aankoop advies
aankoop advies
Ik ben van plan een bijtelling vriendelijke Discovery 2 td5 te kopen ik lees op het lrch forum dat je het beste naar een Discovery 2 van na 2004 moet kijken. Ik zoek er dus 1 van uiterlijk 2002 wat zijn de problemen van de die bij de oudere modellen voorkomen en zijn ze oplosbaar en van af welke km stand kan je een motor revisie verwachten.
Re: aankoop advies
Hoe veel kost het?
Re: aankoop advies
Hi,
Eerste paar jaar tot (2002 dacht ik) werd de Td5 als 10p geleverd, na die datum met kleine veranderingen als 15p. Het verschil 10p en 15p/16p is niet heel groot, De kop van de eerdere Td5's is iets gevoeliger voor scheuren. Het verschil tussen tussen facelift en pre-facelift is ook niet erg groot, niet als het op kwaliteit aan komt in elk geval.
Lees de onderstaande links maar eens door. Over het algemeen is het helemaal geen slechte auto. Wees er echter van bewust date er meer draaiende onderdelen zijn dan een personen auto en 4x4’s ook meer onderhoud nodig hebben. Ga je onderhoud zelf doen? Zo ja dan is de Td5 Discovery in mijn optiek een van de beste en de laatste Land Rover waar je makkelijk en goedkoop (relatief) zelf aan kan werken (insert boze Disco 3 fans
). Er is heel veel kennis hier en op andere fora beschikbaar en onderdelen zijn goed verkrijgbaar en relatief goedkoop. Maar het zal altijd duurder zijn dan een kleine Japanner.
Er is uiteraard geen goude regel “wanneer je een motor revisie kan verwachten” Alles valt en staat met goed onderhoud en geluk. Ik ken Td5’s die over de 500k snorren als een zonnetje, zelf heb ik met 200k net de kop moeten reviseren (koste me een total van £500 door het zelf te doen met top onderdelen) de rest van mijn blok zag er nog erg goed uit dus die 500k red ik ook wel.
In onze kennis bank is volgens mij ook meer info over aankoop te zien, verder:
Kijk hier even:
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=136
en hier van eigen hand:
http://www.autoweek.nl/autoreview/32255/land-rover-discovery-td5-xs
Hopelijk heb je er wat aan.
Excuses als ik je verkeerd heb ingeschat maar laat ik het toch maar zeggen. Als je nu al bang bent voor een motor revisie en straks met dichtgekepen billen gaat rijden wachten tot het fout gaat zou ik er niet aan beginnen. Als niet bang bent om zelf te sleutelen of een goed mannetje hebt en bereidt er wat in te investeren dan zijn het geweldige auto’s. De mijne gaan in elk geval voorlopig niet weg.
Wat is je budget? Automaat of handbak?
Eerste paar jaar tot (2002 dacht ik) werd de Td5 als 10p geleverd, na die datum met kleine veranderingen als 15p. Het verschil 10p en 15p/16p is niet heel groot, De kop van de eerdere Td5's is iets gevoeliger voor scheuren. Het verschil tussen tussen facelift en pre-facelift is ook niet erg groot, niet als het op kwaliteit aan komt in elk geval.
wat zijn de problemen van de die bij de oudere modellen voorkomen en van af welke km stand kan je een motor revisie verwachten
Lees de onderstaande links maar eens door. Over het algemeen is het helemaal geen slechte auto. Wees er echter van bewust date er meer draaiende onderdelen zijn dan een personen auto en 4x4’s ook meer onderhoud nodig hebben. Ga je onderhoud zelf doen? Zo ja dan is de Td5 Discovery in mijn optiek een van de beste en de laatste Land Rover waar je makkelijk en goedkoop (relatief) zelf aan kan werken (insert boze Disco 3 fans
Er is uiteraard geen goude regel “wanneer je een motor revisie kan verwachten” Alles valt en staat met goed onderhoud en geluk. Ik ken Td5’s die over de 500k snorren als een zonnetje, zelf heb ik met 200k net de kop moeten reviseren (koste me een total van £500 door het zelf te doen met top onderdelen) de rest van mijn blok zag er nog erg goed uit dus die 500k red ik ook wel.
In onze kennis bank is volgens mij ook meer info over aankoop te zien, verder:
Kijk hier even:
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=136
en hier van eigen hand:
http://www.autoweek.nl/autoreview/32255/land-rover-discovery-td5-xs
Hopelijk heb je er wat aan.
