Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Gerard4t » 04 Jul 2017, 19:04

Mis nog het boutje van de oliepomp.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jul 2017, 19:39

LaurensR schreef:..... Preventief een lichtschakelaar in de bak liggen ...


Vlgs mij is een Zweedse Lichtversterker (of een andere relais-oplossing) de beste preventie waar het de lichtschakelaar betreft.
En dat aangevuld met LED lichtjes heb je het helemaal rond (zowel een nog kleinere stroom door de schakelaar als ook een betere zichtbaarheid).

Groeten MarcS

nicknick
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 Apr 2017, 22:36

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor nicknick » 07 Jul 2017, 20:18

Zo, dat past nét.. de achterste accu staat wel een beetje schuin, omdat daar de accubak ook schuin loopt. Is dat een probleem?

Idee is dat ik het wel nog goed ga isoleren. Tips?

En doen, of niet doen?

IMG_1814_2.JPG

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Houston » 08 Jul 2017, 09:40

Ik lees dit soort topics altijd met veel interesse want overweeg ook iets dergelijks voor extra stroom. ;)
Nu kwam ik dit tegen, ik ken het niet maar misschien is het een leuk alternatief?
Iemand al ervaring met: http://www.telecobenelux.eu/shop/stroom ... GwodS9kD3Q

Nadeel is natuurlijk de gasfles. Aan de andere kant kun je die ook weer voor andere dingen gebruiken.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 08 Jul 2017, 09:56

Ik zie geen prijs op de site, maar ik vermoed dat je voor wat dat kost een paar behoorlijke zonnepanelen op het dak kan leggen...
Ik heb al jaren een bescheiden systeempje bestaande uit 2de accu met Cyrix intelligent scheidingsrelais, zonnepaneel op het roofrack, en Waeco compressor koelbox. Werkt perfect, het zonnepaneel houd het stroomverbruikt van de koelbox bij.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor ppw » 08 Jul 2017, 17:02

de prijs.... en idd, de HOOFDprijs... :roll:
https://www.jasicamp.nl/telair/telair+1 ... 0+a+op+lpg
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Erik Peters » 09 Jul 2017, 18:17

Erik Peters schreef:
VeeTee schreef:Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...

Geen idee wat de electronica in de die nieuwerwetse Defenders consumeert, in mijn 20 jarige 300Tdi zit alleen het klokje, het geheugen van de autoradio, en een after-market immobiliser als stille verbruikers.
Na 3 weken stilstand start hij net zo vrolijk als anders, maar ik heb wel een zonnepaneeltje op het dak liggen, dus zelfontlading en wat klein verbruik wordt zo al gauw gecompenseerd.

Zoiets, maar mijn 300 Tdi start na 2 maand stilstand nog gewoon (en dat zonder bijladen!). Overigens zit daar een origineel alarm in (net als in de Td5) en een radio. Het klokje heb ik vervangen door een voltmetertje uit een (oudere) 110.

Overigens laadt de Td5 's winters bij vorstig weer met een hogere spanning dan 's zomers bij 20 graden, dus ik verwacht dat de laadspanning temperatuur afhankelijk geregeld is (als de motor warm is zakt de laadspanning ook).

Groet,

Erik.

Gevonden!
Na het stuk voor stuk verwijderen van alle zekeringen (wat geen resultaat opleverde), gemeten bij de dynamo en die blijkt dus, in rust, wat stroom te trekken. :( Een nieuwe dynamo gemonteerd en het probleem is opgelost.
De oude dynamo heeft een weerstand van 153,4 k Ohm, gemeten tussen B+ en het dynamohuis. (De nieuwe heeft oneindige weerstand).
Nu nog een nieuwe accu, want de 3 jaar oude originele 110 Ah Land Rover accu heeft door de defecte dynamo inmiddels te veel op zijn flikker gehad. Na vol laden zakt de spanning terug tot 11,2 Volt. De Td5 start overigens vlot met die 11,2 Volt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 09 Jul 2017, 18:27

153 kΩ ... Dan zou er volgens Ohm's Law een stroom(pje) van 12 / 153 000 = 0.08 mA lopen. Dat is wel héél erg weinig om de accu in die tijd te ontladen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jul 2017, 00:21

VeeTee schreef:153 kΩ ... Dan zou er volgens Ohm's Law een stroom(pje) van 12 / 153 000 = 0.08 mA lopen. Dat is wel héél erg weinig om de accu in die tijd te ontladen...

Dan snap ik het niet meer.
Er liep een stroom van 0,6 A en nu, met de nieuwe dynamo, niet meer. En bovengenoemde waarde geeft mijn meter toch echt aan, d.w.z. bovenin het scherm verschijnt k en dan het Ω teken en daaronder 153,4.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 10 Jul 2017, 20:14

Erik Peters schreef:Die 90 heeft een massaschakelaar, die tijdens het laden uit stond en de accu is niet 'verrot', maar loopt (snel) leeg indien die massaschakelaar niet wordt uitgezet, hetgeen soms wordt vergeten. Vermoedelijk is er een diodebrug defect in de dynamo (de spanning die die dynamo levert fluctueert nogal) en waarom dit niet gerepareerd wordt????


Ik verdenk ook eerder een kapotte diode in de dynamo - die 0.6A geloof ik meer dan die 153 kΩ - dat lijkt meer op een forse lekstroom door een defecte diode. Het beeld van een fluctuerende laadspanning wijst daar ook al op.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten