DPF Full

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
trix G4

Re: DPF Full

Berichtdoor trix G4 » 17 Jun 2017, 20:34

zo moeilijk is het nou ook weer niet hoor....

Je filter zit vol, dus voor die 20 minuten met hoge toeren rijden..
Lukt het dan niet om hem schoon te branden....dan nog een keer zo doen

Weer geen resultaat....dan naar de dealer die het nog op een andere manier schijnt te kunnen doen

Lukt het bij hem niet: dan moet je eens gaan nadenken
Iets chemisch erin laten spuiten.......in een oven laten schoonbranden (zie mijn verhaal)......
Of heb je een nieuwe nodig .....
Of gooi je die hele filter onder je motor vandaan......

Nu is je filter blijkbaar dusdanig vol dat je je auto er moeite mee heeft hem schoon te krijgen
Vaak helpt het dan ook om de comuter te laten resetten zodat je auto het zelf weer kan doen
Soms lukt dat ook niet omdat het filter blijkbaar TE verstop zit

Kortom:
Stappen volgen !!
Staat ook keurig omschgreven in
Erik Peters schreef:Even (goed) zoeken op het forum:https://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?t=7702 en dan verschijnt het antwoord.

Groet,

Erik.

3e post is dat..

Succes

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 17 Jun 2017, 20:53

Wil je je roetfilter verwijderen, lees dan eerst de nieuwe regels die hier betrekking op hebben, of zullen gaan hebben.

Chris
Bijlagen
verbod-verwijderen-roetfilter-en-roetfiltertest-in-de-apk.pdf
Nieuwe regels verwijderen roetfilter...
(190.21 KiB) 187 keer gedownload

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Jun 2017, 20:58

Ah, daar was Chris mij net voor. Verwijderen van het roetfilter gaat in de toekomst waarschijnlijk zorgen voor APK afkeur.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2017, 22:24

en terecht..... ding zit er niet voor niets op en allerlei belastingen en beperkende maatregelen als milieuzones zijn gebaseerd op de uitstoot van het voertuig. Zo'n filter verwijderen veranderd de uitstoot (geldt ook voor EGR blacking en dergelijke in mijn optiek, en eigenlijk zelfs voor (chip)tuning)
gone

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 17 Jun 2017, 23:13

Niet helemaal me eens Roger

Chiptuning kan OOK zorgen voor een veel betere verbranding en gunstiger verbruik..dus beter voor het milieu
Maar dat weet jij denk ik ook wel
De motor wordt dusdanig afgeknepen om maar aan de milieu eisen te voldoen.

En tja....apk afkeur
Als je het gaspedaal ietsjes langzamer indrukt zijn de uitstoot waardes ineens een stuk beter ;)
Dus zo'n hoge pet van de apk heb ik niet echt, het is en blijft maar 1 momentje per jaar
(ja het is goed dat de apk er is)
Maar goed ...das een andere discussie :D

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jun 2017, 00:13

trix G4 schreef:Chiptuning kan OOK zorgen voor een veel betere verbranding en gunstiger verbruik..dus beter voor het milieu

dus de motor wordt afgeknepen om aan milieueisen te voldoen maar als je hem minder knijpt door te chiptunen dan is ie schoner?? klinkt wel erg tegenstrijdig niet??

en verbruik alleen zegt natuurlijk niet alles over uitstoot.... er kan bij andere verbranding meer schadelijke uitstoot uit minder brandstof komen..

maar waar het om gaat is dat je door die (chip) tuning je typegoedkeuring niet meer geldig maakt en de uitstoot dus onbekend gewijzigd wordt en daardoor de op jouw auto van toepassing zijnde belastingen en bepalingen weleens anders kunnen zijn.

En tja....apk afkeur
Als je het gaspedaal ietsjes langzamer indrukt zijn de uitstoot waardes ineens een stuk beter ;)
Dus zo'n hoge pet van de apk heb ik niet echt, het is en blijft maar 1 momentje per jaar
(ja het is goed dat de apk er is)
Maar goed ...das een andere discussie :D

ja de roetwaarden zijn beter, maar wie zegt dat andere (voor APK niet belangrijke) waarden niet slechter zijn? Ik ben het zeker niet eens met alle APK eisen en keurmethodes, en ja, het blijft een momentopname (schroef er 4 wielen met voldoende profiel onder ( of andere onderdelen die je even "leent" en na de keuring je kale bandjes en andere afkeuronderdelen er weer op en hij is APK gekeurd.)
gone

jobster

Berichtdoor jobster » 18 Jun 2017, 01:03

Nou, hoe dan ook, begin eens met een minuut of 20 te rijden boven de 2000 toeren. Gewoon manual in de 4 of 5 en doorrijden. Als dat geen oplossing biedt, nar de garage

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 18 Jun 2017, 09:07

Roger B. schreef:
trix G4 schreef:Chiptuning kan OOK zorgen voor een veel betere verbranding en gunstiger verbruik..dus beter voor het milieu

dus de motor wordt afgeknepen om aan milieueisen te voldoen maar als je hem minder knijpt door te chiptunen dan is ie schoner?? klinkt wel erg tegenstrijdig niet??

gekeurd.)

Nee hoor is niet tegenstrijdig
Neem de TD5. Die moet kunnen presteren bij -40 en bij +4000 mtr hoogte
Dus de afstelling is dusdanig dat het blok dat allemaal aan kan

Nu ga je bij tuning die grensgebieden anders instellen
Dus alleen rijden in europa, bij max -20 en max +2000 mtr bijv
Dan zijn die grens waarde een stuk kleiner en zal het blok een hele andere, betere uitstoot hebben
Dat is ook chiptuning....niet alleen maar de computer instellen dat je zo hard mogelijk wilt kunnen racen ;)

En precies zoals je zegt: schroef er voor de keuring andere banden onder en je bent ook apk goedgekeurd.....
Leen dan ook effe een roetfilter voor dat ene momentje....en je bent ook weer goedgekeurd met die nieuwe regels... :mrgreen:

Maar nogmaals: andere discussie

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jun 2017, 10:01

trix G4 schreef:Dus alleen rijden in europa, bij max -20 en max +2000 mtr bijv
Voor een Europese toelating wordt volgens Europese eisen/regels gemeten. Dat met een andere afregeling/instelling een motor beter kan presteren en zuiniger rijden, weten de fabrikanten ook wel, alleen verandert de uitstoot van die motor (in negatieve zin), waardoor die motor niet meer aan de (Europese) eisen voldoet. O.a. VW had daar een oplossing voor bedacht ............... , maar is teruggefloten. En de nieuwe software van VW, voor die motoren, maakt dat ze minder vermogen hebben en tevens minder zuinig zijn, echter de uitstoot is wel verbeterd en komt nu meer in de buurt van de Europese eisen.

Groet,

Erik.

p.s. Ook de Td5 heeft een Europese goedkeuring (Euro 2 of Euro 3 norm, afhankelijk van bouwjaar).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ludo

Berichtdoor ludo » 18 Jun 2017, 10:51

Ok mannen..zeer bedankt so far..

Is het nog ergens in de boordcomputer uit te lezen of de roetfilter weer schoon is? Of kan alleen de dealer dat uitlezen via het motormanagement?

Over een paar weken ga ik nl naar FRance en onderweg zonder PK's te zitten is lastig dus wil even zeker ween of hij weer schoon is.

LU
Disco 3 uit 2008. 205.000 op de teller

Terug naar “Techniek”