Excuses als ik je verkeerd heb ingeschat maar laat ik het toch maar zeggen. Als je nu al bang bent voor een motor revisie en straks met dichtgekepen billen gaat rijden wachten tot het fout gaat zou ik er niet aan beginnen. Als niet bang bent om zelf te sleutelen of een goed mannetje hebt en bereidt er wat in te investeren dan zijn het geweldige auto’s. De mijne gaan in elk geval voorlopig niet weg.
Wat is je budget? Automaat of handbak?
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
Re: aankoop advies
Bedankt voor de reacties.
ik heb al van af mijn eerste auto verschillende landrovers gehad voornamelijk series 2 en 3 verder een Defender 110 v8 en een militeren Devender 110 met een omgeblazen 2.5 diesel.
Ik heb een in het verleden een uitgebrande serie 2 helemaal op nieuw opgebouwd en voorzien van een omgeblazen 2,5 diesel die ik zelf had laten reverseren uiteindelijk kreeg ik deze auto niet meer op kenteken door dat de vorige eigenaar hem met een ongevoerde 2.9 Ford v6 terkeuring had aangeboden en er nu een aantekening op het chassis nr ik heb toe de motor meegenomen naar een militaire Defender 110 soft top door slechte montage na de revisie van het motor blok bleef de voorste poelie er steeds aflopen en was er speling op de spiebaan gekomen. Ik heb toen uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ben voor 15 jaar vrij ge weest van het land rover virus.
Toen ik naar vervanging zocht voor mijn huidige audi a4 avant 1.9tdi automaat uit 1999 Heb ik nu 7 jaar met de zoek criteria (min 15 jaar, common rail diesel en cruise control ) kwam ik een Landrover Freelander tegen en was ik weer besmet. : )
Ik heb inmiddels weer achter het stuur van een series 3 gezeten maar zat daar klem met mijn buik tegen het stuur,( het liefst zou ik een series 109 5 deurs restoren met wat kleine modernisatie aan passingen maar heb daar nu de tijd en het budget niet voor bovendien zie ik dat als een tweede auto)
Ik heb eerst naar een Discovery 1 grijs kenteken gekeken maar bij wat verder onder zoek realiseerde ik me dat de Discovery 2 td5 aan al mijn criteria voldoet waar ik in eerste instantie naar op zoek was.
Ik twijfel nog over wel of niet een grijs kenteken, ik ben alleen maar vind het wel prettig om vrienden mee te kunnen nemen maar een extra E 160.00 per maand extra voor onder houd is in een onzekere tijd voor een zzp’r iets waar die niet te licht over moet denken
ik zie ze op het mommend aangeboden tussen de E 2000.00 en E 9000.00 met km standen van 150000 tot 410000 ,
ik ben saluut niet ban van een motor revisie als je gelijk dingen goed aanpakt ben je er ook van af en een lage km stand geeft geen garantie op de draai uren of het onder houd op de motor ik wil alleen wel een inschatting maken hoeveel middelen ik moet kunnen reserveren .
ik wil een zo kompleet mogelijke auto met automaat waar ik lang me kan doen.
gr Peter Brekelmans
ik heb al van af mijn eerste auto verschillende landrovers gehad voornamelijk series 2 en 3 verder een Defender 110 v8 en een militeren Devender 110 met een omgeblazen 2.5 diesel.
Ik heb een in het verleden een uitgebrande serie 2 helemaal op nieuw opgebouwd en voorzien van een omgeblazen 2,5 diesel die ik zelf had laten reverseren uiteindelijk kreeg ik deze auto niet meer op kenteken door dat de vorige eigenaar hem met een ongevoerde 2.9 Ford v6 terkeuring had aangeboden en er nu een aantekening op het chassis nr ik heb toe de motor meegenomen naar een militaire Defender 110 soft top door slechte montage na de revisie van het motor blok bleef de voorste poelie er steeds aflopen en was er speling op de spiebaan gekomen. Ik heb toen uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ben voor 15 jaar vrij ge weest van het land rover virus.
Toen ik naar vervanging zocht voor mijn huidige audi a4 avant 1.9tdi automaat uit 1999 Heb ik nu 7 jaar met de zoek criteria (min 15 jaar, common rail diesel en cruise control ) kwam ik een Landrover Freelander tegen en was ik weer besmet. : )
Ik heb inmiddels weer achter het stuur van een series 3 gezeten maar zat daar klem met mijn buik tegen het stuur,( het liefst zou ik een series 109 5 deurs restoren met wat kleine modernisatie aan passingen maar heb daar nu de tijd en het budget niet voor bovendien zie ik dat als een tweede auto)
Ik heb eerst naar een Discovery 1 grijs kenteken gekeken maar bij wat verder onder zoek realiseerde ik me dat de Discovery 2 td5 aan al mijn criteria voldoet waar ik in eerste instantie naar op zoek was.
