Mijn Nanocom is terug van de leverancier; met nieuwe hardware, keurig voor garantie en de laatste firmware er nu op. Het meeste werkt nu; wat ik weten wil komt er nu uit; daar gaat het maar om! Soms moet je niet flauw zijn, maar bij de TD5 doet hij het echt 100%.
Mijn chronische argwaan tegen de EGR-klep is nu wat afgezwakt; het ding regelt tussen de 15 en 50 %; hij beweegt dus in ieder geval en het motormanagement geeft geen gele lampjes. Dus dat zal wel goed zijn, denk ik dan maar.
Verder zoekend ben ik naar de turbo gaan kijken: de waste gate staat onbelast op 78% met een bijbehorend voltage van 3,22 en bij forse belasting zakt dat tot 1,91V en dan staat de klep op 41%. Lager krijg ik hem niet. Mag ik daar wat aan doen; stangetje een beetje inkorten? Mag hij dicht of wat verder dicht en zo ja tot hoever kan ik veilig gaan? Een turbodruk geeft hij niet, de ECU geeft die kennelijk niet prijs; wel een druk in het inlaatspruitstuk.
Waar ben ik op uit: ik wil na vier jaar van die slome trage bak af; ik stap met veel plezier in mijn TD5 die voelbaar trekt als de turbo inkomt en ik stap met evenveel tegenzin in de Puma. Zo'n 2,5 liter motor moet toch beter kunnen?
Nanocom metingen Puma 2.2
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
2,5 liter puma?
Een diagnose apparaat is leuk, maar als je niet weet wat je uitleest en wat die waarden moeten zijn heb je er niet heel veel aan.
Je druk in het inlaatspruitstuk is (gerelateerd aan) je turbodruk..... (minus de verliezen in de intercooler en leidingwerk)
Ik ken de puma motor niet goed genoeg om te zeggen wat je er wel en niet mee kunt kwa veranderingen aan de afstellingen (mechanisch) maar bij je Td5 bijvoorbeeld kun je je wastegate wel bij hogere druk laten ingrijpen, maar dan detecteert je ECU overboost en kapt ie je inspuiting af.
Wil je meer pit uit je electronisch geregelde diesel is chiptuning verreweg de veiligste en simpelste manier om dat te bereiken. Ik kan Inside performance adviseren, zowel op prijs als op de manier waarop getuned wordt ( niet simpel een standaard map (al dan niet op afstand aangepast) die bij de garage in je ECU geladen wordt maar de tuner die zelf langs komt en ter plekke finetuned.
Een diagnose apparaat is leuk, maar als je niet weet wat je uitleest en wat die waarden moeten zijn heb je er niet heel veel aan.
Je druk in het inlaatspruitstuk is (gerelateerd aan) je turbodruk..... (minus de verliezen in de intercooler en leidingwerk)
Ik ken de puma motor niet goed genoeg om te zeggen wat je er wel en niet mee kunt kwa veranderingen aan de afstellingen (mechanisch) maar bij je Td5 bijvoorbeeld kun je je wastegate wel bij hogere druk laten ingrijpen, maar dan detecteert je ECU overboost en kapt ie je inspuiting af.
Wil je meer pit uit je electronisch geregelde diesel is chiptuning verreweg de veiligste en simpelste manier om dat te bereiken. Ik kan Inside performance adviseren, zowel op prijs als op de manier waarop getuned wordt ( niet simpel een standaard map (al dan niet op afstand aangepast) die bij de garage in je ECU geladen wordt maar de tuner die zelf langs komt en ter plekke finetuned.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
Dag kuyperh,
Dat je met veel (meer) plezier in een Td5 stapt ... dat kan ik wel begrijpen.
Ik denk ook nog steeds met een zekere weemoed aan mijn oude trouwe Td5.
Maar ... mijn 2,4 Puma van 2010 levert echt meer power als die oude Td5, dat vergoed veel in de weemoed-vergelijking.
Mijn 2,4 Puma is geheel origineel, ongechipped en slechts goed behandeld en netjes in (dealer)onderhoud.
Ik denk dat jou 2,2 Puma eerst eens uitgelezen moet door iemand die weet wat de basis-waarden zouden moeten zijn.
Een betere dealer misschien ??
(Bij het jaarlijkse onderhoud neemt de moteur bij mijn Puma ook het turbo-stangetje even mee ... met als argument dat het met de jaren soms zwaar gaat werken.)
