S3 1983 Diesel motor omwisselen voor een benzine versie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Brandrover

S3 1983 Diesel motor omwisselen voor een benzine versie

Berichtdoor Brandrover » 25 Jul 2017, 19:32

Hallo beste allen,

Ik ben al enkele jaren de trotse eigenaar van een Landrover serie 3, ex leger, 109 diesel uit 1983.

Met veel plezier en genietend van het mooie geluid van mijn dieseltje heb ik een kleine anderhalf jaar kunnen rond toeren.
Helaas is hier een gedwongen einde aan gekomen door maatregelen van onze regering, zoals velen van ons dat ondervonden hebben.
Noodgedwongen staat ook mijn 109 stil onder een schorsing.

Ik heb toch maar besloten om zelf de dieselmotor door een benzinemotor te vervangen, zodat ik toch weer kan gaan toeren. Na een lange zoektocht heb ik een benzinemotor gevonden en kunnen kopen.

Toen ik mijn Landrover kocht, heb ik op aanraden van andere Landrover eigenaren voor de 109 gekozen omdat het een makkelijke auto is om zelf aan te leren sleutelen.

Aangezien ik nog niet aan sleutelen ben toe gekomen heb ik dus totaal geen ervaring, en helaas zie ik mezelf in mijn eentje een motor wissel niet uitvoeren.
Daarom vroeg ik mij af of LRCH een sleutel club heeft met mensen die elkaar met raad en daad bij het sleutelen willen en kunnen helpen.

Misschien zij er wel leden in de omgeving van Arnhem die mij hierbij willen helpen.

Met vriendelijke Landrover groet,

S.Brandt
(Brandrover)

fenix2

Re: nieuw lid

Berichtdoor fenix2 » 25 Jul 2017, 22:36

Hallo Brandrover,

Vanuit de club is dat momenteel niet beschikbaar. Wel kunnen een aantal leden zich geroepen voelen om te hulp te komen. Voor verdere afspraken is het wellicht handig om je eigen draadje te maken op het forum, zodat dit draadje voor dapper 517 blijft.

(Beheer: u wenst wij voeren uit :mrgreen: )

groetjes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Re: S3 1983 Diesel motor omwisselen voor een benzine versie

Berichtdoor fenix2 » 25 Jul 2017, 23:52

Hallo Brandrover,

Met het uitbouwen en weer inbouwen van een series 3 dieselmotor heb ik wel wat ervaring. Let er wel op dat de rdw het heel erg fijn vindt als zij vooraf wordt geïnformeerd over een motorwissel. Ze willen ook erg graag de herkomst weten van het "nieuwe" motorblok.

Behalve het motorblok, moeten er ook wat omliggende systemen worden aangepast. Over die details zijn al wat draadjes geweest, dus je kunt je daar al een beetje op inlezen. Een 2,25 kan tussen het brandstoffilter op het schutbord en de radiator door, maar dat is erg krap. Het handigste haal je de radiator en radiator paneel weg voor je het blok uit de auto tilt. Dan hoeft het blok ook minder de hoogte in.

Heb je sleutelruimte? Als je het voor het eerst doet, trek je er het beste tenminste 3 dagen voor uit. Dag 1: het voorwerk, vloerplaten, tunnel en radiator /radiator paneel, brandstofleidingen en electra los. Dag 2: oude blok eruit en nieuwe blok erin, radiator en radiator paneel terugbouwen. Dag 3: electra en brandstof systeem aanpassen en aansluiten. Hou je de auto op 24 volt?

Fenna
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 26 Jul 2017, 14:52

Hallo Brandrover,
helaas kan ik je geen helpende hand geven. ik heb geen ervaring met het ombouwen naar benzine, maar wel met het wisselen van de motor in de 109.

de laatste vraag van fenna is idd wel even een hele belangrijke voor je motor wissel. als je besluit de 24V te houden, wat wel het makkelijkste is, moet je bij de motor even opletten met wat extra onderdelen die specifiek voor 24V moeten zijn. je sensoren voor olie temp en water temp zijn geschikt voor beide voltages, dit verschil word door je meters opgevangen (dit zijn namelijk draaispole meters (bij mij iedergeval) zonder spanningsregelaar er voor.

waar je wel op moet letten met je voltage is je verdeler. maar goed, gezien dat er genoeg 24V laro modellen zijn geweest, zijn die voor een 2.25 wel te verkrijgen. boegies durf ik niet te zeggen of die anders zijn.

tweede vraag is naar wat voor benzine blok wil je dan gaan. een 2.25 of een 2.5. beide blokken zijn nagenoeg gelijk kwa kop, alleen het onderblok is anders. onder andere met de brandstof pomp (ben even vergeten of dit diesel specifiek is). plus bij de 2.5 zul je wat moeten klussen aan de motorsteunen. die passen namelijk niet standaard.

het wisselen van de motor aan zich is gewoon werk, maar niet super spannend. zoals fenna al aangaf is het wel het handigste dat je de radiator en het voorpanneel er af te pakken. als je echt ruimte wilt zou je zelfs de wing(s) er af kunnen pakken, maar dat is niet noodzakelijk. buiten dat is het idd filters vervangen, brandstofleidingen schoon maken, tank leegmaken en leidingen verplaatsen in de motor ruimte waarschijnlijk.

sleutelgroepjes van de club zijn er idd niet, maar er zijn vaak wel mensen in de buurt die een (eigen) sleutelschuur hebben die je kunnen helpen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Jul 2017, 20:02

piet_g schreef:tweede vraag is naar wat voor benzine blok wil je dan gaan. een 2.25 of een 2.5. beide blokken zijn nagenoeg gelijk kwa kop, alleen het onderblok is anders. onder andere met de brandstof pomp (ben even vergeten of dit diesel specifiek is). plus bij de 2.5 zul je wat moeten klussen aan de motorsteunen. die passen namelijk niet standaard.

Dat laatste betwijfel ik; bij een 2,5 liter diesel zit de inspuitpomp zo ongeveer op de plaats van de rechter motorsteun aan het Series III chassis. Maar bij een benzine blok zit daar dus niks en past vermoedelijk de standaard motorsteun gewoon.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 27 Jul 2017, 10:17

Erik Peters schreef:Dat laatste betwijfel ik; bij een 2,5 liter diesel zit de inspuitpomp zo ongeveer op de plaats van de rechter motorsteun aan het Series III chassis. Maar bij een benzine blok zit daar dus niks en past vermoedelijk de standaard motorsteun gewoon.

ja daar zat ik idd over te twijfelen. ik weet idd hoe die pomp bij de diesel zit, maar wist even niet zeker of dit bij een benzine ook zo was. als dat niet het geval is, dan is het inbouwen van een 2.5 benzine nog makkelijker (in vergelijking met een diesel :P)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”