Ik twijfel nog over wel of niet een grijs kenteken, ik ben alleen maar vind het wel prettig om vrienden mee te kunnen nemen maar een extra E 160.00 per maand extra voor onder houd is in een onzekere tijd voor een zzp’r iets waar die niet te licht over moet denken
ik zie ze op het mommend aangeboden tussen de E 2000.00 en E 9000.00 met km standen van 150000 tot 410000 ,
ik ben saluut niet ban van een motor revisie als je gelijk dingen goed aanpakt ben je er ook van af en een lage km stand geeft geen garantie op de draai uren of het onder houd op de motor ik wil alleen wel een inschatting maken hoeveel middelen ik moet kunnen reserveren .
ik wil een zo kompleet mogelijke auto met automaat waar ik lang me kan doen.
gr Peter Brekelmans
Re: aankoop advies
Rare schrijftaal. 
Re: aankoop advies
Prima, je hebt dus sleutel en Land Rover ervaring. Ik zei het alleen omdat er nog al wat naïevelingen in een oude Land Rover stappen en voor elk klein euvel naar een specialist moeten. Dan gaat de portemonnee snel leeg en wordt de Land Rover weer zwart gemaakt op verjaardagen etc. Doet me altijd denken aan een man die ik ooit eens ontmoeten die zat te klagen over al de kosten die hij aan zijn luchtvering had gehad. Na doorvragen had hij kapotte sensoren (30 euro) en een lekke (10 jaar oude) luchtbalg genegeerd waardoor de kompressor kapot ging. Kun je de luchtvering niet echt aanrekenen.
Het valt en staat met een goede inspectie bij aankoop. Ik had mezelf een jaar gegeven, heb er een aantal test gereden en bekeken. Uiteindelijk na 7 maanden de juiste gevonden, nooit een dag spijt gehad.
Lees de links die ik geplaatst heb eens goed door, er staat daar veel informatie in waar op te letten bij aankoop. Een oude auto ( zelfs een jonge gebruikte) auto kopen is altijd een risico maar door je goed in te lezen is veel te voorkomen. Succes!
PS: De Td5 is geen common rail motor, hoewel er maar 1 'rail' in zit staat deze niet onder hoge druk, de uiteindelijke druk wordt in de injector gegenereerd. Niet dat het uitmaakt maar ik zag het staan in je eisen lijstje van je laatste antwoord.
PS2: (@conny: Niet iedereen is een geboren Shakespeare, ik ben zelf ook erg dyslectisch, niet iedereen schrijft even goed. Het is hier ook geen nationaal dictee, het gaat om de intentie. Er even voor zitten en het net en duidelijk mogelijk opschrijven en na lezen voor je op verstuur drukt is wel fijn natuurlijk, wellicht een tip voor Brekel)
Het valt en staat met een goede inspectie bij aankoop. Ik had mezelf een jaar gegeven, heb er een aantal test gereden en bekeken. Uiteindelijk na 7 maanden de juiste gevonden, nooit een dag spijt gehad.
Lees de links die ik geplaatst heb eens goed door, er staat daar veel informatie in waar op te letten bij aankoop. Een oude auto ( zelfs een jonge gebruikte) auto kopen is altijd een risico maar door je goed in te lezen is veel te voorkomen. Succes!
PS: De Td5 is geen common rail motor, hoewel er maar 1 'rail' in zit staat deze niet onder hoge druk, de uiteindelijke druk wordt in de injector gegenereerd. Niet dat het uitmaakt maar ik zag het staan in je eisen lijstje van je laatste antwoord.
PS2: (@conny: Niet iedereen is een geboren Shakespeare, ik ben zelf ook erg dyslectisch, niet iedereen schrijft even goed. Het is hier ook geen nationaal dictee, het gaat om de intentie. Er even voor zitten en het net en duidelijk mogelijk opschrijven en na lezen voor je op verstuur drukt is wel fijn natuurlijk, wellicht een tip voor Brekel)
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
Re: aankoop advies
conny schreef:Rare schrijftaal.
Ja en?
Ik ken mensen met dislectie en met wat goede wil kun je daar best doorheen lezen.
groetjes, Fenna

Re: aankoop advies
Nog maal bedankt voor de reacties ,
Ik heb inderdaad dyslexie, dus mijn excuses als het niet helemaal in correct Nederlands geschreven is.