Groeten MarcS
Dat je met veel (meer) plezier in een Td5 stapt ... dat kan ik wel begrijpen.
Ik denk ook nog steeds met een zekere weemoed aan mijn oude trouwe Td5.
Maar ... mijn 2,4 Puma van 2010 levert echt meer power als die oude Td5, dat vergoed veel in de weemoed-vergelijking.
Mijn 2,4 Puma is geheel origineel, ongechipped en slechts goed behandeld en netjes in (dealer)onderhoud.
Ik denk dat jou 2,2 Puma eerst eens uitgelezen moet door iemand die weet wat de basis-waarden zouden moeten zijn.
Een betere dealer misschien ??
(Bij het jaarlijkse onderhoud neemt de moteur bij mijn Puma ook het turbo-stangetje even mee ... met als argument dat het met de jaren soms zwaar gaat werken.)
Groeten MarcS
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
Dank voor de reacties; maar laat duidelijk zijn dat als ik (en de Puma) in Nederland was stond ik al lang op de stoep bij de specialist waarmee ik al jaren werk en waar ik maximaal tevreden over ben. Deskundigheid genoeg daar, maar nu even onbereikbaar.
De aanschaf van de Nanocom is dan ook uit nood geboren; vorig jaar had ik een probleem en zonder Nanocom zou hij nu nog in de noodloop lopen!
Een smeuiig verhaal over de dealer hier in Portugal wil ik bij gelegenheid best eens in "De Kroeg" schrijven, maar dat lost mijn probleem niet op.
Het is een 2,2l motor, geen 2,5l; excuus, maar ik vind hem sloom. Marc vindt dat zijn 2,4 meer doet dan de TD5. dan moet de 2,2 dat toch ook doen, maar dat is nu niet bepaald mijn waarneming!
Blijft de vraag of iemand weet of de minimale opening van 41% van de wastegate normaal is. In een ver verleden ben ik opgeleid tot techneut, maar zeker niet tot turbo expert, maar -niet gehinderd door specifieke kennis- komt het me vreemd voor.
De aanschaf van de Nanocom is dan ook uit nood geboren; vorig jaar had ik een probleem en zonder Nanocom zou hij nu nog in de noodloop lopen!
Een smeuiig verhaal over de dealer hier in Portugal wil ik bij gelegenheid best eens in "De Kroeg" schrijven, maar dat lost mijn probleem niet op.
Het is een 2,2l motor, geen 2,5l; excuus, maar ik vind hem sloom. Marc vindt dat zijn 2,4 meer doet dan de TD5. dan moet de 2,2 dat toch ook doen, maar dat is nu niet bepaald mijn waarneming!
Blijft de vraag of iemand weet of de minimale opening van 41% van de wastegate normaal is. In een ver verleden ben ik opgeleid tot techneut, maar zeker niet tot turbo expert, maar -niet gehinderd door specifieke kennis- komt het me vreemd voor.
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
Waarden voor de motor ken ik ook niet. Maar ben het eens met bovenstaande dat de 2.2 duidelijk levendiger en vlotter moet voelen dan een (standaard) Td5. Dus er is iig echt wel iets wat het zoeken waard is!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
kuyperh schreef:Een smeuiig verhaal over de dealer hier in Portugal wil ik bij gelegenheid best eens in "De Kroeg" schrijven, maar dat lost mijn probleem niet op.
Het is een 2,2l motor, geen 2,5l; excuus, maar ik vind hem sloom. Marc vindt dat zijn 2,4 meer doet dan de TD5. dan moet de 2,2 dat toch ook doen, maar dat is nu niet bepaald mijn waarneming!
We hadden hier geruime tijd iemand die in Portugal woonde en die de dealer in Spanje bezocht, en daar kennelijk redelijk tevreden mee was .
Misschien een optie om de grens over te gaan? (Als ik me niet vergis verkocht hij uiteindelijk z'n Disco 3, da's ook een optie.)
En ja, mijns inziens moet een 2,2 Puma ook positief afsteken bij een Td5 (als je je tot de prestaties beperkt).
