Mijn Freelander 1 met benzinemotor staat al een tijdje werkeloos stil.
Nu is het blok vervangen, maar de auto heeft een week of twee gereden.
Toen begon hij te schokken, om vervolgens uit te vallen en niet meer te starten.
Brandstof? Ik heb nog steeds brandstof uit de hoofdleiding naar het verstuivermanifold. Los van brandstofdruk zou dat voldoende moeten zijn om af en toe in ieder geval iets te willen laten horen. Dat doet ie dus niet.
Ik vermoed een elektrisch probleem. Ik zie namelijk ook geen vonk.
Voor de goede orde, de startblokkering werkt en communiceert met het ECM (+0.6V moet voldoende zijn, dacht ik?)
Bougies, -kabels en bobine zijn preventief vervangen.
De draadboom is doorgemeten, onder meer aansturing van de verstuivers, bobine en krukaspositiesensor.
Die sensor werkt, met magneet en meter getest kreeg ik in ieder geval uitlezing.
De primaire bobinespoel krijgt 12V vanuit het ECM. Die zou door de andere draad via de ECM aan de massa moeten worden gelegd, afhankelijk van de timing. Daar zit volgens mij het probleem. Ik zie geen weerstandsverandering, gemeten tussen de (wit-zwarte) draad en de massa tijdens starten. De V-meter geeft slechts een fluctuerende ~50mV, waar geen regelmaat in valt te ontdekken anders dan starten vs. niet starten.
Betekend dit dat er een andere ECM gemonteerd moet worden? Zou ik de primaire spoel tijdelijk aan de massa kunnen leggen om te zien of we iets van een vonk krijgen, of rooster ik dan per definitie spoel en waarschijnlijk ECM?
Iemand nog andere ideeën?
FL1 '99 1.8 : Starten
FL1 '99 1.8 : Starten
Freelander 1 1.8K '99
Re: FL1 '99 1.8 : Starten
By the way: timing gecontroleerd, die staat nog prima, en de compressiedruk gemeten: 13,5 tot 14,5 bar.
Freelander 1 1.8K '99