Ik vraag mij af of ik een maat groter kwijt kan voor meer comfort.
Rijdt nu op Predator 8J x17" met 265/70R17 AT's
Zou 285/70R17 ook kunnen?
Of gaat dit aanlopen?
Deze velgen hebben 20mm offset.
(Teller geeft nu ca 8 km te weinig aan dus dat wordt dan ook beter)
Just curious..?
Banden vraag 17" Defender 110
Banden vraag 17" Defender 110
Laatst gewijzigd door Peu op 08 Aug 2017, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Banden vraag 17" Defender 110
Ik heb niet erg hard gezocht, maar de maat van 285/70R17 heb ik tot nu alleen gezien bij BFG. Wel met een prima laadindex van 121 = 1450 kg per band, je kan dus heel wat meenemen.
Ten opzichte van 265/70R17 is er een teller verschil van 3.49%
Ten opzichte van de originele banden 235/85R16 is er een teller verschil van 3.1% met 285/70R1
Waarschijnlijk is deze combi met jouw offset van 20mm mogelijk. Kijk even hoeveel stuuruitslag je nu hebt?
Vermoedelijk gaat het verbruik iets omhoog. Wel neemt de ‘floatingindex’ toe in het zand, en gezien de breedte wat meer kans op vorming van zandophoping vóór de wielen.
Rijdend op de weg met nat weer is toch wat meer oppassen i.v.m. met een lagere druk per cm2 dan de eerste combinatie.
Chris
Ten opzichte van 265/70R17 is er een teller verschil van 3.49%
Ten opzichte van de originele banden 235/85R16 is er een teller verschil van 3.1% met 285/70R1
Waarschijnlijk is deze combi met jouw offset van 20mm mogelijk. Kijk even hoeveel stuuruitslag je nu hebt?
Vermoedelijk gaat het verbruik iets omhoog. Wel neemt de ‘floatingindex’ toe in het zand, en gezien de breedte wat meer kans op vorming van zandophoping vóór de wielen.
Rijdend op de weg met nat weer is toch wat meer oppassen i.v.m. met een lagere druk per cm2 dan de eerste combinatie.
Chris
Re: Banden vraag 17" Defender 110
Waarom geeft 285 meer comfort dan 265?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Banden vraag 17" Defender 110
VeeTee schreef:Waarom geeft 285 meer comfort dan 265?
Omdat de bandhoogte ook toeneemt,...en wel met 30mm....
70% van 265mm of 70%van 285mm ....dat is de hoogte
Failing to prepare is preparing to fail!
Re: Banden vraag 17" Defender 110
Volgens mij moet je even opnieuw rekenen over dat hoogteverschil, ik kom aan de 14mm.
Groet Ron
Ps: of doe ik het niet goed
Groet Ron
Ps: of doe ik het niet goed
110-Td5 X-tech 2006
Re: Banden vraag 17" Defender 110
De totale hoogte (diameter) van de band wordt 2 x 14 = 28 mm hoger, echter de as komt maar 14 mm hoger te staan.
Ik vraag me af of dat werkelijk een groot verschil in comfort veroorzaakt. Bandenspanning en vering/schokbrekers zijn denk ik veel grotere factoren...
Ik vraag me af of dat werkelijk een groot verschil in comfort veroorzaakt. Bandenspanning en vering/schokbrekers zijn denk ik veel grotere factoren...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Banden vraag 17" Defender 110
denk dat het verschil mee valt. ikzelf heb op een auto 35" banden op 15" velgen. als ik ze op 2 bar of meer zet is er nouwelijks verschil met de standaard land rover maten. Voordeel is dat de banden op 1,5 ook erg goed rijden en dan wel super comfi worden.
Maar zoals Vincent aangeeft, is ook hier het de luchtdruk en niet zo zeer de bandenmaat.
Maar zoals Vincent aangeeft, is ook hier het de luchtdruk en niet zo zeer de bandenmaat.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Banden vraag 17" Defender 110
Peu schreef:VeeTee schreef:Waarom geeft 285 meer comfort dan 265?
Omdat de bandhoogte ook toeneemt,...en wel met 14mm....
70% van 265mm of 70% van 285mm ....dat is de hoogte
Maar waarom geeft 285/70x17 meer comfort als 235/85x16 ??
Qua band-hoogte scheelt het nominaal een kwart millimeter - dus verwaarloosbaar.
De 17 inch wielen geven nominaal een halve inch meer lucht onder de assen
De "bolle" 235/85x16 zal natuurlijk iets minder strak sturen ... maar strak sturen en een Defender ??
Ik kan me vergissen maar off-road (m.u.v. woestijnzand of diepe modder) is 235/85x16 heel potent.
On road is 235/85x16 ook niet slecht, en bij sneeuw an andere winterse gladheid geeft een smallere band meer grip.
Groeten MarcS
Re: Banden vraag 17" Defender 110
Landmarcs schreef:Peu schreef:VeeTee schreef:Waarom geeft 285 meer comfort dan 265?
Omdat de bandhoogte ook toeneemt,...en wel met 14mm....
70% van 265mm of 70% van 285mm ....dat is de hoogte
Maar waarom geeft 285/70x17 meer comfort als 235/85x16 ??
Qua band-hoogte scheelt het nominaal een kwart millimeter - dus verwaarloosbaar.
De 17 inch wielen geven nominaal een halve inch meer lucht onder de assen
De "bolle" 235/85x16 zal natuurlijk iets minder strak sturen ... maar strak sturen en een Defender ??
Ik kan me vergissen maar off-road (m.u.v. woestijnzand of diepe modder) is 235/85x16 heel potent.
On road is 235/85x16 ook niet slecht, en bij sneeuw an andere winterse gladheid geeft een smallere band meer grip.
Groeten MarcS
Peu vergelijkt in zijn openingsvraag 265/70R17 met 285/70R17... Dat is 14 mm verschil, geen kwart mm. En waarom je er vervolgens gaat vergelijken met 235/85R16 ontgaat mij, dat was de vraag toch niet?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Banden vraag 17" Defender 110
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Peu schreef:Omdat de bandhoogte ook toeneemt,...en wel met 14mm....
70% van 265mm of 70% van 285mm ....dat is de hoogte
Maar waarom geeft 285/70x17 meer comfort als 235/85x16 ??
Qua band-hoogte scheelt het nominaal een kwart millimeter - dus verwaarloosbaar.
De 17 inch wielen geven nominaal een halve inch meer lucht onder de assen
De "bolle" 235/85x16 zal natuurlijk iets minder strak sturen ... maar strak sturen en een Defender ??
Ik kan me vergissen maar off-road (m.u.v. woestijnzand of diepe modder) is 235/85x16 heel potent.
On road is 235/85x16 ook niet slecht, en bij sneeuw an andere winterse gladheid geeft een smallere band meer grip.
Peu vergelijkt in zijn openingsvraag 265/70R17 met 285/70R17... Dat is 14 mm verschil, geen kwart mm. En waarom je er vervolgens gaat vergelijken met 235/85R16 ontgaat mij, dat was de vraag toch niet?
De vraag was óók: Meer comfort. Daarom keek ik even "terug" naar hoe hoog de standaard band is.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten