V8 loopt slecht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reits135
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 Sep 2014, 17:45

V8 loopt slecht

Berichtdoor reits135 » 10 Jul 2017, 21:03

Hallo
Ik heb een defender 110 op gas/bezine V8 3.5
Nu krijg ik een te hoge waterthemparatuur(rood) en slaat af als ik bover de 50km/u kom.
heb alles vernieuwd(kabels/ontsteking/bougiestijdstip is zoals het hoort.Water thermostaat ook nieuw.radiateur ook doorgespoeld.
Op gas loopt hij vrij redelijk,maar benzine waardeloos.
Is er iemand die een idee heeft over deze punten?
Groet Piet

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: V8 loopt slecht

Berichtdoor Waterrover » 10 Jul 2017, 22:15

reits135 schreef:Hallo
Ik heb een defender 110 op gas/bezine V8 3.5
Nu krijg ik een te hoge waterthemparatuur(rood) en slaat af als ik bover de 50km/u kom.
heb alles vernieuwd(kabels/ontsteking/bougiestijdstip is zoals het hoort.Water thermostaat ook nieuw.radiateur ook doorgespoeld.
Op gas loopt hij vrij redelijk,maar benzine waardeloos.
Is er iemand die een idee heeft over deze punten?
Groet Piet


Het zou een verdamperprobleem kunnen zijn? Ik had in mijn LPG tijd, regelmatig sludge in de verdamper, wanneer je dit niet aftapt dan verstoor je de inwendige werking. Het mengsel kan bij een slecht functionerende verdamper in hogere toeren te arm kan worden, met een veel hogere ontbrandingstemp. tot gevolg. Hier zou ik niet mee doorrijden i.v.m. eventuele motorschade. Of de verdamper nog naar behoren functioneert kan alleen een specialist beoordelen, na een aantal jaren kan er best een revisie noodzakelijk zijn. In mijn lpg tijdperk had ik bougies die een paar graden kouder waren dan normaal en een radiateur met 50% meer koelvermogen. Het kan lang goed gaan, toch heb ik 2 x een revisiemotor in de auto gezet Opel Manta GT/E). Lpg is gortdroog en onvriendelijk voor pakkingen en binnenwerk (sproeiers) van carburateurs, wellicht is hier ook een revisie noodzakelijk. Zelfs in een moderne auto, de kleinste van VW heb ik 100.000 km met lpg gereden, zelfs met een lube -system die de kleppen zou sparen. Toch was het inslaan van de kleppen niet te voorkomen, begon hoorbaar te worden, ook ging het verbruik stevig omhoog. Nu toch weer diesel, en dat bevalt beter ;)

Chris

reits135
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 Sep 2014, 17:45

Re: V8 loopt slecht

Berichtdoor reits135 » 11 Jul 2017, 16:37

De motor loopt net zo slecht op benzine als gas.
Er zit geen pit,geen toeren en wordt te snel heel.
Ontstekenings moment is volgens het boekje en ook bijdraaine helpt niet

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: V8 loopt slecht

Berichtdoor dyngo » 11 Jul 2017, 22:42

Andere ervaring.
Ik heb in mijn afgeleefde eerste Range honderd duizenden km op LPG gereden zonder enig probleem, meest met trailer.
Toen de auto weg ging (einde grijs kenteken, mijn belastingvrije was klaar) reed die mooier dan toen ik hem kocht.

Mijn 73er met 3,9 op gas heeft er bij mij 150 000 op zitten, maar het is een gebruikt blok op ca 350 000 km.
Deze motor blijft altijd te koud, staat nog niet op een kwart van de temp meter bij 30 graden buiten.

Gas heeft voordelen. Het houdt de motor super schoon, ik laat de olie 10.000 tot 15.000 meegaan.
LPG is goedkoop, hier randje Belgie ongeveer 33 cent/liter.
LPG is niet vervuilend. Probleemloos kan ik die een tijdje in de garage laten lopen, doe dat eens met benzine (traan ogen)
Twee van mijn 70er Range Rovers (3,9 en 4,6) kunnen alleen op gas, ik zie geen voordelen aan benzine.


Ik denk dat het een ander probleem is.
Op gas lopen de meeste motoren beter omdat het meer dan 100 octaan heeft.
Iets in de motor veroorzaakt enorme hitte, of de koeling functioneert niet (thermostaat vast ?)

Succes met zoeken ..


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten