Beste,
Mijn defender maakt sinds een tijd fors meer geluid bij een bepaald toerental. Het is altijd moeilijk om een geluid te typeren, maar ik zou beginnen met "lage resonantie" wat ook als brommen of als zoemen getypeerd zou kunnen worden.
Op het "ergste" punt lijkt de hele auto als klankkast te fungeren en is de resonantie ook goed voelbaar (vooral met 1 voet op de vloer).
Dit is wat ik geconstateerd heb:
- Het resoneren doet zich voor tussen een snelheid van ongeveer 90 km/h t/m 105 km/h. Rond 95km/h heb ik het meeste last van de resonantie.
- Resonantie treed op tussen het toerental 2300 & 2500 RPM ongeveer
- Rond de 2400 RPM is de resonantie het heftigst.
- Bovenstaande is getest in de 5e versnelling
- In de 4 manifesteert de resonantie zich ook (EDIT: alsook de rest van de versnellingen)
- Bij gas geven wordt de resonantie heftiger
- Bij minder (of geen) gas valt de resonantie (bijna) helemaal weg
EDIT:
- Tijdens resoneren is dit extreem goed voelbaar in de versnellingspook
- En tijden resoneren is dit bijna niet voelbaar in de difflock pook
- Resoneren gebeurt in elke versnelling bij hetzelfde toerental.
Komt iemand dit bekend voor? Wat zou dit kunnen zijn? Versleten kruisjes?
Dank!
Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
-
ruurdadema
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 Aug 2016, 21:03
Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Laatst gewijzigd door ruurdadema op 16 Jul 2017, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
ruurdadema schreef:- In de 4 manifesteert de resonantie zich ook
Met hetzelfde toerental (2400 rpm) of bij dezelfde snelheid (95 km/u)?
ruurdadema schreef:Wat zou dit kunnen zijn? Versleten kruisjes?
Dat zou kunnen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
ruurdadema
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 Aug 2016, 21:03
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Erik Peters schreef:ruurdadema schreef:- In de 4 manifesteert de resonantie zich ook
Met hetzelfde toerental (2400 rpm) of bij dezelfde snelheid (95 km/u)?
Bij hetzelfde toerental.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Dan neemt de kans, dat het de kruisjes zijn, af.
Je zult het nu meer richting motor moeten zoeken denk ik. Maar wat??
Groet,
Erik.
Je zult het nu meer richting motor moeten zoeken denk ik. Maar wat??
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
ruurdadema
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 Aug 2016, 21:03
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Ik neig er ook naar om meer die kant op te denken. Maar wel echt in de aandrijving of overbrenging(en). Motorgeluid is heerlijk, daar lijkt niets mee aan de hand.
Wat ik overigens net bedenk wat ook relevant kan zijn; de versnellingspook trilt aanmerkelijk meer dan de diff-lock pook.
Zeker ten tijde van resoneren is dat goed voelbaar in de versnellingspook en veel minder in de diff-lock pook.
Kan dat ook nog een aanwijzing zijn?
Wat ik overigens net bedenk wat ook relevant kan zijn; de versnellingspook trilt aanmerkelijk meer dan de diff-lock pook.
Zeker ten tijde van resoneren is dat goed voelbaar in de versnellingspook en veel minder in de diff-lock pook.
Kan dat ook nog een aanwijzing zijn?
-
ruurdadema
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 Aug 2016, 21:03
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Ondertussen zijn er 2 andere suggesties gedaan: krukas poelie of dubbelmassa vliegwiel.
Ik heb onderzoek gedaan naar de krukas poelie, die lijkt inderdaad niet niet meer 100% in orde te zijn.
Aan de hand van dit draadje https://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?t=1713 en de handleiding hier http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html lijkt het er sterk op dat dit probleem sowieso speelt bij mij. Ik herken de squeek bij het uitzetten van de motor, en ik heb de boel even open gehad en er zit ruimte op de poelie (wanneer de demper eraf is).
Aan de andere kant herken ik ook het fenomeen van soms lastig koppelen bij wegrijden. Dat duidt dan weer meer in de richting van het vliegwiel.
Nu is de vraag, wat veroorzaakt die resonantie. Hoe groot is de kans dat de krukas poelie de oorzaak is? Of anders het dubbelmassa vliegwiel?
Ik heb onderzoek gedaan naar de krukas poelie, die lijkt inderdaad niet niet meer 100% in orde te zijn.
