Banden vraag 17" Defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Banden vraag 17" Defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2017, 22:19

LaurensR schreef:Uit het instructieboekje van mijn 110SW. Banden voor 197 kpa, achter 338 kpa. Dus 2 resp 3,4 bar, uiteraard bij alles standaard uitrusting. Ik vond het klinken als weinig voor en veel achter.


Dag Laurens,

Ik ben het met je eens. Alleen in de 7.5x16 deed ik achter wel deze 3.4 bar, maar dan voor 2.6 bar.
Nu ik 235/85x16 heb is het voor 2.4 bar en achter 2.8 bar (of iets meer afhankelijk van de lading).
De monteur bij de (betere) dealer vond deze laatste waarden ook verstandig.

De sticker in de deurpost (in een 2010 110 "Puma" HT) zegt evenwel

    LR - Tyrepressure 2010.jpg
De sticker maakt vreemd genoeg geen onderscheid tussen 7.5x16 en 235/85x16 terwijl die in de breedte ruim meer dan 10% verschillen.

O ja: te harde banden vóór hebben een extra bezwaar-puntje: de demping neemt af, dus moet je in de limiet de swivel-voorspanning verhogen.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Banden vraag 17" Defender 110

Berichtdoor VeeTee » 10 Aug 2017, 22:34

Mee eens. 4.5 bar lijkt me echt wel veel te hard, dan stuiter je alle kanten op. Ik heb meestal 2.5 bar rondom, bij wat meer lading achter 2.7-2.8 bar (ik heb wat bredere banden, en zou dus eigenlijk wat meer dan wat Marc er aan lucht instopt in moet doen, maar met nog meer dan dat wordt het me te oncomfortabel ;) ).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Banden vraag 17" Defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2017, 22:53

VeeTee schreef:Mee eens. 4.5 bar lijkt me echt wel veel te hard, dan stuiter je alle kanten op. Ik heb meestal 2.5 bar rondom, bij wat meer lading achter 2.7-2.8 bar (ik heb wat bredere banden, en zou dus eigenlijk wat meer dan wat Marc er aan lucht instopt in moet doen, maar met nog meer dan dat wordt het me te oncomfortabel ;) ).


Nee, bredere banden moeten paradoxaal genoeg minder lucht ... zo niet dan wordt de voetafdruk met de brede banden heel erg kort. Dat rijdt niet lekker en het comfort wordt een woord waarvan je alleen nog maar kan dromen.

Overigens zie je dit effect ook al aan mijn hiervoor genoemde cijfers: met 7.5x16 had ik meer lucht als met 235/85x16.

Groeten MarcS

PS Rondom dezelfde (lage) druk was 17 jaar geleden "normaal". Rondom 2 bar werd toen ook aanbevolen door een monteur die ik om privacy redenen maar even Dupont zal noemen, hij kon niet geloven dat ik wat meer lucht comfortabeler vond. Met 2 bar rondom heb je een 3x indirecte besturing: 1º de besturing zelf, 2º de voorbanden die zich naar de bocht moeten zetten en als 3º de achterbanden die zich naar de bocht zetten, vlot sturen is er dan niet bij, en aan het eind van de bocht heb je nog even een kwispel-effect.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Aug 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Banden vraag 17" Defender 110

Berichtdoor VeeTee » 10 Aug 2017, 23:00

Oh ja, hoe zat het natuurkundig ook al weer ... iets met asdruk, groter contactoppervlak dus minder kg (dan wel N) per cm2 ... of zoiets ;)
Maar goed, genoemde waarden bevallen mij goed. En zoals ook vermeld, aan de bolling van de wang te zien wil ik ook niet echt veel minder er in hebben.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten