Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 30 Jun 2017, 09:31

Eén (klein) foutje maar: de sigarettenaanstekerplug. Die is niet zo geschikt, ik zou een betere connector kopen, ik ben zelf nogal fan van Anderson pluggen. Ik zou ook een aparte dikke draad aanleggen naar de startaccu, je sigarettenaanstekerplug en de bedrading daarachter is niet geconstrueerd voor langdurig veel amperes, wat zou kunnen voorkomen als je tweede accu redelijk leeg is en je hem onder het rijden zo weer wilt laden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2017, 10:27

VeeTee schreef:Eén (klein) foutje maar: de sigarettenaanstekerplug. Die is niet zo geschikt, ik zou een betere connector kopen, ik ben zelf nogal fan van Anderson pluggen. Ik zou ook een aparte dikke draad aanleggen naar de startaccu, je sigarettenaanstekerplug en de bedrading daarachter is niet geconstrueerd voor langdurig veel amperes, wat zou kunnen voorkomen als je tweede accu redelijk leeg is en je hem onder het rijden zo weer wilt laden.

Bovendien ontkom je eigenlijk niet aan een of ander "management-systeem".
Het meest primitieve (en in theorie ook het meest intelligente) is dan dat tussen je oren zit en met handen en voeten is uitgerust.
Handiger is dus een systeem dat voor jou denkt, want als jij moet denken dan heb je minstens een aparte voltmeter nodig zodat je een inschatting kan maken van de toestand van de extra accu (je ontkomt dus niet aan iets van een bedrading etc).
En reken, zoals VeeTee zegt, met grote stromen als de ene accu leeg is en de andere vol.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2017, 20:35

Landmarcs schreef:En reken, zoals VeeTee zegt, met grote stromen als de ene accu leeg is en de andere vol.

Groeten MarcS

dat gaat dan weer in tegen jouw theorieverhaal dat een accu geladen wordt met een stroom ter grootte van pakweg 10% van de capaciteit (dus globaal 10A in een Land Rover)
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Jun 2017, 20:57

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:En reken, zoals VeeTee zegt, met grote stromen als de ene accu leeg is en de andere vol.

Groeten MarcS

dat gaat dan weer in tegen jouw theorieverhaal dat een accu geladen wordt met een stroom ter grootte van pakweg 10% van de capaciteit (dus globaal 10A in een Land Rover)

Nee, want dát betrof het laden met de dynamo. Dít gaat over vereffeningsstromen tussen een lege en een volle accu...
Vincent

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2017, 21:02

de beperking van de stroom op 10A komt echt niet vanuit die dynamo die 120A kan leveren en 14,x volt spanning levert
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2017, 21:20

Roger B. schreef:

Dit was niet mijn "theorie-verhaal".
Mijn "verhaal" was dat je gemakshalve met de 10% vuistregel kon rekenen (in ± normale gebruiksomstandigheden); wil je de benodigde dynamo-capaciteit berekenen dan is die 10% vuistregel heel handig, wil je een grove inschatting hoe vlot een accu laadt dan is de 10% vuistregel al bedenkelijk (want het laatste beetje gaat beduidend trager - en het gaat uiteindelijk om het laatste beetje).

Bij een vrijwel lege accu is de initiële inwendige weerstand een stuk lager als bij een normale accu in dagelijks gebruik, hang je daar dan een volle accu aan dan heb je in ieder geval kortstondig een ruim grotere stroom als die 10% van de vuistregel.
Op dezelfde wijze heb je bij een bijna volle accu een veel kleinere laadstroom (en daarom heb je ook meer aan een goede kleine "intelligente" acculader als een grote zonder "intelligentie").

Maar goed, zelfs 10%, dus zeg maar 10 Amp. is best veel om langere tijd via de weinig betrouwbare sigaretten-aansteker-stekker te laten lopen.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Jun 2017, 21:57

Hoewel maar zeer kortstondig, kunnen vereffeningsstromen verrassend groot zijn. Een (goed) scheidingsrelais is daarop berekend en kan kortstondig een veelvoud van de continue belasting aan stroomsterkte aan:

image.jpeg
Vincent

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Jun 2017, 23:18

VeeTee schreef:Hoewel maar zeer kortstondig, kunnen vereffeningsstromen verrassend groot zijn.

Inderdaad. Ik heb 14 dagen geleden een 90 met een lege accu starthulp verleend met de 100 Ah accu in mijn Td5. De redelijk dunne startkabels waren behoorlijk warm na afloop. De accuspanning in de Td5 zakte (met draaiende motor) tot onder de 12 Volt. En ik moest eerst een aantal minuten met half gas (dan hield ik de accuspanning net op 13 Volt) die accu laden voordat de 90 kon starten. Eenmaal weer thuis heb ik de acculader maar aangesloten om mijn accu weer vol te laden (wat 5 uur duurde).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 01 Jul 2017, 09:32

Auto starten met startkabel is ALTIJD eerst massa los van de te lege accu van de wagen die gestart moet worden, dan de startkabels direct op de kabels van de wagen en starten, dan pas de massa van de te lege accu weer aansluiten, dan wordt de laadstroom van de wagen er ook bij getrokken en loopt er minder over de startkabels, piece of cake, maar ja, dat leer je ook alleen als je monteur bent . . . . . . . of door schade en schande wijs geworden bent . . . . . . . . .

Geeft overigens ook gewoon een mooie vlamboog als je de massakabel weer aansluit, dus wees gewaarschuwd. :o

En hou rekening met het feit dat sommige elektronisch gestuurde wagens wel eens ernstige schade kunnen oplopen bij het verlenen van starthulp, heb ik hier helaas al een paar keer gezien in de omgeving.

Gert-Jan.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Jul 2017, 09:42

Crazy-G schreef:Auto starten met startkabel is ALTIJD eerst massa los van de te lege accu van de wagen die gestart moet worden, dan de startkabels direct op de kabels van de wagen en starten, dan pas de massa van de te lege accu weer aansluiten, dan wordt de laadstroom van de wagen er ook bij getrokken en loopt er minder over de startkabels, piece of cake, maar ja, dat leer je ook alleen als je monteur bent . . . . . . ..

Nou... Zo deed de ANWB Wegenwacht het toch niet, toen de Freelander niet meer wou starten vanwege lege accu en waarschijnlijk kapotte regelaar. Gewoon accu op de bijrijderstoel, kabels door de raam naar onder de motorkap op de accu, starten en rijden maar naar de garage, paar km verderop.
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”