Ik hed het Autoweek artikel al gelezen en heb me inmiddels ook op het Engelstalig forum aangemeld.
Hoe meer ik me inlees, hoe meer ik verliefd word op Discovery 2, en hoe meer respect ik krijg voor de td5 motor, dat het een motor met pompverstuiver techniek is, wist ik nog niet maar deze techniek doet niet onder voor common rail en liep op het moment dat de td5 omwikkeld is waarschijnlijk iets voor op common rail,( common rail haalde in de begin periode minder hoge druk ).
En kennelijk hebben ze niet de nokkenas problemen die vaak voorkomen bij de pompverstuiver motoren van VW.
Ik denk dat het de hoogste tijd word dat ik eens met een Discovery 2 een stukje ga rijden . Ik heb er nog nooit in een Discovery 2 gereden of van binnen kunnen bekijken, in het verleden had ik alleen interesse voor de meer Spartaanse series en Defenders .
Verder nu de wat minder belangrijke dingen maar op dit punt toch wel prettig om te begrijpen,ik kom er niet helemaal uit waar de typen aan duidingen voor staan, en is iedere geel kenteken nu 7 pers ik kom advertenties tegen waar 5 pers staat maar waar foto’s bij staan met uitgeklapte bankjes achter.
Ik hoop dat ik deze keer in wat prettiger Nederlands geschreven heb.
Met vriendelijke groet Peter Brekelmans
Ik heb inderdaad dyslexie, dus mijn excuses als het niet helemaal in correct Nederlands geschreven is.
Ik hed het Autoweek artikel al gelezen en heb me inmiddels ook op het Engelstalig forum aangemeld.
Hoe meer ik me inlees, hoe meer ik verliefd word op Discovery 2, en hoe meer respect ik krijg voor de td5 motor, dat het een motor met pompverstuiver techniek is, wist ik nog niet maar deze techniek doet niet onder voor common rail en liep op het moment dat de td5 omwikkeld is waarschijnlijk iets voor op common rail,( common rail haalde in de begin periode minder hoge druk ).
En kennelijk hebben ze niet de nokkenas problemen die vaak voorkomen bij de pompverstuiver motoren van VW.
Ik denk dat het de hoogste tijd word dat ik eens met een Discovery 2 een stukje ga rijden . Ik heb er nog nooit in een Discovery 2 gereden of van binnen kunnen bekijken, in het verleden had ik alleen interesse voor de meer Spartaanse series en Defenders .
Verder nu de wat minder belangrijke dingen maar op dit punt toch wel prettig om te begrijpen,ik kom er niet helemaal uit waar de typen aan duidingen voor staan, en is iedere geel kenteken nu 7 pers ik kom advertenties tegen waar 5 pers staat maar waar foto’s bij staan met uitgeklapte bankjes achter.
Ik hoop dat ik deze keer in wat prettiger Nederlands geschreven heb.
Met vriendelijke groet Peter Brekelmans
Re: aankoop advies
Prima leesbaar hoor maar misschien komt dat omdat ik ook dyslectisch ben 
Hier onder de belangrijkste verschillen van uitvoeringen.
Er is inderdaad een 5 en 7 persoonsversie. De 5 persoon uitvoeringen heeft 2 zeer handige bakken achterin en de een 7 persoons uitvoering heeft 2 uitklapbare bankjes achterin, advertentie is dus fout, ik zou op de foto's af gaan. Uiteraard is er ook een grijskenteken uitvoering die maar 2 plaatsen mag hebben. Mijn Discovery was een voormalig Nederlandse grijskenteken auto en ik kreeg er de ongebruikte bank bij. Wellicht een idee om te vragen of ze die nog hebben, dan kun je hem altijd later ombouwen (moet je hem waarschijnlijk wel laten herkeuren, ik voerde hem direct uit naar het buitenland en heb hem daar als personen auto laten inschrijven)
Een ander belangrijk verschil is luchtvering vs gewone vering. Ik dacht dat in NL de 7 zits alleen met luchtvering geleverd was voor de 5 zitter was het een optie of afhankelijk van het uitrustingsniveau. Sommige hebben luchtvering uitgebouwd en gewone veren geplaatst. Zeker iets om na te vragen.
Dan is er ACE. Sommigen hebben het uitgebouwd omdat reparaties inderdaad duur zijn, sommigen hadden het niet (meeste luchtvering exemplaren hebben wel ACE). Het is een erg goed systeem, ik zou niet zonder kunnen maar andere missen het niet. Zonder helt de auto meer door in bochten. Als er ooit ACE op zat en het is verwijderd, vraag dan of ze het systeem gewoon uitgezet of ook andere niet ACE anti-rollbars gemonteerd hebben.