Aan de hand van dit draadje https://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?t=1713 en de handleiding hier http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html lijkt het er sterk op dat dit probleem sowieso speelt bij mij. Ik herken de squeek bij het uitzetten van de motor, en ik heb de boel even open gehad en er zit ruimte op de poelie (wanneer de demper eraf is).
Aan de andere kant herken ik ook het fenomeen van soms lastig koppelen bij wegrijden. Dat duidt dan weer meer in de richting van het vliegwiel.
Nu is de vraag, wat veroorzaakt die resonantie. Hoe groot is de kans dat de krukas poelie de oorzaak is? Of anders het dubbelmassa vliegwiel?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
loopt de motor wel netjes op 5 cilinders? of slaan er cilinders een slag over? (bijvoorbeeld door olie in kabelboom van de verstuivers)
eerste gok zou nav je beschrijving ook op krukaspulley of 2MassaVliegwiel komen.
als je al zegt dat er speling op je krukaspulleydemper zit, dan lijkt me die sowieso aan vervanging toe (al is dat via een forum op afstand moeilijk met zekerheid te zeggen). 2MV gokken betekent dat je de bak er af moet halen, veel bewerkelijker dan krukaspulley wisselen (met de juiste blokkeertool en grote momentsleutel niet heel veel werk) Ik hoor heel slechte verhalen over wat er op dit moment (nog) nieuw te koop is aan krukaspulleys, ook bij de dealer schijnt het huidig leverbare niet zo goed te zijn als wat er origineel op zat. Een vriend van me had een britpart die was naar 60km al aan gort
eerste gok zou nav je beschrijving ook op krukaspulley of 2MassaVliegwiel komen.
als je al zegt dat er speling op je krukaspulleydemper zit, dan lijkt me die sowieso aan vervanging toe (al is dat via een forum op afstand moeilijk met zekerheid te zeggen). 2MV gokken betekent dat je de bak er af moet halen, veel bewerkelijker dan krukaspulley wisselen (met de juiste blokkeertool en grote momentsleutel niet heel veel werk) Ik hoor heel slechte verhalen over wat er op dit moment (nog) nieuw te koop is aan krukaspulleys, ook bij de dealer schijnt het huidig leverbare niet zo goed te zijn als wat er origineel op zat. Een vriend van me had een britpart die was naar 60km al aan gort
gone
-
ruurdadema
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 Aug 2016, 21:03
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Ok,
De krukas poelie moet sowieso vervangen worden. Nu zijn de berichten over vervangende onderdelen niet best.
Ik vond deze zeer interessante website:
https://www.landroverworkshop.com/parts/LHG100580
Als ik nou eens geen genuine zou willlen kopen, van welk merk raden jullie dan een nieuwe pulley aan?
1) Bearmach
2) AllMakes
3) BritPart (geen voorkeur)
En ik kwam nog een andere fabrikant tegen:
4) Turner Engineering
De krukas poelie moet sowieso vervangen worden. Nu zijn de berichten over vervangende onderdelen niet best.
Ik vond deze zeer interessante website:
https://www.landroverworkshop.com/parts/LHG100580
Als ik nou eens geen genuine zou willlen kopen, van welk merk raden jullie dan een nieuwe pulley aan?
1) Bearmach
2) AllMakes
3) BritPart (geen voorkeur)
En ik kwam nog een andere fabrikant tegen:
4) Turner Engineering
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 110 200 TD5 Brommen/resonantie/zoemen bij bepaald toerental
Bearmach, Allmakes en britpart leveren alle drie min of meer dezelfde producten.... OEM of pattern... veel verschil zit er niet in... de OEM fabrikant schijnt ze niet meer te maken ( ook niet voor JLR) dus wat je koopt is altijd pattern van onbekende kwaliteit.
Ik zou gokken op die van Turner, al heeft een maat van me die ook stuk gehad, vrij snel na vervangen, maar dat kan het gevolg zijn geweest van de "specialist" die geen blokkeertool en momentsleutel had die ver genoeg ging en het dus "gewoon" vast gezet had waarna ie dus los liep
Ik zou gokken op die van Turner, al heeft een maat van me die ook stuk gehad, vrij snel na vervangen, maar dat kan het gevolg zijn geweest van de "specialist" die geen blokkeertool en momentsleutel had die ver genoeg ging en het dus "gewoon" vast gezet had waarna ie dus los liep
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten