Ik ben weer terug na een goed besteed verblijf in het noorden van Piemonte (oftewel Italiaans Wallis).
De LandRover deed het weer goed (hoewel ik soms spijt heb van de geen airco keuze).
Ik heb nu twee kleinigheden:
1º De linker voorste spatlap hing nogal gestroomlijnd: hij bleek half doorgeroest. Met een tie-rapje en een ijzerdraadje hangt ie er nog steeds aan, maar er moet iets "gebeuren".
De voorste spatlappen zijn itt de oude die ik onder mijn Td5 had waanzinnig stijf (het rubber is zo stijf dat je er een meeuw mee kan doodslaan), de rechter had ik al eens wat gestroomlijnder gereden, de linker niet maar daardoor heeft ik waarschijnlijk jarenlang geflapperd en samen met wat roest gaat dat niet goed.
2º Het plastic luchtinlaatroostertje bleek onderweg op de terugweg ineens verdwenen. Wanneer het losgeraakt is weet ik niet, in een van de laatste dagen … Eerder hoorde is soms wel iets resoneren, dat zou dus maar zo een op nog één of twee pinnetje(s) hangend roostertje kunnen zijn.
De vijf pinnetjes zaten nog in de corresponderende gaatjes, dus het was echt losgebroken. Ik had nog een nieuw roostertje liggen, maar daarvan waren door het jarenlang bewaren al drie pinnetjes verdwenen, die pinnetjes zijn dus niet echt deugdelijk.
- Ik zag nu overigens ook dat de luchtinlaat begint met een érg smalle doorgang, een minimale brievenbusopening van ± 3x10 cm !!
Bij mijn oude Td5 hielden de soepele lappen het 10+ jaren uit, alleen de achterlappen heb ik een keertje moeten oplappen (ingekort weer teruggemonteerd nadat er langzaamaan bovenaan sprake was van scheurvorming).
Slappere flappen klapperen niet in de wind, en nog belangrijker: ze geven mee in het terrein (de stijve die ik nu heb zijn zo stijf dat de blikken montage laat zien in welke richting je een obstakel hebt genomen) -- het klapperen en het verbuigen zijn evident niet goed voor de levensduur van de blikken montage.
Voor het 2º probleempje heb ik een mijns inziens adequaat oplossing bedacht. Ik had dus nog een "new old stock" roostertje liggen (en ik kon het maar zo vinden). De vijf mooi zwarte zelftappertjes waarmee de binnendelen van de lichtinlaat aan het buitenspatbord heb ik vervangen door vijf willekeurige schroefjes en in het 15 jaar oude nieuwe roostertje heb ik op de plek van de 5 pinnetjes vijf 4mm gaatjes geboord, en daarna het roostertje met de zwarte torx-zelftappertjes vastgezet (handvast want er is weinig "vlees").
Het ziet er in mijn ogen patent uit, en ... nu is het roostertje ook afneembaar (en terugplaatsbaar - want met pinnetjes is het slechts een eerste&laatste maal afneembaar).
Groeten MarcS