Dan waren er verschillende uitvoeringen (ik beperk me tot pre-facelift uitvoeringen)
De S was de meest standaard, stoffen bekleding, geen cruisecontrol, handmatige airco of helemaal geen.
Ik heb zelf een XS, die heeft half lederen stoelen, automatische airco (climatecontrol), cruisecontrol.
Dan was er nog de ES, die had lederen bekleding, hout op het dashboard, elektrische verstelbare en verwarmde voorstoelen en de meeste andere opties zoals het Harman Kardon speakers etc.
Nokkenas problemen komen inderdaad (nagenoeg) nooit voor en de verstuivers zijn erg betrouwbaar. Je hoort zelden dat die het begeven (tenzij je net als ik te diep in het water gaat en de ECU verzuipt, dan neemt hij altijd een verstuiver mee hemelen
)
Zeker even gaan rijden, ik zou er een aantal rijden zodat je a weet wat normaal is qua geluid en stuurgevoel. Ik had er bijvoorbeeld een aantal gereden met hele vage besturing. Die dacht dat dat zo hoorde, reed daarna test in mijn Discovery en die stuurde een stuk strakker.
Rij ook wat verschillende versies, zo kun je ervaren wat voor jouw het beste is; normale of luchtvering of ace of non ace bijvoorbeeld.
Succes!
PS: Ik ben ook actief op dat Engelstalig forum onder de zelfde naam.
Hier onder de belangrijkste verschillen van uitvoeringen.
Er is inderdaad een 5 en 7 persoonsversie. De 5 persoon uitvoeringen heeft 2 zeer handige bakken achterin en de een 7 persoons uitvoering heeft 2 uitklapbare bankjes achterin, advertentie is dus fout, ik zou op de foto's af gaan. Uiteraard is er ook een grijskenteken uitvoering die maar 2 plaatsen mag hebben. Mijn Discovery was een voormalig Nederlandse grijskenteken auto en ik kreeg er de ongebruikte bank bij. Wellicht een idee om te vragen of ze die nog hebben, dan kun je hem altijd later ombouwen (moet je hem waarschijnlijk wel laten herkeuren, ik voerde hem direct uit naar het buitenland en heb hem daar als personen auto laten inschrijven)
Een ander belangrijk verschil is luchtvering vs gewone vering. Ik dacht dat in NL de 7 zits alleen met luchtvering geleverd was voor de 5 zitter was het een optie of afhankelijk van het uitrustingsniveau. Sommige hebben luchtvering uitgebouwd en gewone veren geplaatst. Zeker iets om na te vragen.
Dan is er ACE. Sommigen hebben het uitgebouwd omdat reparaties inderdaad duur zijn, sommigen hadden het niet (meeste luchtvering exemplaren hebben wel ACE). Het is een erg goed systeem, ik zou niet zonder kunnen maar andere missen het niet. Zonder helt de auto meer door in bochten. Als er ooit ACE op zat en het is verwijderd, vraag dan of ze het systeem gewoon uitgezet of ook andere niet ACE anti-rollbars gemonteerd hebben.
Dan waren er verschillende uitvoeringen (ik beperk me tot pre-facelift uitvoeringen)
De S was de meest standaard, stoffen bekleding, geen cruisecontrol, handmatige airco of helemaal geen.
Ik heb zelf een XS, die heeft half lederen stoelen, automatische airco (climatecontrol), cruisecontrol.
Dan was er nog de ES, die had lederen bekleding, hout op het dashboard, elektrische verstelbare en verwarmde voorstoelen en de meeste andere opties zoals het Harman Kardon speakers etc.
Nokkenas problemen komen inderdaad (nagenoeg) nooit voor en de verstuivers zijn erg betrouwbaar. Je hoort zelden dat die het begeven (tenzij je net als ik te diep in het water gaat en de ECU verzuipt, dan neemt hij altijd een verstuiver mee hemelen
Zeker even gaan rijden, ik zou er een aantal rijden zodat je a weet wat normaal is qua geluid en stuurgevoel. Ik had er bijvoorbeeld een aantal gereden met hele vage besturing. Die dacht dat dat zo hoorde, reed daarna test in mijn Discovery en die stuurde een stuk strakker.
Rij ook wat verschillende versies, zo kun je ervaren wat voor jouw het beste is; normale of luchtvering of ace of non ace bijvoorbeeld.
Succes!
PS: Ik ben ook actief op dat Engelstalig forum onder de zelfde naam.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten