucht-stroom blokkeren ... toch zie je ongeveer nooit zulke Volvo's met oververhitting.

Qua warm denk ik dat je meer aandacht moet geven aan de luchttemperatuur op radiatorhoogte boven de weg. Bij een "gestandaardiseerde" luchttemperatuur (dus in de schaduw) van tegen de 40º kan de luchttemperatuur in de zon boven een hete, bijna zwarte, asfaltweg daar ruim boven liggen. Stel de te koelen koelvloeistof is 100º dan is koellucht van 50º heel veel minder effectief als koellucht van 20º of 30º (nog afgezien van 10º of nog koelere lucht). Verder is er dan ook nog de belasting - je mag hopen dat het LandRover koelsysteem bij ± de maximum-belasting nog toereikend is. Zolang er maar één of twee van de randvoorwaarden niet tot de rand wordt ingevuld dan is er gauw heel veel reserve-capaciteit, en dus kan je dan probleemloos lampen etc. voor de radiator plaatsen.

O ja, het Engelse leger plaatste bij de Series die in Noord-Ierland rondreden niet zelden een reservewiel vóór de radiator. Wellicht zijn dat dan wel extra koelende radiatoren maar een heel wiel voor de radiator is zeker niet niks qua obstakel (dat was ook de reden: onbeschermd is de radiator heel kwetsbaar, met een wiel ervoor blijft de radiator heel)

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 14 Aug 2017, 17:38

Ik denk dat het weinig invloed heeft.
De fan doet t meeste werk, lijkt me.
Er zijn bovendien zat werktuigen (heftrucks, shovels etc) waarbij de aandrijflijn 'achterstevoren' in de machine ligt om de voorwielen aan te drijven.
Dus met de radiateur aan de achterkant. Daar komt dus weinig rijwind doorheen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2017, 21:52

Houston schreef:Er zijn bovendien zat werktuigen (heftrucks, shovels etc) waarbij de aandrijflijn 'achterstevoren' in de machine ligt om de voorwielen aan te drijven.

met het grote verschil dat daar de radiateur en rest van het koelsysteem ontworpen is voor werking zonder rijwind, en bij een auto in het ontwerp niet of bijna niet rekening gehouden wordt met wat er achteraf aan, al dan niet "originele" accessoires bij geschroefd wordt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2017, 22:13

Roger B. schreef:
Houston schreef:Er zijn bovendien zat werktuigen (heftrucks, shovels etc) waarbij de aandrijflijn 'achterstevoren' in de machine ligt om de voorwielen aan te drijven.

met het grote verschil dat daar de radiateur en rest van het koelsysteem ontworpen is voor werking zonder rijwind, en bij een auto in het ontwerp niet of bijna niet rekening gehouden wordt met wat er achteraf aan, al dan niet "originele" accessoires bij geschroefd wordt

Als ik zie/hoor/voel hoe weinig de visco-fan ook echt inkomt dan lijkt het ontwerp bijna bedoeld om ook zonder visco-fan goed te werken (of met een andere blik op een en ander: men heeft bij het ontwerp al rekening gehouden met diverse obstructies).
Gezien de heilzame effecten op de hitte onder de auto (en dus de hitte-afgifte van de tunnel) zou wat mij betreft bij warmere zomerse temperaturen de visco-fan vaker en langer in mogen komen. (Bij een vlot gereden Port d'Envalira draaide de visco-fan alleen die korte momenten tijdens de wat lagere snelheid in de haarspeld-bochten - wel lekker wat toeren want dan net even teruggeschakeld.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2017, 23:01

nee, het koelsysteem is berekend op 3500kg er achter op een hete dag stevig werken, iets wat ie bij jou nooit doet en dus meer reserve over houdt (minder grill oppervlak nodig heeft)
gone

Terug naar “Techniek”