Disco 300tdi deuren sluiten met afstandbediening

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Martien1966

Disco 300tdi deuren sluiten met afstandbediening

Berichtdoor Martien1966 » 10 Jun 2017, 14:20

Hoi, ik heb al 16 jaar mijn trouwe disco 300 TDI uit 97. Nu beginnen er toch een beetje kwaaltjes te komen. Bijvoorbeeld het afsluiten van de auto met de afstandbediening. Alle deuren gaan op slot maar ook meteen weer open gevolgd door het afgaan van het alarm,1 keer. Met de sleutel in het slot afsluiten werkt wel. Het rechter achterportier gaat bij openen niet mee open. Alleen door handmatig de deuropener te bedienen. De achterklep gaat al jaren niet mee in het afsluiten die maak ik altijd op slot door de sleutel om te draaien. Dat vind ik op dit moment niet het probleem. Kan iemand mij vertellen waarom het rechter achterportier niet mee open en op slot gaat. Ik heb nu alles open liggen en het lijkt helemaal niet stroef te gaan of zo.
Alvast bedankt,

gr. Martien

Verplaatst naar techniek. Forumbeheer

Erik Peters

Re: Disco 300tdi deuren sluiten met afstandbediening

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jun 2017, 15:58

Misschien is het bedieningsmotortje defect of zit er ergens een draadbreukje, dan wel een slecht kontaktje?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Martien1966

Berichtdoor Martien1966 » 11 Jun 2017, 08:27

Hoi Erik, ondertussen ging mijn gedachte daar ook naar uit. Hoe weet ik of het dit kan zijn. Ik heb het motortje losgemaakt van het stangenstelsel en toen op de sleutel gedrukt maar dan gaat het motortje wel op en neer. Ik blijf dus dezelfde fout houden van het niet op slot willen gaan. Als ik het plunjertje indruk gaat dit zonder weerstand. Kortom hoe weet ik of het motortje wel of niet goed is? Ik zou natuurlijk het andere achterportier ook los kunnen maken....kijken hoe het daar zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2017, 11:09

Martien1966,

Bij mijn heel wat nieuwere Puma gaat de achterdeur (bij mij de 3º deur, voor anderen zou het de 5º zijn) soms ook maar moeizaam of niet op danwel van het slot. Alles lijkt goed te werken, toch is iets langer stilstaan goed voor een moeizame werking.
Ik wil hiermee zeggen dat het kan lijken dat alles weerstandloos werkt en dat de totale keten toch net moeizaam (of niet) werkt.
Wat betreft het "motortje": dat moet je eigenlijk testen onder belasting, en je moet dan ook nog eens testen of de bekabeling niet wat moe is, want iets meer weerstand in de bedrading samen met iets meer weerstand in het mechaniek kan er samen voor zorgen dat het "motortje" iets meer stroom trekt en die stroom dan door de overgangsweerstanden net zover inzakt dat het eind van het verhaal is dat het allemaal net niet werkt.

Groeten MarcS

Martien1966

Berichtdoor Martien1966 » 25 Jun 2017, 16:11

Hoi Marc en Erik, ik heb ondertussen een ander motortje op de kop getikt maar dat is het niet. Inmiddels ook alle deurschakelaars los gehad, gecontroleerd en weer terug gemonteerd. Dit was het dus ook niet. Ik blijf het raar vinden dat met sleutel op slot draaien wel werkt maar met afstandsbediening niet. Als het werkelijk slechte bedrading is waardoor er teveel weerstand wordt ervaren hoe zoek je dit op waar het zit en hoe los je dit dan op?
bij voorbaat dank
gr. Martien

Martien1966

Berichtdoor Martien1966 » 25 Jun 2017, 17:45

Hoi allemaal, inmiddels bij alle deuren het paneel eraf. Een ding valt me wel op. Als ik aan de bestuurderskant de deurknop aan de binnenzijde handmatig naar beneden druk dan gaat deze automatisch weer omhoog. Als ik met de sleutel van buiten af de bestuurders kant op slot draai dan gaat de deur gewoon op slot en op alarm. Dus niet weer automatisch open. Zijn er andere 300TDI eigenaren die dit zouden kunnen testen bij hun auto. Ik weet namelijk niet of dit normaal is. Misschien komt het wel door het motortje aan de bestuurders zijde. Ik ben benieuwd....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2017, 12:10

Martien1966 schreef:Hoi allemaal, inmiddels bij alle deuren het paneel eraf. Een ding valt me wel op. Als ik aan de bestuurderskant de deurknop aan de binnenzijde handmatig naar beneden druk dan gaat deze automatisch weer omhoog. Als ik met de sleutel van buiten af de bestuurders kant op slot draai dan gaat de deur gewoon op slot en op alarm. Dus niet weer automatisch open. Zijn er andere 300TDI eigenaren die dit zouden kunnen testen bij hun auto. Ik weet namelijk niet of dit normaal is. Misschien komt het wel door het motortje aan de bestuurders zijde. Ik ben benieuwd....

Dag Martien,

Misschien helpt het als ik meld dat in ieder geval bij mijn Puma de deur weer direct open gaat als ik het linker slot dicht doe/naar beneden duw terwijl de deur open staat. Alle andere sloten doen dan mee. Zit de deur dicht dan blijft alles op slot door dezelfde handeling. Het linker slot is dus "leiding-gevend". Het is soms lastig als ik in de auto slaap en bijv de linker (of beide) voordeur(en) op slot wil -- hetzij van binnen uit dan wel links-voor met de sleutel alles dicht doen en daarna handmatig de deuren die open moeten open doen is de enige oplossing.
En qua ongelijk werken van de sloten: mijn (derde) achterdeur is heel vaak ook wat trager, en soms hoor je het motortje wel maar doet het slot niks, en dit terwijl het slot zelf zowel handmatig als met de sleutel goed werkt. Staat de auto even wat langer vooral stil dan wordt alles erger, het is denkelijk de som van allerlei kleine weerstanden (mechanisch en electrisch), regelmatig gebruik zorgt nl naast de mechanische soepelheid ook voor een goed volle accu (en dus voor een net iets krachtiger "punch" van het motortje).

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 27 Jun 2017, 13:51

WD40 doet wonderen, zowel voor contacten als voor stroef lopende mechaniekjes.

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 27 Jun 2017, 17:57

met de afstandbediening moeten de sloten vd deuren sluiten en wordt het alarm geactiveerd.
met de sleutel afsluiten: dan alleen de sloten vd deuren, maar niet het binnen alarm.

als je de bestuurders deur knopje (als je erin zit) naar beneden drukt moeten alle deursloten sluiten. bij weer omhoog trekken: alles weer ontsloten.
als dit niet werkt (gaat slot weer uit zichzelf open) dan staat er een deur open (of een deurcontact werkt niet, cq kabel daarvan maakt massa).

of.... in elk slot zit een soort spiraalveertje, als dat gebroken is dan springt dat slot vaak weer open na sluitcommando.
Bijlagen
doorlock meganisme.JPG
doorlock meganisme.JPG (13.78 KiB) 6182 keer bekeken
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Terug naar “Techniek”