Dag allemaal,
Heeft iemand ervaring met het vervangen van het achterste steunlager voor de 5e versnelling in een R380-bak door een HD-variant? Op Engelse fora lees ik dat dit mogelijk is met de bak nog in de auto. Goedkoper dan een nieuwe of revisiebak er onder hangen, lijkt me.
Het euvel is een ratel in z'n vijf, alleen bij belasting. 99% zeker dat het gaat om slijtage aan dit lager. Olie is schoon (nog). Website Ashcroft: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... roductId=6
Ik hoor graag hoe & wat!
Def '02 TD5: lager 5e versnelling R380 bak vervangen
Def '02 TD5: lager 5e versnelling R380 bak vervangen
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5
Re: Def '02 TD5: lager 5e versnelling R380 bak vervangen
HD lager zelf monteren en ook nog onder de wagen lijkt me vrij onmogelijk, gezien de afmetingen groter zijn, je zult dan ergens in het lagerhuis materiaal moeten weghalen en Ashcroft geeft aan dat als aanvulling op een gehele revisie te kunnen doen voor flink wat meer geld.
Standaard lager onder de wagen vervangen zou wellicht kunnen maar lijkt me ook niet wenselijk omdat je dan slecht zicht hebt op wat je aan het doen bent en zoveel werk is het demonteren van de gehele versnellingsbak nou ook weer niet, dan kun je gewoon lekker op de werkbank sleutelen.
En als dat ene lager al is hemelen kun je er bijna vergif op innemen dat er meer ellende aan zit te komen die zich nog niet heeft geopenbaard.
Mijn optie zou zijn, hele bak demonteren en op de bank helemaal nakijken of anders doorrijden tot je echt problemen gaat krijgen en dan een revisiebak er onder, kan zomaar eens een paar jaar duren, afhankelijk van je jaarlijkse kilometers.
Gert-Jan.
Standaard lager onder de wagen vervangen zou wellicht kunnen maar lijkt me ook niet wenselijk omdat je dan slecht zicht hebt op wat je aan het doen bent en zoveel werk is het demonteren van de gehele versnellingsbak nou ook weer niet, dan kun je gewoon lekker op de werkbank sleutelen.
En als dat ene lager al is hemelen kun je er bijna vergif op innemen dat er meer ellende aan zit te komen die zich nog niet heeft geopenbaard.
Mijn optie zou zijn, hele bak demonteren en op de bank helemaal nakijken of anders doorrijden tot je echt problemen gaat krijgen en dan een revisiebak er onder, kan zomaar eens een paar jaar duren, afhankelijk van je jaarlijkse kilometers.
Gert-Jan.
-
jan van daalen
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 Jun 2017, 14:44
Re: Def '02 TD5: lager 5e versnelling R380 bak vervangen
Ja, bij de mijne (nu 300.000km) zit nu de 4e bak er onder, tot iemand (m'n huidige garage) mij vertelde de 5e versnelling niet te gebruiken bij zware lasten. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Achteraf is het zo makkelijk en koe......
Jan
Achteraf is het zo makkelijk en koe......
Jan
Re: Def '02 TD5: lager 5e versnelling R380 bak vervangen
Dank voor de reacties! Ik denk dat ik bij Ashcroft een nieuwe gereviseerde bak bestel met HD-lagers. Eens even kijken hoe lang het ons gegund is om door te rijden met de huidige bak (fingers crossed)
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5
Re: Def '02 TD5: lager 5e versnelling R380 bak vervangen
Op dit moment wordt de bakwissel uitgevoerd. Er komt een gereviseerde met HD lagers in van ashcroft. Ik heb hierdoor de oude R380 bak in de aanbieding. Max 210k gelopen en waarschijnlijk hoeft alleen het steunlager te worden vervangen. Ik kan m terugsturen naar Ashcroft en het 'statiegeld' ontvangen, maar ik wil hem ook best verkopen aan iemand die er wat mee kan. Iemand interesse?
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten