Crazy-G schreef:Auto starten met startkabel is ALTIJD eerst massa los van de te lege accu van de wagen die gestart moet worden, dan de startkabels direct op de kabels van de wagen en starten, dan pas de massa van de te lege accu weer aansluiten, dan wordt de laadstroom van de wagen er ook bij getrokken en loopt er minder over de startkabels, piece of cake, maar ja, dat leer je ook alleen als je monteur bent . . . . . . . of door schade en schande wijs geworden bent . . . . . . . . .
Geeft overigens ook gewoon een mooie vlamboog als je de massakabel weer aansluit, dus wees gewaarschuwd.![]()
Dag Gert-Jan,
Het klinkt heel logisch, en het is denkelijk ook de beste methode om tot een snel resultaat te komen maar ....
Als je iets meer geduld hebt dan kan je met de start-hulp-verlenende auto ook eerst even de accu van de lamme auto een beetje "op weg helpen" en daarna starten (dus de methode van Erik). Overigens moet je in beide gevallen wel weten dat de lege accu niet ook een stukke accu is; met wat pech is een stukke accu ook nog eens inwendig kortgesloten en dan gaat er een en ander mis (en bij jouw monteurs-methode net iets minder als bij de gebruikelijke methode).
Groeten MarcS