O ja, de 2,4 Puma heeft ook nog wel eens problemen met de EGR, bij de 2,2 Puma hebben ze daarna wat veranderd, en die heeft desondanks problemen met de EGR.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
als die 41% daadwerkelijk betekent dat de wastegate 41% open staat ( geen idee WAT de ECU meet om tot die 41% te komen en of die meting dan accuraat is of beinvloed door (slechte) sensoren) dan heb je drastisch tekort aan turbodruk... dat los je niet op door afstellingen te wijzigen in het stangetje van de wastegate (aangenomen dat het probleem niet veroorzaakt is doordat iemand daar aan heeft zitten prutsen.
Kortom, oorzaak opsporen en herstellen, niet dingen "tunen" om op het normale vermogen uit te komen.
is de wastegate wel gangbaar?
Kortom, oorzaak opsporen en herstellen, niet dingen "tunen" om op het normale vermogen uit te komen.
is de wastegate wel gangbaar?
gone
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
Eens! Is het de klep of de terugmelding via de sensor, maar kloppen doet het niet. Ja, de wastegate beweegt soepel in het hele bereik; maar ik zal hem extra smeren.
Wat mij verbaast is er op dit forum leden zijn die er niet voor terugdeinzen om een complete auto over te bouwen op een nieuw chassis (waar ik dus huizenhoog tegenop kijk!) of die een oud wrak omtoveren tot een fabrieksnieuwe klassieker en dat er niemand is die even in een werkplaatsmanual kan spieken wat de waarden moeten zijn.
Zelf houd ik het niet voor onmogelijk dat Solihull de turbo wat behoudend heeft afgesteld en dat er ruimte moet zijn voor nastellen, maar dan moet je wel weten wat je doet.
Een specialist komt eruit natuurlijk, de dealer begint er niet aan (ook niet in Nederland). In 2003 haalde ik mijn nieuwe TD5 op en ging na een week terug omdat de richtingaanwijzer niet automatisch terugsprong. "Leer er maar mee leven", zei de dealer; "typisch Defender". Mijn specialist draaide de schakelaar om; toen werkte het!
Mijn Discovery 2 heb ik overgezet van dealeronderhoud naar de specialist op 80.000 km. Hij liep altijd al slecht; de dealer zei "aan de basisinstellingen van de pompverstuivers mogen we niet stellen". De specialist stelde ze en toen liep hij voor het eerst mooi. Ik stel ze nu zelf; easy!
Als niemand iets voor heeft ga ik wat rommelen (met de druk in het inlaatspruitstuk als enige referentie) en desnoods moet hij maar een keer naar Nederland.
Wat mij verbaast is er op dit forum leden zijn die er niet voor terugdeinzen om een complete auto over te bouwen op een nieuw chassis (waar ik dus huizenhoog tegenop kijk!) of die een oud wrak omtoveren tot een fabrieksnieuwe klassieker en dat er niemand is die even in een werkplaatsmanual kan spieken wat de waarden moeten zijn.
Zelf houd ik het niet voor onmogelijk dat Solihull de turbo wat behoudend heeft afgesteld en dat er ruimte moet zijn voor nastellen, maar dan moet je wel weten wat je doet.
Een specialist komt eruit natuurlijk, de dealer begint er niet aan (ook niet in Nederland). In 2003 haalde ik mijn nieuwe TD5 op en ging na een week terug omdat de richtingaanwijzer niet automatisch terugsprong. "Leer er maar mee leven", zei de dealer; "typisch Defender". Mijn specialist draaide de schakelaar om; toen werkte het!
Mijn Discovery 2 heb ik overgezet van dealeronderhoud naar de specialist op 80.000 km. Hij liep altijd al slecht; de dealer zei "aan de basisinstellingen van de pompverstuivers mogen we niet stellen". De specialist stelde ze en toen liep hij voor het eerst mooi. Ik stel ze nu zelf; easy!
Als niemand iets voor heeft ga ik wat rommelen (met de druk in het inlaatspruitstuk als enige referentie) en desnoods moet hij maar een keer naar Nederland.
-
one-ten.nl
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 18 Dec 2016, 09:22
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
typefoutje
Re: Nanocom metingen Puma 2.2
bij de TD5 wil de LMM wel eens problemen geven.
Als je de LMM losmaakt, merk je dat dan direct. Ik heb alleen geen idee hoe dat met een 2.2 Puma werkt.
Als je de LMM losmaakt, merk je dat dan direct. Ik heb alleen geen idee hoe dat met een 2.2 Puma werkt.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten