VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Niet dat je er heel veel aan hebt, maar de Roamer-garantie-bepalingen lijken mij bovenwettelijk beperkend.
Hoezo? Het komt toch vaak voor dat aanvullende voorwaarden voor garantie worden gesteld? Wat is daar mis mee? En waarom zou je eigenwijs tegen de adviezen van de fabrikant in andere olie willen gebruiken? Meestal weet de fabrikant toch wel waarom hij bepaalde dingen adviseert c.q. voorschrijft...
't Is niet ongebruikelijk dat er aanvullende voorwaarden zijn, het is ook niet ongebruikelijk dat die bovenwettelijk en onredelijk beperkend zijn*.
* Een beroemde producent met beruchte voorwaarden is bijv. Apple.'t Is dan natuurlijk ook maar de vraag of je het juridisch wilt uitvechten ....
Om als voorbeeldje een eigenaardigheid in de voorwaarden te noemen: De overdrive mag niet boven de 110º komen (of althans niet "overheated" raken). Als het ding door een of andere constructie- of materiaal-fout oververhit raakt dan zou deze voorwaarde de garantie laten vervallen .... da's natuurlijk meer dan vreemd.
De Nederlandse wetgeving zegt dat je het eerste half jaar sowieso garantie hebt en de leverancier (ernstig) misbruik van de gebruiker moet aantonen om onder een garantieclaim uit te komen (nu ja, zo staat het er natuurlijk niet, maar het is wel de strekking -- de wetgever gaat ervan uit dat een defect in zo korte tijd een gebrek van het product is behoudens tegenbewijs). Daarna heb je nog steeds een soort "garantie", nl dat je recht hebt op een werkingsduur conform de gewekte verwachtingen (ook weer de strekking -- wel ligt gedurende deze "garantie-termijn" de bewijslast bij de gebruiker) -- deze "garantie" kan dus heel veel langer zijn als dat halve jaar, en ook langer als de zg fabrieksgarantie. Die fabrieksgarantie is - als alles goed is - een extra, aanvulling, op de wettelijke garantiebepalingen -- bepalingen in de fabrieksgarantie die de wettelijke regels inperken zijn vrijwel altijd nietig.
Anyway, het loont dus de oorspronkelijke documentatie, maar ook de oorsponkelijke aanprijzingen etc. goed te bewaren. Mocht de aankoop dan ruim binnen de redelijke termijnen sneuvelen dan heb je een eerste "verhaal". Als dan bij verschillende gebruikers hetzelfde gebrek optreedt (bijv. een lager dat vroegtijdig uitloopt, of een tandwiel dat last heeft van "tandbederf") dan heb je uiteindelijk een handvat voor een (evetueel lang) juridisch traject.
Beter is het als het goed lang goed blijft en je dus met plezier aan de aanschaf terugdenkt, en dat dan liefst zo lang dat je de aanschafprijs inmiddels vergeten bent.
Groeten MarcS
PS Het bovenstaande is natuurlijk deels "theorie". Mijn GKN-overdrive gaf vroegtijdig de geest, de levensduur van de GKN blijkt bij meer mensen nogal beperkt, alleen wanneer je de olie ruim vaker als voorgeschreven vervangt lijkt het goed (of althans beter) te gaan. Ik heb uiteindelijk niet voor de juridische route gekozen en me neergelegd bij de strop (dwz. tegen de tijd dat ik aan een serieuze oplossing moest gaan denken ging er iets anders goed mis).