defender 110 1999 TD5 niet starten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JVos

defender 110 1999 TD5 niet starten

Berichtdoor JVos » 05 Jun 2017, 12:13

Afgelopen vrijdag sloeg de auto direct na het starten af, de pomp liep daarvoor normaal en het lampje van het voorgloeien werkte ook gewoon.

Als ik nu de sleutel in de eerste positie zet gaat het lampje van het voorgloeien niet branden en loopt de brandstofpomp ook niet.
de startmotor gaat wel gewoon zonder sputteren rond en ik meet meer dan 12v op de accu. ik heb alle zekeringen onder de bijrijdersstoel nagemeten en ook alle zekeringen in het zekeringkastje, geen bijzonderheden aangetroffen. Ook na een aantal keren het alarm er af en er op gezet te hebben, geen verandering.

Vorig jaar iets vergelijkbaars gehad, maar toe sloeg hij eerst een paar keer af tijdens het rijden. toen blij de ECU naar zijn grootje te zijn. Hoop dat me dat nu toch bespaart blijft. Iemand nog suggesties?

groeten,

Jasper

thomas lensvelt

Re: defender 110 1999 TD5 niet starten

Berichtdoor thomas lensvelt » 05 Jun 2017, 12:16

Hoi Jasper,

Heb het zelfde gehad bij twee defenders Td5.
Het is probleem is dat je brandstofpomp relais niet functioneerd.
Een van de twee gele onder de stoel van de bijrijder.

JVos

Berichtdoor JVos » 05 Jun 2017, 12:40

onder de bijrijdersstoel vind ik 1 gele (R6KO) en 1 zwarte (R6KN), de gele heb ik uitgewisseld met die van de achterruitverwarming, dat is het zelfde type, dat maakte geen verschil. Ik neem dus aan dat het de zwarte moet zijn, deze is ook wat zwaarder uitgevoerd, dus dat lijkt me logisch. Maar worden het voorgloeien en de brandstofpomp aangestuurd door het zelfde relais?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Jun 2017, 19:58

de zwarte is voor de startmotor meen ik ( trek hem er uit dan doet de startmotor het niet, dan weet je het)
gone

JVos

Berichtdoor JVos » 09 Jun 2017, 14:04

Nope, niet van de startmotor, die werkt gewoon zonder dat de zwarte relais er in zit. maar voorgloeien en brandstofpomp werken nog steeds niet. Misschien toch dat relais dan?

JVos

Berichtdoor JVos » 21 Jun 2017, 13:09

Ik heb de auto toch maar naar de garage laten brengen om het een en ander door te meten. Nu blijkt de ECU kapot te zijn, maar deze is nog geen jaar oud, wat kan het kapot gaan van de ECU veroorzaken? lijkt me dat een dergelijk onderdeel niet als zwakste schakel in het hele systeem zit.
Iemand suggesties? De garage geeft aan te verwachten €2500,- aan reparatiekosten te hebben.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 21 Jun 2017, 16:36

Op Ebay.co.uk staan er MSB ECUs vanaf 80 pond en NNN ECUs vanaf 250 pond.
(wel even het juiste type zoeken)
Dan is 2500,- Euro reparatie toch een beetje overdreven.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Jun 2017, 17:38

JVos schreef: wat kan het kapot gaan van de ECU veroorzaken? lijkt me dat een dergelijk onderdeel niet als zwakste schakel in het hele systeem zit.

nou, electronica is gevoelig voor vanalles en nog wat, dus ja, de ECU is waarschijnlijk het meest kwetsbare onderdeel in je motorbesturing........
en tevens zo ongeveer het enige dat je hele motor lam legt als het stuk gaat

vwb het alweer stuk zijn, dat is inderdaad geen toevalligheid meer zou je denken.

Is de vorige keer een nieuwe of een tweedehandse geplaatst?

heb je olie in de rode stekker, en zoja, is deze ook in de /ecu gekomen?

loop de motorkabelboom na op doorgeschuurde kabels, kortsluiting kan je ECU slopen
gone

conny

Berichtdoor conny » 22 Jun 2017, 11:43

Mij staat bij dat er in de "normale" zekeringkast (voor je pook) ook een fuel relais zit. Fel groen of fel geel. Uitleg staat aan de binnenkant van het deksel.
Bekijk die eens; pootjes willen nogal eens verroest zijn.

En 2.500 voor een nieuwe is onzin; ik heb ze al gezien voor 750 euro nieuw. Waar dat was, weet ik uiteraard ook niet meer.

JVos

Berichtdoor JVos » 22 Jun 2017, 15:49

Hoi Iedereen, bedankt voor het meedenken.

Er zit geen olie in de stekker.

Er is vorige keer wel een nieuwe ECU geplaatst, deze heeft het nu een jaar uitgehouden. Aan de rode stekker zit één draadje waar inderdaad voor een gedeelte geen mantel omheen zit, maar deze zit tussen allemaal draden met mantel, en dit is al zolang als ik de Defender heb (sinds 2010). Ik dacht dat dit gedaan was zodat er geen olie in de steker zou komen, maar dit blijkt niet de draad te zijn die de olie richting de stekker zou transporteren. Misschien dat deze draad inderdaad na zoveel jaar toch een probleem geeft, ik wil hem we laten vervangen, maar ben een beetje bang om er vervolgens een andere ECU aan te hangen om te kijken of het probleem is opgelost. Stel dat het niet zo is....

Terug naar “Techniek”